Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilken bunad til mannen min?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-14, 15:56   #1
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvilken bunad til mannen min?

Mannen min, som opprinnelig er av utenlandsk opprinnelse, har funnet ut at han ønsker seg bunad, og da tenkte jeg at han kan få (deler av) den til jul.

Men hvilken? Han har vokst opp i Buskerud. Jeg har bakgrunn fra Gudbrandsdalen og har Gudbrandsdals festdrakt.

Han har ingen spesielle preferanser. Jeg ser både erter bunader og festdrakter.

Hva hdde dere valgt, Orakler?

Gammel 11-10-14, 15:58   #2
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken bunad til mannen min?

Ikke bunadsorakel men svarer likevel. Hadde valgt det samme som deg eller noe fra Buskerud.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-14, 16:20   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Denne fra Gudbrandsdalen er utrolig fin, synes jeg.

Gammel 11-10-14, 17:15   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke så veldig fan av nickers, så jeg hadde valgt jubileumsdrakten (Oslo) eller hundreårsdrakten.

http://www.heimen.net/Produkter/Bunad;Mann

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-14, 20:03   #5
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bunader Candy linker til er fine, men jeg syns herrer i nikkers er veldig fine og hadde nok gått for det. F.eks. herrebunaden til nedre Buskerud med nikkers.

Jeg syns det er fint med tilknytning til stedet man har bunad fra. Og menn i bunad er snasent!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-14, 20:03   #6
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg trodde jubileumsdrakten og hundreårsdrakten var den samme?

Den du viser syns jeg er fin i jakka, Pamina, men jeg er ikke så fan av nikkers jeg heller.

Gammel 11-10-14, 20:06   #7
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor ikke nikkers? Jeg syns det er noe av det som gjør herrebunaden ekstra fin. Broder'n har herrebunad fra Nedre Romerike. Den er med hvit jakke og nikkers, og er utrolig fin!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-14, 20:20   #8
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Vet ikke? Jeg syns nikkers er fint på skikkelig høye menn, men mannen min er ikke skikkelig høy så jeg innbiller meg at han vil se stutt ut med nikkers?

Gammel 11-10-14, 20:31   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke alle som er fin i nikkers.

Mannen har denne, fra Buskerud. Han har lang bukse.
http://www.norskflid.no/bunad/bunade...ad-korttroeye/

Gammel 11-10-14, 20:35   #10
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg trodde jubileumsdrakten og hundreårsdrakten var den samme?

Den du viser syns jeg er fin i jakka, Pamina, men jeg er ikke så fan av nikkers jeg heller.

Jubileumsdrakten og hundreårsdrakten er to forskjellige.

Til hvilke anledninger tenker han å bruke den? Dersom der bare blir 17.mai synes jeg nikkers er greit. Men hvis det skal være festplagg ifeks bryllup etc ville jeg valgt lange bukser.

Gammel 11-10-14, 22:02   #11
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Denne fra Gudbrandsdalen er utrolig fin, synes jeg.

Den lua var litt vel nissete for meg!
Eg ville valgt noko frå området han vokste opp i Buskerud eller frå området der han bur no. For meg handlar bunad også om å vise identitet/kor eg er frå.

Gammel 11-10-14, 22:18   #12
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Den lua var litt vel nissete for meg!

Enig, for nissete - hele fremtoningen.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-14, 22:20   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det er ikke alle som er fin i nikkers.

Mannen har denne, fra Buskerud. Han har lang bukse.
http://www.norskflid.no/bunad/bunade...ad-korttroeye/

Den var stram, fin og anvendelig.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-14, 22:52   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Den var stram, fin og anvendelig.

Veldig anvendelig, mye mer enn den der nisse-drakten.

Gammel 11-10-14, 22:58   #15
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Jubileumsdrakten og hundreårsdrakten er to forskjellige.

Til hvilke anledninger tenker han å bruke den? Dersom der bare blir 17.mai synes jeg nikkers er greit. Men hvis det skal være festplagg ifeks bryllup etc ville jeg valgt lange bukser.

Hvorfor i all verden kan man ikke dra i bunad med nikkers?

Jeg ville sikkert valgt en eller annen Buskerud-variant. Vi vurderer bunad til mannen her også, og da sannsynligvis fra hjembygda vår (der jeg har bunad fra), men alternativt bunad fra hjembygda til svigermor.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 09:22   #16
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gudbrandsdalsbunad med lang bukse. Denne er fin, litt streit og klassisk. Jeg tror man skal ha tett tilknytning til dalstroka innafor for å kjenne seg vel i nisselue og lang vadmelsjakke.

Gammel 20-10-14, 09:26   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ser ut til at man ut fra gudbrandsdalsbunaden (B55) kan kombinere rutete eller damaskvester, lange og korte jakker, hvite og svarte lange jakker og korte og lange bukser helt fritt.
Den finnes også med andre farger og lang bukse.

Svart jakke:

Eller hvit jakke:

Gammel 20-10-14, 09:30   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Dette er visst Lillehammer-varianten.

Mange ulike vestvarianter:

Gammel 20-10-14, 09:34   #19
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde valgt festdrakt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 09:40   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg har tittet litt på mannsbunadene fra Buskerud og de var da utrolig flotte!

Svarttrøye med lang eller kort bukse.

Fiskekjølkje. (For et snedig navn!)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.