Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-14, 22:24   #441
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nå har det alltid vært OK å oute prikker her på FP, så jeg synes det er helt fair at rine gjør det. Og det har jo også vært vanilig policy at man bør skrive det man mener i tråden, ikke drive å rødprikke på bakrommet i en tråd man ikke har ment noe i. (Selv om jeg, etter mange år på forum med Hyacinth, skjønner at hun synes tråder som dette er kjipe og vanskelig. Som lærertråder.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-14, 23:33   #442
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Helt ok å oute, men jeg synes det var en meningsløs kommentar.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-14, 00:53   #443
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hun skriver i siste innlegg at Zoe ikke har fått mye støtte i tråden og foreslår at H sender grønnprikk til henne istedenfor rødprikk til seg selv.

Ja, men det innlegget-om støtten til Zoe- ble jo skrevet og postet flere timer etter at jeg fikk prikk fra Hyacinth? Jeg hadde ikke skrevet et pip om hvem som fikk mest støtte av meg og Zoe (det gikk da tydelig fram av tråden, som 007 sier...) før den tid.

Nå synes jeg du har såre tær og det er jo tydelig at du bryr deg om prikker og støtte siden du må skrive et eget innlegg om det... .

Jeg har fått røde prikker fra Hyacinth og Zoe i slike tråder siden tidenes morgen, det påvirker meg veldig lite. Det som derimot irriterer meg-og som gjorde at det var vanskelig å la dette passere- er 1) at Zoe lirer ut av seg en masse usannheter om hva jeg har bedrevet i tråden og hvor nedrig jeg er. Jeg er rimelig sikker på at hun ikke engang har giddet å lese brorparten av innleggene mine, hun drar bare med seg gammelt grums fra tidligere tråder, der hun for øvrig heller ikke har fått med seg essensen i det jeg prøver å si.

2) At Hyacinth følger oppved å sende dramaqueen-meldinger på bakrommet uten å delta i tråden. Det er forsåvidt greit at hun prikker og ikke deltar, men det er også greit å oute prikker uten å bli beskyldt for å bedrive hersketeknikk.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det stod ikke med de ordene, men det var omtrent det samme. Jeg orker ikke lete.

Selvsagt orker du ikke det. For det sto ingenting om støtte til Zoe før du prikket meg, verken med "de ordene" eller med noen andre ord. Jeg vet ikke om du leser dette, siden jeg ser at du går velger å kjøre dramaqueenfarsen helt ut og truer med å slette brukeren din, men svarer deg nå likevel.

(Sånn. Det var vel det slemmeste og minst empatiske jeg har skrevet i tråden, tenker jeg.)

Og så gjorde jeg noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle gidde; jeg scrollet gjennom hele tråden for å se om jeg kunne finne alle "blindskuddene på svake grupper" som jeg visstnok bedriver i tide og utide. Min konklusjon er at dersom man bare leser noen innlegg og i tillegg leser dem i desidert verste mening, kan man sikkert oppleve meg som slem&dum. Hvis man derimot leser alle, og har som utgangspunkt at jeg ikke hater alle med fibromyalgi og er overbevist om at de er kyniske snyltere hele gjengen, vil man sikkert ende opp med å tenke at jeg kan ha et poeng her og der.

