|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#461 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?På den ene siden er det jo helt klart skjevt all den tid kvinner er gravide, føder og ammer. Og en "skjerp dere"-holdning virker mot sin hensikt. Men samtidig tror jeg heller ikke man kommer noe videre med for stort fokus på at stakkars oss kvinner, vi sitter nå her med altfor mange baller i luften, skal barna følges opp bra og skal det blir jul i heimen så må jo vi henge i stroppen 18 timer i døgnet. |
|
|
|
|
|
#462 |
|
By the Sea
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Å være bevisste og å ta ansvar for eget liv er helt essensielt i alle sammenhenger for å fåret godt liv.
|
|
|
#463 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja om kvinner forblir barnløse. Det er faktisk eneste som skal til for at det skal nærme seg menn-med-barn på fraværsstatitikken. Det bør være et tankekors. |
|
|
|
|
|
#464 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?I-landsdiagnoser? Det vel ganske opplagt at det er mye sykdom som ikke registreres i land der det ikke finnes sikkerhetsnett. Vi klarer jo ikke behandle disse i noen særlig grad i Norge heller, så selvsagt vil disse glimre med sitt fravær i land hvor man må betale lange utredninger selv, for så å ikke få medisin eller svært usikker medisinering, ei heller hjelp til mat på bordet. Da blir det familien man sitter igjen med, som eneste støtte. |
|
|
|
|
|
#465 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?At vi har høy sysselsetting har betydning for sykmeldingsstatistikken, helt klart. Det det ikke kan forklare er forskjellene på menn og kvinner i statistikken og at kvinner er så overrepresentert også når gravide, fødsellskader og slik er luket bort og også når det sammenlignes innad i stillingstyper. |
|
|
|
|
|
#466 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Ja selvsagt, det var ikke en forklaring på forskjellen, men en forklaring på at denne forskjellen ikke fremtrer så klart i andre land. (Ref i-landsdiagnoser nevnt høyere opp) Der sysselsettingen blant kvinner er lavere kan det skjule seg andre årsaker enn bare "hjemmeværende". |
|
|
|
|
|
#467 |
|
Bedreviter
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Uten at jeg har tilgjengelig statistikk for å underbygge det, så tar jeg det for gitt at norske kvinner er friskere enn kvinner i u-land. Noe annet vil være helt usannsynlig. Det har da virkelig ingen hensikt å sammenligne våre tall med u-landsstatisikk. Vi snakker om veldig ulike tall når vi "bekymrer" oss for norske kvinners helse jfr. helsen til kvinner i land med elendige levekår. |
|
|
|
|
|
#468 |
|
Men først, kaffe!
Ja, men når man nevner en diagnose som en "i-landsdiagnose", så forstod jeg det slik at det mentes at denne sykdommen ikke fantes andre steder i verden? Som om den er oppkonstruert? Mulig jeg overtolket den. |
|
|
|
|
|
#469 |
|
Bedreviter
|
Det er klart at det finnes en rekke diagnoser som bare blir registrert eller kommer til syne i land med store økonomiske ressurser. Jeg har for eksempel en datter med ADHD og en med dysleksi. Begge to helt irrelevante diagnoser i land der jenter ikke får utdannelse. |
|
|
|
|
|
#470 |
|
Men først, kaffe!
Jepp, derfor skrev jeg dette med lange utredninger, det er jo slikt vi har råd til/ tar oss råd til i i-land. Det er sikkert veldig mye lavere forekomst av influensa også, rent statistisk, i fattige land. Jeg likte bare ikke ordlyden i-landsdiagnose, enten er det en diagnose, eller så er det ikke. Å kalle noe for dette blir feil spor. |
|
|
|
|
|
#471 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#472 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Men sykefraværet i Norge er jo også mye høyere en nabolandene våre som vi kan sammenligne oss med (i forhold til deltakelse, klima, levekår osv). Jeg tror det var noen av disse forskjellene som gjorde at Hanne Bjurstrøm i sin tid startet arbeidet med å se nærmere på årsakssammenheng og mulig konsekvens. For det var faktisk forrige regjering som nedsatte mange av utvalgene som kom med anbefalinger for innsparinger som nåværende regjering har fulgt opp og foreslått i årets budsjett.
|
|
|
#473 |
|
Bedreviter
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Nei, hvis man bruker i-landsdiagnose som betegnelse på sykdom/lidelse som ikke finnes i u-land, så bommer man. Hvis man derimot bruker det som betegnelse på diagnoser som ikke vil bli oppdaget eller behandlet i lavressursland, så syns jeg det er helt greit. |
|
|
|
|
|
#475 |
|
Bedreviter
|
Tja. Mitt inntrykk er at kvinnelige lærere og sykepleiere ofte er hjemme med syke barn, fordi det er mest praktisk at de tar fri, siden mannen har en jobb det er vanskeligere å være borte fra. Mens kvinner som er gift med mannlige lærere eller sykepleiere er ofte hjemme fra jobb når ungene er syke, fordi det er så mye styr for mannens arbeidsplass når det må skaffes vikarer på jobb. |
|
|
|
|
|
#476 |
|
anglofil
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg tror ikke omsorggssdager går inn i statistikk på sykemeldte. Forøvrig husker jeg en tråd her på FP for noen år siden hvor jeg lærte at 80% av omsorgsdager tas ut av kvinner og ikke menn.
|
|
|
#477 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Ja, dette var derfor jeg reagerte på utsagnet og prøvde å si tidligere i tråden.
|
|
|
#480 |
|
maler
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Guava: Jeg vil tro fødsler/post-svangerskap kan spille inn ved å gjøre kvinnekroppen mer sårbar for diverse uten at jeg har vitenskaplig belegg for å si akkurat det. Svangerskap og fødsel medfører et tidsskille for mange kvinner, de fleste får aldri igjen før-gravid kropp slik at det er ikke usannsynlig at den merbelastningen det er på muskler og ledd å bære frem barn kan gi seg utslag i svakheter i muskulatur/spenninger/vondter siden.
Der har man jo to ting - det ene er hva vi kan tillate oss å rangere som et problem i vår del av verden, det andre er hva som skjer med de som er syke. Det er en grunn til at det er ganske vanskelig å overbevise folk i enkelte land om at giftemål innad i slekta ikke er supersmart, de ser jo aldri genfeilene. De dør jo. Og de er vant til at noen barn dør.
Jeg tror det er noe sant i dette, samtidig vet jeg at det klages over at kvinner er hjemme med unger selv om de har en ledende stilling og mannen burde være mer fristilt. Kvinner er stort sett hjemme med unger minst halvparten av dagene uansett, menn er hjemme der det passer.
|
![]() |
|
|