Sv: Hva er ditt forhold til vin?
Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.
Eg har tenkt litt på dette dei siste dagane og komt til at det gir meg ei glede å gi andre en god opplevelse. At nokon skal komme til middag hos meg og oppleve å smake noko nytt og godt rett og slett. Å overraske! Som i dag hadde eg syns det var utrulig stas om nokon spontant sa "denne vinen passa kjempegodt til denne maten!". Eller ved å servere den perfekte champagne til pinnekjøtt og nokon i stor begeistring syns det var kjempegodt.
Musikk er for eksempel et område eg ikkje har noko som helst peiling på, men eg blir overbegeistra når nokon sende meg en sang eller tar meg med på en konsert og overraske meg, gir meg en ny opplevelse å sette på kontoen. Eg trur eg overføre denne evige lysta til å bli overraska og begeistra til min kjærleik til mat (og vin) og vil dele den med flest mulig.
Make sense?
Ja, det gir mening. Det som blir feil for meg er at du glemmer at ikke alle har glede av å utforske og ikke alle vil la seg overraske. Gjestene dine som ikke liker rødvin deler antakeligvis ikke din begeistring for vin, og det er jo helt greit. Hvis du vil gi de en god opplevelse, tipper jeg at det klarer du helt uten å insistere på at de må lære å like rødvin.