Og så føler jeg for å kommentere en anklage til (som jeg oppdaget under scrollingen.) Jeg blir beskyldt for å være slem fordi jeg ikke gidder å lese alle de personlige historiene som folk linker til i tide og utide. Det er sant at jeg ofte ikke gidder det, men det har ikke noe med manglende empati for svake grupper å gjøre. Jeg har jo lest en eller to, og vet hva de går ut på, men de er ikke kjempeinteressante når man diskuterer utfordringer på samfunnsnivå, slik vi ( i alle fall jeg) gjør her. Jeg gadd heller aldri å lese mer enn to "se hvor mye jeg har rettet i dag og hvor seint jeg gikk hjem"-innlegg under lærerstreiken, og da var jeg i aller høyeste grad rammet selv. Slike historier er bare interessante til et visst punkt, og jeg føler ikke at jeg trenger å lese 30 stk. for å vite at det finnes mange forskjellige enkeltskjebner blant de store tallene. Det vet jeg, og det er trist, men det er likevel ikke greit å sette seg ned og toe sine hender.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-14, 01:05   #444
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå klarer jo du absolutt å svare for deg selv rine, men jeg synes du har svart og skrevet mye mer nyansert og saklig i denne tråden enn i tidligere tråder med omtrent samme tema. Jeg skriver ikke dette for å forsvare deg ( du svarer som sagt for deg selv), men jeg synes ikke gammelt grums skal følge med en, og jeg synes man skal få kred når man klarer å få frem meningene sine på en velbegrunnet og saklig måte. At noen føler seg truffet får så være, det gjør man kanskje uansett tema.

Og nei, jeg er ikke alltid enig med deg. Men akkurat i denne tråden synes jeg du har holdt diskusjonen på et saklig nivå.

Gammel 12-10-14, 01:08   #445
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk! Siden dette er dagen for støtteprikker, sendte jeg deg akkurat en som takk for støtten. (Før jeg så at du hadde skrevet dette, altså.)

Gammel 12-10-14, 01:12   #446
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jøss!
Det må være tidenes første. (Og det sier kanskje noe om at vi ikke alltid har samme meninger. )

Gammel 12-10-14, 01:28   #447
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Slutt å beskylde folk for å føle seg truffet, jeg klarer ihvertfall fint å være uenig uten å ha 30 personlige historier eller at det er meg selv som er i kikkerten. Jeg kan være enig med mye i tråden, men å skyte mot enkelte diagnoser og lidelser synes jeg er lite fruktbart og blir framsatt på en lite pen måte til tider.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 12-10-14, 01:36   #448
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Slutt å beskylde folk for å føle seg truffet, jeg klarer ihvertfall fint å være uenig uten å ha 30 personlige historier eller at det er meg selv som er i kikkerten. Jeg kan være enig med mye i tråden, men å skyte mot enkelte diagnoser og lidelser synes jeg er lite fruktbart og blir framsatt på en lite pen måte til tider.

Men hvilke diagnoser skytes det mot, Lykken?

Gammel 12-10-14, 01:41   #449
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men hvilke diagnoser skytes det mot, Lykken?

Fibromyalgi, ME, muskel-og leddplager. Skal sies at dette var tidlig i tråden, pga mye på jobb har jeg kun fått lest og ikke deltatt noe særlig senere.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 12-10-14, 01:43   #450
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Fibromyalgi, ME, muskel-og leddplager. Skal sies at dette var tidlig i tråden, pga mye på jobb har jeg kun fått lest og ikke deltatt noe særlig senere.

Jeg har lest gjennom tråden flere ganger, men ser ikke det samme som deg. Mulig jeg har oversett noe?

Gammel 12-10-14, 01:49   #451
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har kjent på behov for å trekke meg ut av tråden og ut av diskusjonen fordi eg har følt meg truffen, ved flerie anledningar. Men eg synest like fullt det er heilt greit at rine (og andre) seier kva dei meiner om diffuse sjukdommar, sjølv om kritikken faktisk rammer meg. Det er tross alt veldig mange der ute i verda som meiner dette (jamfør det som står i Dagblad-kronikken om ideologisk polarisering). Så det er heilt greit at desse synspunkta kjem fram i denne diskusjonen. Og så er eg glad for at dei ikkje blir ståande uimotsagte.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-14, 01:55   #452
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Lykken: Jeg tror ikke jeg har nevnt ME, og det var noen andre som nevnte fibromyalgi først. Jeg startet tråden med å applaudere Trine Eilertsens kommentar om flinke piker/dyktige damer, tror jeg. Jeg liker ikke å nevne sykdommer ved navn (obviously...) mitt poeng er utelukkende man bør se på lidelser som øker mye og der man i større eller mindre grad må ta pasientens ord for at plagene er så omfattende at man slett ikke kan jobbe. Jeg kan ikke se at dette skal være så fryktelig kontroversielt? Jeg lærte jo nettopp i denne tråden at man har foreslått å se en ekstra gang på disse sykdommene ( i forbindelse med rett til sykepenger) i Sverige også.
007: Om jeg ikke har prikket deg før (noe jeg tror jeg har) er det vel mer fordi jeg ofte glemmer å prikke enn fordi jeg er så fryktelig ofte uenig med deg. Det måtte i så fall være i hvorvidt fotball er en viktig sport eller ikke.
:dukker:

