Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om dusjing etter kroppsøving

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-14, 15:33   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om dusjing etter kroppsøving

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tenker også at dusjingen tar mye tid fra faget og at den, i alle fall i barneskolen, fører med seg mye styr. Tenker at det ville holdt å begynne å dusje mot slutten av barneskolen, ikke i 3. klasse. Hovedgrunnen til at dusjing bør være en del av kroppsøvingsfaget har med hensynet til andre å gjøre. Jeg har vært i uttallige klasserom opp gjennom årene der ikke alle har tatt dusjing etter fysisk aktivitet like alvorlig (ikke dusjing generelt, for den del...) og det er fryktelig ubehagelig. Legg til få kvadratmeter på hver og rundt 30 personer inne i et rom over lengre tid- da er faktisk noenlunde OK kroppslukt et must. Et annet argument for dusjing, er at elevene har godt av å se at det ikke er farlig å være nakne sammen med andre, og at kropper kommer i alle farger og fasonger. Jeg synes det er synd om dusjenekterne får vinne, rett og slett. Et argument mot dusjing er selvsagt at det kan føre til høyere deltakelse i kroppsøvingstimene, noe gudene skal vite at norsk skole trenger. Jeg er litt delt her, med andre ord.

Jeg er også delt, men tror jeg lander på at jeg syns de skal dusje. Argumentene mine er som følger:

• Om de begynner med dusjing relativt tidlig kan dette kanskje motvirke sjenertheten mot å være nakne sammen enn om de skal begynne med det i starten av puberteten.
  • Ikke alle barn lærer god hygiene hjemme og for dem kan dusjingen på skolen være viktig, både som vane og signaleffekt. Jeg syns ikke dette elementet er fullstendig overflødig i vårt samfunn.
  • Barn utvikler seg i ulik takt, og det er ikke alle tredjeklassinger som ikke stinker etter fysisk aktivitet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.