|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Men det er de yngste gravide som har blitt mye, mye mer sykmeldt - så det med økende alder og svangerskap stemmer ikke i det hele tatt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Dette er jeg helt fullstendig enig i.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Okay, men jeg tror nå du og Simone har pratet i loop også.
|
|
|
#124 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Eg seier ikkje at du er teit, Maverick, og det er ingen som snakkar om deg bak ryggen din. Eg seier at du svarar frekt og eg har observert at du svarar frekt til mange. Du kan vere rimelig sarkastisk og henge ut folk som idiotar. Eg trur derfor det er mange andre som også syns det er litt ubehagelig å diskutere med deg innimellom. Men eg forventar ikkje at dei skal støtte meg på dette, for dei orkar gjerne ikkje å ta den diskusjonen. Eg burde sikkert ikkje gjere det eg heller, for det straffar seg sikkert.
|
|
|
#125 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Seriøst Simone? Jeg kan jo ikke fortelle deg hvordan du skal føle det, men beskrivelsen av hvordan Maverick svarer og er på her inne kjenner jeg faktisk ikke igjen. Og jeg er ikke close med henne hverken her eller IRL.
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean. 2008 2013 2015 Sist redigert av Vianne Rocher : 06-10-14 kl 15:26. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Off the map.
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg synes heller ikke mav går på deg som person her, men hun argumenterer mot meningene dine. Det må være lov å være uenig og å si fra om det?
|
|
|
#127 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Når Simone faktisk føler det sånn, er det litt lite nyansert å si at det hun føler er feil. Det er heller ikke særlig heldig å bruke "mange med meg" argumentasjonen for å få frem et poeng. Det har aldri vært en særlig god eller fair måte å diskutere på, og jeg overser glatt alle liknende innspill når jeg er i en større eller mindre konflikt. Å drive med skyggeboksing gidder jeg ikke. Skriftlig språk er vanskelige greier!
|
|
|
#128 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
|
|
|
|
|
|
#129 |
|
Absolute Beginner
|
Vi har hatt babyboom blant kusiner, fettere og videre ut i slekte de siste par årene, og jeg tror samtlige førstegangsgravide under 30 (eller over, for den del) var helt eller delvis sykmeldt. Jeg er klar over at man kan bli veldig dårlig i svangerskapet altså, og at slettes ikke alle arbeidsplasser kan eller vil tilrettelegge. Men jeg tror også at det er ganske stor aksept for at "mer sliten, uggen og trøtt enn i ikke-gravid tilstand" er gyldig som å kaste inn håndkleet. Jeg tror også det er en viss smitteeffekt av medgravide venninner og kollegaer, og at det kan slå ut begge veier. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
anglofil
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Her er et nytt tilsvar i debatten fra i dag.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 06-10-14 kl 15:44. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Tema
|
|
|
#132 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
De er sikkert reelle nok for dem som har dem, ja. Og det holder jo pr. i dag i massevis.
|
|
|
|
|
|
#133 |
|
maler
|
Det jeg mener er om dette med svangerskap og fødsel uansett ligger der som en risikofaktor eller om det er kvinnekjønnet i seg selv. For selv om man i og for seg er i god fysisk form vet man jo at man har hatt en periode med hard fysisk og psykisk belastning, man har fått tøyd vev som aldri får tilbake elastisiteten igjen og man har fått brukt opp lagre av næringsstoffer som gjør at man kanskje aldri får tilbake den beintettheten man engang hadde. Jeg tenker ikke på svangerskap og fødsel som direkte årsak til slitenhet/fravær, men om det kan være en bidragende årsak til at kvinnekropper tilsynelatende tåler mindre.
|
|
|
#134 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Katta: Jeg skjønner selvsagt at alle lidelser på et eller annet tidspunkt har vært diffuse før man fant årsaken til dem, men jeg synes det er ganske meningsløst å bruke altfor mye tid på å finne årsaken til at så utrolig mange i Norge har muskel-og skjelettplager og lettere psykiske lidelser. Jeg synes det er litt feil å bruke altfor mye penger og ressurser på røntgen, ME og rehabilitering når en generøs sykelønnsordning må ta sin del av skylden for at Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder disse lidelsene. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Nek er allrighte dyr
Diffuse er ikke det samme som ikke reelt, nei. Se hva Katta skriver. Utifra en del tråder her inne har jeg inntrykk at at du har noen personlige erfaringer som gjør at du tror alle som går på en smell, har diffuse ( som i ikke diagnostisert/ikke helt tydelig kjent diagnose) egentlig bare er slitne og ikke har lyst til å jobbe. Der tror jeg du er langt ifra sannheten og du virker rimelig lite empatisk og nedlatende ovenfor mennesker som sliter med plager du ikke anerkjenner. Er ikke du lærer og uten spesiell kunnskap og innblikk i hva dette innebærer? Mener du at muskel-og skjelettplager er noe man kan fake og ikke er lidelse på lik linje med andre?
|
|
|
#136 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Beklager, jeg var ikke klar over at man måtte være lege eller muskelpasient for å diskutere i denne tråden. |
|
|
|
|
|
#137 |
|
Nek er allrighte dyr
Du er Ihvertfall veldig bastant på et område du sannsynligvis ikke har nok kunnskap å uttale deg sånn om. Du virker som du har litt tunnelsyn når det gjelder ME og fibromyalgi, fordi du har vært borti noen som ikke egentlig har det. Du synser utifra et lite erfaringsgrunnlag, i så fall. Og psykisk sykdom er like mye sykdom som andre, selv om du tydeligvis mener at det "bare er å ta seg sammen".
|
|
|
#138 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Lykken:Jeg har ikke nevnt verken fibromyalgi, ME eller begrepet "bare ta seg sammen" i denne tråden, faktisk. Men ja, jeg mener at det er lettere å ty til diffuse lidelser som muskelplager enn til nyresvikt om man trenger en time-out fra arbeidslivet. Det er ikke det samme som at jeg tror at alle som har vondt i muskler og ledd "faker." Jeg synes ellers det er litt besynderlig at du mener at man må ha inngående kjennskap til disse plagene (Hvordan vet du at jeg aldri har opplevd muskelsmerter eller motgang på det psykiske plan, forresten? Jeg er halvveis i livet, tross alt...) for å mene noe om hvorvidt det er problematisk/uheldig at "alt" gir rett til full sykelønnsutbetaling. Du står fritt til å være uenig, men ikke til å prøve å "kneble" meg ved å si at jeg ikke bør ytre meg med mindre jeg har hatt disse sykdommene selv. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#140 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg har ikke sagt du må ha hatt sykdommene selv. Les igjen.
|
![]() |
|
|