Gammel 12-10-14, 01:56   #453
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Nokon: Jeg synes det er vanskelig å diskutere saker som dette, nettopp fordi jeg kjenner mange som jeg vet vil bli såret av meningene som kommer frem. Så jeg føler et behov for å løpe rundt og klappe på skulderen og forsikre om at jeg mener ikke deg. Eller deg. Eller deg.
Men i det store og det hele, så er det helt klart at A/S Norge har en utfordring her, og at med kollektiv endring vil enkeltpersoner som ikke skulle blitt det bli rammet. Det er det som gjør helse- og sosialpolitikk så vanskelig.

Sist redigert av 007 : 12-10-14 kl 01:59. Årsak: Skrivefeil. Fandens lange negler!
Gammel 12-10-14, 01:58   #454
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

007: Om jeg ikke har prikket deg før (noe jeg tror jeg har) er det vel mer fordi jeg ofte glemmer å prikke enn fordi jeg er så fryktelig ofte uenig med deg. Det måtte i så fall være i hvorvidt fotball er en viktig sport eller ikke.
:dukker:

Atte det var ikke viktig?

Gammel 12-10-14, 02:03   #455
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Litt for sent å tråle tråden nå, men uttalelser som at fibromyalgi er i-landsdiagnose, at det er bare tull å forske på disse lidelsene (ebola er mye viktigere) og at diffuse smerter kun er reelle for de som har det og du vil differensiere sykelønn utifra dine høyst subjektive kriterier for hva som er reelle og "viktige" sykdommer.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 12-10-14, 02:06   #456
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Atte det var ikke viktig?

Fotballspillere legger seg jo for med muskel- og leddplager i ett kjør, de overbetalte snylterne!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-14, 02:08   #457
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg leser jo sporadisk FP-blogger (blir vel omtrent kastet ut fra en ny for hver diskusjon av denne typen men lell...) og det er jo ikke slik at jeg sitter og himler om noen har det vanskelig på jobb/hjemme og/eller har fått en sykmelding. Pr. i dag er det jo helt greit å få en sykmelding om man går i motbakke en periode, og selvsagt kan det hende at det kan være lurt på sikt også (jmfr. HI), men det hadde vært fint om vi var villige til å i alle fall diskutere om det var noe vi kan gjøre annerledes i forhold til den sykdomsgruppen som øker mest.

Lykken: Jeg står da absolutt for at:
Jeg ikke tror det kommer så mye mer ut av å forske på fibromyalgi (ordet "tull" var det du som kom opp med...)
At jeg synes det er viktigere å forske på Ebola. (Jeg håper da virkelig ikke jeg er den eneste som mener det?)
Og fibromyalgi er jo en I-landsdiagnose?
Hva i all verden er det som er så kontroversielt ved å mene dette? Vi er visst på forskjellige planeter, vi to også.

Gammel 12-10-14, 02:17   #458
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Fotballspillere legger seg jo for med muskel- og leddplager i ett kjør, de overbetalte snylterne!

Men de sykemelder seg i alle fall ikke før skaden er unntruffet. (At noen biter fra seg skal vi ikke rippe opp i.)

