Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?
Synes dette var veldig sutrete. Jeg er alene med barna, og gjør alt selv. Det betyr også at de må være på SFO i løpet av min arbeidsdag, reisevei inkl. Men jeg er da sammen med barna mine - hver dag! Vi står opp sammen, går til skolen sammen, gjør lekser sammen, kjører på aktiviteter sammen - og på flere av aktivitetene er jeg også sammen med barna mine. Vi er sammen når vi lager mat, rydder og gjør ting ute og inne.
Hva slags samfunn er det vi har når det ikke regnes som "tid sammen" å gjøre nyttige ting - som tilfeldigvis er nødvendige for at hverdagen skal henge sammen? Hvorfor er det ikke verdifullt å lære barnet ditt det som skal til for å klare seg i livet (det inkluderer for meg å skjære opp agurk og brette klær), å utrette noe sammen?
Det synes jeg er sprøtt. Når jeg er sammen med voksne jeg ikke kjenner, synes jeg jeg blir vel så kjent med dem ved å løse oppgaver sammen, som jeg blir hvis vi drikker kaffe og tørrprater.
Synes også det er pussige greier at leksehjelpen må være "kvalifisert". Regner de med at foreldrene til ungene har lærerutdanning? Vi har ikke det! Hvis leksehjelpa skal være et alternativ til foreldre, så krever det samme tilrettelegging som hvis barnet skal gjøre lekser hjemme.
|