Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Dialektdikkedarier

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-14, 12:49   #181
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialektdikkedarier

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og stemmer det at "barnklein" er fødsel?

Bansjuk, tenker jeg.

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Gjælkalv er også et pussig uttrykk. Det kaller man noen som er lik gamle som en selv. Klassekamerat rett og slett.

Hva er "gjæl" da? Betyr det gjerde? To kalver fra samme gjerde/innhegning?

Besteforeldrene sa lykkjyl, pappa sier nykkjyl og jeg sier nøkkel.

Nøyel sier de enkelte steder rundtom her.

Men det der trønderske "æ e klar" - hva mener dere? Klar/ready eller klar som i sliten? Bi så søkkanes klar i hauet av å tenke på det.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 12:50   #182
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Nei, nei, det der er jo en høyhest.

Nemlig.

Gammel 23-10-14, 12:50   #183
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Klar er sliten, ja.

Gammel 23-10-14, 12:53   #184
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Bansjuk, tenker jeg.

Hva er "gjæl" da? Betyr det gjerde? To kalver fra samme gjerde/innhegning?

Nøyel sier de enkelte steder rundtom her.

Men det der trønderske "æ e klar" - hva mener dere? Klar/ready eller klar som i sliten? Bi så søkkanes klar i hauet av å tenke på det.

Klar er sliten på trøndersk.

"Og da vart æ å klar." -sitat eldre mann i en samtale.

"Dette er på vei til å bli mer utleverende enn jeg er komfortabel med nå." -ung trønderukyndig samtalepartner.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 12:55   #185
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hu var så klar at hu bare satt og skreik.

Gammel 23-10-14, 13:15   #186
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker klar for både sliten og klar til å gå. Sier også at jeg er på tur når jeg er på vei. Det har ført til noen misforståelser. Sier også skrike isteden for gråte

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 13:17   #187
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker klar for både sliten og klar til å gå. Sier også at jeg er på tur når jeg er på vei. Det har ført til noen misforståelser. Sier også skrike isteden for gråte

Er du nordlending?

Jeg bruker også de nevner.

Gammel 23-10-14, 13:24   #188
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Klar er sliten på trøndersk.

"Og da vart æ å klar." -sitat eldre mann i en samtale.

"Dette er på vei til å bli mer utleverende enn jeg er komfortabel med nå." -ung trønderukyndig samtalepartner.

Jeg også. Gråte høres virkelig helt feil ut.
Jeg har sluttet med klar. Det blir for komplisert ute i den store verden.

Ellers er vel veitj jente her oppe, mens dråk er mer når man beveger seg mot møregrensa, så det er ikke så rart man kan høre begge deler i midten, Guava.

Gammel 23-10-14, 13:25   #189
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror det er vanlig å bruke disse til og med Møre og Romsdal. Nå skal jeg ikke uttale meg så skråsikkert om sunnmøre, men i resten er det hvertfall gjengs uttrykk (sammen med de fleste trønderuttrykkene)

Gammel 23-10-14, 13:33   #190
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nordmøringer er jo reservetrøndere.

Gammel 23-10-14, 13:34   #191
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 41
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Keep it simple:

Sitat:

Dialekt:
Falt - datt
Falt hun - datta
Falt hun av - dattata
Falt hun av igjen - dattataatt
Falt hun av igjen da - dattataattda

Det ekje så komplisert språk på bygda!

Gammel 23-10-14, 13:36   #192
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Glemmer aldri en episode på sykehuset her nede.
Flyttet til Sunnmøre fra Troms da jeg var 10år gammel. Har alltid slitt med nynorsk og holdt på dialekten min.
Kom i en alder av 25år på sykehuset, fremme i skranken spørr dama hvem jeg skal til?
''Har glemt innkallelsen hjemme, men det sto Hjå på lappen...''
Resepsjonisten og alle i køa haukflira av meg. Jeg sto der som ett spørsmålstegn og skjønte ingen ting...
Har i det minste lært meg hva Hjå står for!

Gammel 23-10-14, 13:42   #193
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Samme her.
"Æ bli så KLAR tå ailt de tulle!" Og "Jada, æ e klar te å fårrå æ, vi e på vei no"

Kan også si "meddan e klar" eller "e du klar no litja, ska du lægg dæ?" Så bruker det på begge måter egentlig.

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 13:51   #194
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Dialektdikkedarier

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Er du fra Tromsø? Da jeg flyttet hit så jeg for meg unger som satt ute og lekte med et dørslag når jeg hørte om siling.
Er det så rart?

Hafell er gjerde (hadde bestemor fra Gudbrandsdalen), ryss har jeg aldri hørt.

Jeg kommer ikke fra Tromsø, men lengre nord og vi sier også sile, tror det er ganske vanlig i Nord.
Lode gjør vi også, DVs jeg har sluttet med det.

Gammel 23-10-14, 13:52   #195
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva ER egentlig sile og lode?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 13:55   #196
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Siler ned rutsjebanen. Lode når man kjører meningsløst gjennom sentrum, fram og tilbake. I alle fall er det sånn vi bruker ordene.

Gammel 23-10-14, 13:56   #197
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Sile = ake.
Lode = råne.

Gammel 23-10-14, 14:02   #198
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, rutsje og kjøre høkkert, med andre ord.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 14:03   #199
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Sile = ake.
Lode = råne.

Ake gjør man på kjelke/akebrett
Sile gjør man rett på rompa

Sånn er det i mitt hode hvertfall..

Gammel 23-10-14, 14:10   #200
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Husker da jeg var nyinnflytter her og et vennepar av meg snakket om at de var "hølgrøvin". Da ble jeg stående som et gigantisk , gitt!

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.