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Pr. i dag er det jo helt greit å få en sykmelding om man går i motbakke en periode, og selvsagt kan det hende at det kan være lurt på sikt også (jmfr. HI), men det hadde vært fint om vi var villige til å i alle fall diskutere om det var noe vi kan gjøre annerledes i forhold til den sykdomsgruppen som øker mest.

Helt klart.
Da jeg ble innlagt med alvorlig sykdom sånn helt plustelig, ble mannen sykemeldt med diagnosen "konsentrasjonsvansker" for en uke. Jeg tror ikke han hadde mer problemer med å konsentrere seg da enn til vanlig (), men jeg ble akutt innlagt, vi hadde en baby (+ to eldre barn), hverdagen gikk plutselg i stå og legen min på Haukeland valgte å sykemelde mannen fordi han (legen) mente at det var det riktige der og da.
I ettertid ser vi at mannen nok kunne fått velferdspermisjon med lønn, men summasummarum er det jo samme pengene og samme behovet.

Gammel 12-10-14, 02:23   #459
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nokon: Jeg synes det er vanskelig å diskutere saker som dette, nettopp fordi jeg kjenner mange som jeg vet vil bli såret av meningene som kommer frem. Så jeg føler et behov for å løpe rundt og klappe på skulderen og forsikre om at jeg mener ikke deg. Eller deg. Eller deg.
Men i det store og det hele, så er det helt klart at A/S Norge har en utfordring her, og at med kollektiv endring vil enkeltpersoner som ikke skulle blitt det bli rammet. Det er det som gjør helse- og sosialpolitikk så vanskelig.

Det er akkurat det eg og meiner! Det er ein - prinsippielt viktig diskusjon! Og derfor reagerer eg meir på utsagn som Hyacinth sine, som vil kneble diskusjonen, enn på rine som seier at det er tull å forske på årsaker til fibromyalgi.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 10:58   #460
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg reagerer på, er at hele debatten (ikke bare her men i media generelt) raskt blir overforenklet, fordummende og fordømmende.

Anbefaler dette blogginnlegget av Ellen Kongsnes:

Den siste ukas debatt om sykefravær blant kvinner og «flink pike-forklaringen» er håpløs, historieløs, kunnskapsløs og pinlig. Men også trist. For den forteller mye om hvor vanskelig det er å endre myter og oppfatninger.

Det finnes en kjapp, billig og effektiv vidundermedisin mot høyt sykefravær. Denne medisinen har vært gyldig lenge før begrepet «flink pike» ble forklaringen på alt fra cupcakesblogger til spisevegring. Resepten er: Fjern alle kvinner og alle eldre fra arbeidslivet. Vips!
...
Når sykefraværet er høyt, er det plass til alle. Når fraværet er lavt, har vi presset ut de sykeste. Da er det bare statistikken som ser fin ut.

Har du hørt om kanarifuglen som gruvearbeidere i England hadde med seg i gruvene? Den var forsikringen deres. Hvis kanarifuglen sluttet å synge, var det fare på ferde. Fuglen slutter å synge når luftkvaliteten ble for dårlig, når gruvegangene ikke lenger var trygge å være i; da var det alle mann ut.

Ebba Wergeland heter ei smart dame som var overlege i Arbeidstilsynet. Hun sammenlignet kanarifuglen i gruvene med kvinner i arbeidslivet. Hvis kvinnene forsvinner fra arbeidslivet, er det fare på ferde, da er ikke lenger arbeidsmiljøet bra. Heller ikke for menn eller familiene deres.

For menn er egentlig ikke så mye friskere enn kvinner. Ikke hvis man luker ut fravær knyttet til svangerskap, fødsel og småbarnsykdom.

Hvorfor er mødre mer syke enn fedre? Godt spørsmål.

De er ikke det. Ikke hvis vi plasserer dem i tilsvarende yrker og de forblir barnløse.

Men. Sånn er det jo ikke i virkeligheten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:19.