Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Dialektdikkedarier

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-14, 00:02   #141
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialektdikkedarier

Jeg sier heller ikke at jeg er klar. Ikke i noen sammenheng faktisk. Det har stort feilpotensiale.

Myhank tror jeg ofte kalles stankelbein sørpå?

Gammel 23-10-14, 00:02   #142
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ryss = gutt *venninne fra Holtålen*

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 00:05   #143
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

foreldrene mine sier ikke jente, men "tæs" eller "dråkj".

Gammel 23-10-14, 00:09   #144
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

dråka sa min bestemor. Alternativt førkjungen.

Gammel 23-10-14, 00:09   #145
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vant med pie eller pi for jente.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 00:17   #146
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dråkmat het trønderbandet i årets Mgp Jr - fra Selbu.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 00:25   #147
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Re: Dialektdikkedarier

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Mannen min har grublet litt over noen av mine dialektuttrykk, f.eks da jeg første gang foreslo at vi skulle "dra ut og sile" eller hvorfor jeg synes Lode er et morsomt navn på en trafikkskole.

Er du fra Tromsø? Da jeg flyttet hit så jeg for meg unger som satt ute og lekte med et dørslag når jeg hørte om siling.

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Mor mi, som er nordfra sier "ei høns."

Er det så rart?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Fjong, her.

Noen som vet hva hafell og ryss er da?

Hafell er gjerde (hadde bestemor fra Gudbrandsdalen), ryss har jeg aldri hørt.

Gammel 23-10-14, 00:37   #148
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I lys av "spise kake"-tråden – suksessterte = gulkak.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 00:54   #149
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Dialektdikkedarier

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Er du fra Tromsø? Da jeg flyttet hit så jeg for meg unger som satt ute og lekte med et dørslag når jeg hørte om siling.

Narvik.

Gammel 23-10-14, 07:26   #150
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det så rart?

Hafell er gjerde (hadde bestemor fra Gudbrandsdalen), ryss har jeg aldri hørt.

Jeg visste at hafell betydde gjerde (pga stedsnavn) men visste ikke at ordet var i bruk. Interessant.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 08:20   #151
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det så rart?

Ei høne-høner

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 09:00   #152
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Ei dråk, flere dreker og dråkonga. Jenter vi snakker om her altså. Det fineste ordet på min dialekt er vebju. Det er navnet på snøtunge trær. Altså at greinene bøyer seg tunge av snø.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 09:04   #153
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Gjælkalv er også et pussig uttrykk. Det kaller man noen som er lik gamle som en selv. Klassekamerat rett og slett. Tror ikke. Det er mye brukt lenger. Dialekt er så levende og min dialekt har forandret seg mye og mange uttrykk er på vei ut. Besteforeldrene sa lykkjyl, pappa sier nykkjyl og jeg sier nøkkel.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 09:09   #154
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dråk hører jeg rett som det er, men jeg hører mest "veitj" og "ryss".

Jeg er ikke ukjent med å si "ei høns" og på dialekten min er det også fra gammelt av vanlig å si "ei kyr". Det tror jeg er på vei ut av dialekten nå.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 09:09   #155
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veitj er ordet jeg er vokst opp med, og at juletreet ryr.

Og så er hannkatt frøs, om jeg ikke huser helt feil.

(Så når katta vår hadde sloss med en annen katt - i utedoen for sikkerhets skyld - så kunne det sies at frøsen i Støa hadde sloss i dassen og fått frau over hele seg!

Gammel 23-10-14, 09:14   #156
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Ei høne-høner

Hønsbuljong eller hønebuljong?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 09:19   #157
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Narvik.

Aha, jeg tenker på både sile og lode som Tromsøuttrykk, var ikke klar over at det var i bruk flere steder.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg visste at hafell betydde gjerde (pga stedsnavn) men visste ikke at ordet var i bruk. Interessant.

Vet ikke om det brukes så mye nå egentlig, jeg har mest hørt det i sånne tulleuttrykk, noe om "skjæra som satt på hafella i sjogen" eller noe sånt.

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Ei høne-høner

Jeg vet jo det, det har bare aldri slått meg at det var så sært å si "ei høns" på dialekt.

Gammel 23-10-14, 10:06   #158
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg sier klar som i sliten og jeg merker det forvirrer vesla noen ganger. Nå er hun blitt mer vandt med at jeg mener sliten og ikke klar for å gjøre noe.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 11:10   #159
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vet jo det, det har bare aldri slått meg at det var så sært å si "ei høns" på dialekt.

For meg er høns flertallsform.
Ei høne, flere høns.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 11:27   #160
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Raudtaramodd er egentlig en liten, rød uspiselig fisk (tror jeg), men på Hitra bruker de uttrykket om lite attraktive rødhårete menn.

Tenk jeg ante ikke at det var så vanlig at man måtte ha et eget ord for det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:19.