Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tar du i rå kylling med hendene?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-14, 14:24   #1
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Kyllingindustrien er vel en av de mest horrible industriene, så nei.

Ja, og jeg har, etter å ha sett programmer og lest artikler om kyllingindustrien, bestemt meg flere ganger for at nå er det nok kylling. Men jeg er ennå ikke konsekvent, selv om det har blitt betraktelig mindre kylling med tiden.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 14:45   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva i alle dager skal man spise da? Jeg har ikke tenkt å bli vegetarianer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 14:47   #3
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det kan du si. Jeg vet ikke helt, og er derfor ikke konsekvent.

Gammel 12-09-14, 15:06   #4
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser storfekjøtt og svinekjøtt. Det er ikke usunt å spise noen av delene. Storfekjøtt inneholder mye jern, som særlig vi kvinner trenger.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 15:07   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg spiser storfekjøtt og svinekjøtt. Det er ikke usunt å spise noen av delene. Storfekjøtt inneholder mye jern, som særlig vi kvinner trenger.

Men storfekjøtt er vel også knyttet til tarmkreft, er det ikke? OG er et stort ressursproblem.

Gammel 12-09-14, 15:11   #6
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Ja, og grisen er søt.

http://unrealitymag.bcmediagroup.net...42-500x273.jpg

Gammel 12-09-14, 15:17   #7
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men storfekjøtt er vel også knyttet til tarmkreft, er det ikke? OG er et stort ressursproblem.

Jeg spiser ikke BARE storfekjøtt, men jeg spiser kjøtt. Kjøtt i begrensede mengder er bra. Her er en linke til kreftforeningen. https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/

Sitat:

Her er noen råd for et sunt kosthold:

Begrens mengden rødt kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter. Voksne bør spise maks 500 gram rødt kjøtt i uken, som tilsvarer omtrent to-tre middager og litt kjøttpålegg.
Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Minst halvparten bør være grønnsaker.
Spis grove kornprodukter hver dag.
Velg magre meieriprodukter fremfor de med mye mettet fett, for eksempel skummet melk eller lettmelk fremfor helmelk.
Spis fisk til middag to til tre ganger i uken, og bruk fisk som pålegg.
Velg matoljer og myk margarin i stedet for hard margarin og smør.
Unngå mat og drikke med mye sukker i hverdagen.
Vær forsiktig med salt og salt mat.
Velg vann som tørstedrikk.
Begrens mengden alkohol.

500 gram kjøtt i uken er altså greit.

Ja, produksjon av kjøtt er ressurskrevende. Derfor skal vi ikke overspise det, men det inneholder mange ting kroppen vår trenger. Igjen, et balansert kosthold.

Alt med måte!

Det er også viktig at man tenker over at store deler av dyret faktisk kan spises. Det er ikke bærekraftig at vi bare spiser indrefilet. Vi må faktisk bruke hele dyret. En annen faktor er å spise kjøttet fra melkeproduserende dyr også, det er en mindre belastning på miljøet.

Så ja, kjøttforbruket må ned totalt sett, men det innebærer ikke at vi skal slutte å spise kjøtt. Hvis vi fulgte rådene for balansert kosthold ville faktisk mye vært gjort.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 15:32   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg sier ikke at det er usunt, men jeg vil ikke selv spise rødt kjøtt hver dag. Svinekjøtt er også rødt kjøtt. Er det ikke 70 g i uka som anbefales? Det høres umiddelbart veldig lite ut, og jeg spiser ikke så lite, altså. Men jeg anser kylling og fisk som bedre alternativer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 19:16   #9
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Tja. Jeg gjør det i alle fall sånn omtrent på denne måten:

Fisk 2-3 dager i uka
Vegetarisk 1-2 dager i uka
De resterende dagene bruker vi mye vilt og mye lammejøtt, pluss en del svin. En sjelden gang også oksekjøtt. Kylling en gang annenhver måned eller noe sånn, og da kjøper jeg som regel Stange eller Holte.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.