|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg mener at det viktig å finne svaret, og å faktisk ØNSKE å finne det REELLE svaret. Det være seg om det er fysiske, psykiske eller økonomiske markører som gjør at kvinner har et høyere fravær. Forskning på diffuse lidelser er selvsagt en vanskelig øvelse, fordi svært mye av bakgrunnsmaterialet vil dreie seg om tall og faktorer som ikke lar seg påvise konkret, men like fullt er det positivt at det settes inn ressurser på å finne ut av både ME og Fibromyalgi. Pasienter med disse diagnosene (bekreftet eller egenopplevd) koster samfunnet enorme summer hvert år, og det vil helt sikkert gi både pasienter og samfunn nytteverdi å finne ut mer og konkretisere hva som egentlig er hva.
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Niobe:Om det bare var så vel. Da (i en hueiræva-situasjon, altså) hadde jeg kanskje sluppet å gremmes over alle de merkelige tingene vi bruker tid og penger på i Norge. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg synes det er ufruktbart å diskutere sykemeldingsproblematikk på et nivå der man mer eller mindre eksplisitt sier at man ikke tror på andre menneskers sykdomssituasjon. En sånn inngang til diskusjonen fører ikke til konstruktive løsninger. "Diffuse lidelser" bør etter min mening tas på alvor som lidelser, og så kan man diskutere årsakssammenhenger og mulige behandlingsalternativer, og det kan godt hende at det er sant at full sykemelding ikke alltid er den beste behandlingen eller at årsakssammenhengene er kompliserte og til dels individuelle. Det forandrer ikke kravet til respekt og empati for enhver pasient. Å sette behovet for forskning på ebola opp mot behovet for forskning på fibromyalgi blir litt som å si til norske lærere at lærere i Sierra Leone har mye mer bruk for lønnsøkning enn de har så vi flytter midlene og empatien dit. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Norske lærere trenger ikke empati, de heller. Hadde noen foreslått at vi skulle gitt en evt. lønnsøkning til norske lærere til lærere i Sierra Leone, ville jeg syntes at det var en alldeles strålende ide. Poenget er: Vi må snart begynne å rette blikket utover, slutte å være så navlebeskuende, rett og slett. Jeg ønsker at vi skal kalle en spade for en spade og være litt kritiske til hva vi bruker forskningsmidler på. Så lenge vi har den sykelønnsordninen vi har, kommer tallene på sykmeldte til å holde seg stabile. Det har jo blitt satt i gang utallige tiltak for å få ned antall sykmeldte i årenes løp, men det funker jo ikke. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Erfaren nok
|
Mens jeg mener at nettopp forskning, og mer kunnskap på et området som ser ut til å ramme mange, og fører til sykmeldinger, kan bidra til å redusere sykmeldingene og få folk ut i arbeid. For med mer kunnskap så tror jeg mange kan få riktig HJELP, og det er jo der mye av problemet ligger. De får en diagnose, og så står man der, uten å vite hva man skal gjøre og hvor man skal gå. Og med en arbeidsgiver som i tillegg ikke ønsker å bidra (som også mangler kunnskap kanskje), blir det jo fort lange sykmeldinger ut av det.
|
|
|
#6 |
|
Erfaren nok
|
Tja, her står det litt da. Og det er jo ikke sånn at det har økt heller.
|
|
|
#8 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Eg syns forresten ikkje at det NESTEN er verre. Det ER verre.
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg tror vi hadde kommet langt ved å redusere sykelønnen med 10 %, jeg håper noen har guts nok til å ta det grepet snart. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Fjellpiper
|
Men finnes det forskning som understøtter at kutt i sykelønnen faktisk vil føre til at folk som er "skulkesyke" slutter å være det? For jeg antar at det er "skulkesyke" man vil til livs, ikke at folk som er i en økonomisk situasjon som gjør det vanskelig for dem å kutte lønna si med 10% likevel skal gå på jobb når de er syke? Det siste ville jo kunne bidra til økt smitterisiko og øke sykefraværet... |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
Det som faktisk er foreslått i Sverige (husker ikke om det ble gjennomført) og som sannsynligvis er en fornuftig måte å skru ned forbruket av sykepenger, som man nok må gjøre, er å bestemme at muskel-og skjelettsykdommer ikke utløser sykepenger.
|
|
|
#12 |
|
Fortynnet
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Det er jo helt utrolig kjipt å få f.eks. en akutt operasjonskrevende prolaps da, og så ikke få sykepenger? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Prolaps er en nervesykdom.
|
|
|
#14 |
|
By the Sea
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Arbeidstilsynet: Hvorfor har kvinner høyere sykefravær enn menn?
|
|
|
#15 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Den artikkelen er diskutert tidligere i tråden.
|
|
|
#16 |
|
By the Sea
|
Sånn kan det gå når man tydeligvis ikke har lest hele tråden!
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Linken og sitatet er allerede lagt ut
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Det finnes da nok av forskning som viser at kutt i sykelønnen gir redusert fravær? Enkelte bedrifter har jo også hatt prøveordninger med bonuser for de som ikke har fravær, det har også gitt overraskende gode resultater. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Det er vel kortidsfraværet bonuser og kutt i sykelønn har mest virkning på.
|
|
|
#20 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
![]() |
|
|