Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om å kle av seg for å få fram et budskap

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-14, 23:26   #41
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å kle av seg for å få fram et budskap

Jo, men måtte det gjøres på en så vulgær måte? Det var mitt første inntrykk då eg såg han, at dette var vulgært med skritt og (lett innpakkede, hoppande) peniser i nærbilder.

Gammel 10-09-14, 23:27   #42
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det blir utrolig patronizing om vi ikke skal kunne kritisere valg kreftpasienter har tatt.

Det er jeg ikke uenig i, men jeg lurer på om dette er et typisk tilfelle av at for oss som er friske og raske og uten denne typen bagasje er motivasjonen til disse uten for rekkevidde å forstå.

Gammel 10-09-14, 23:29   #43
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg er enig i at akkurat den videoen passerer en grense. Hvorfor må man gjøre det så veldig horete for å vise frem at kvinner er flotte kvinner selv om de har vært syke?

Gammel 10-09-14, 23:30   #44
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det er jeg ikke uenig i, men jeg lurer på om dette er et typisk tilfelle av at for oss som er friske og raske og uten denne typen bagasje er motivasjonen til disse uten for rekkevidde å forstå.

Jeg har sett sterke reaksjoner fra kreftsyke på kampanjen. Teller det?

Frisk eller syk, man kan ikke la være å tenke på hvilke signaler man sender eller hvilke følelser man vekker i andre når man går ut med en slik kampanje.

Gammel 10-09-14, 23:33   #45
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Nok en gang takk til FP som justerer min oppfatning. Jeg er av dem som så filmen og tenkte kult. Men som har fått litt å tenke på etter å ha lest blant annet denne diskusjonen.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 23:35   #46
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg har sett sterke reaksjoner fra kreftsyke på kampanjen. Teller det?

Frisk eller syk, man kan ikke la være å tenke på hvilke signaler man sender eller hvilke følelser man vekker i andre når man går ut med en slik kampanje.

Det er noe med hvor ulik måte man har å se dette på (skjønt jeg er enig i at det kunne da vært mindre vulgørt) altså tap, tillegg eller endring av kroppslige greier.
Du har kvinner som bærer sin skalletthet og sitt manglende bryst med stolthet, og du har de som er helt motsatt, som har en virkelig stor tapsfølelse og krise rundt dette, og begge måter å reagere på er like verdig. Jeg tenker at reaksjonene på videoen blir i samme gate, og at man heller bør utvise forståelse for ulike måter å se dette på.

Gammel 10-09-14, 23:35   #47
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg kan se for meg at å driste seg til å gjøre det alle andre gjør på tross av sykdommen kan være både riktig og viktig. Og jeg vet ikke helt om det er der slaget om nakenbildene bør stå.

"Alle andre" kler ikke av seg og jokker mot kamera, altså. Jeg syns "slaget om nakenbildene" bør stå både her, og hos alle andre fullstendig malplasserte nakne damer.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg syns kreftpasienter har et like stort ansvar som alle andre i å ikke lage båsen for kvinner både med og uten sykdom trangere. For det er det jeg syns de gjør. Jeg syns det er helt sammenliknbart med absolutt alle andre som har en personlig grunn til å kle av seg, for det har de jo alle sammen. De har blitt mobbet, vært overvektige, alltid blitt sett på som nerder osv. osv. Grunnen til at de "velger" å kle av seg og fremstå som objekter for å bedre selvtilliten sin, er fordi samfunnet verdsetter nettopp denne egenskapen høyest hos kvinner. Og det syns jeg er utrolig trist og provoserende.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-14, 09:56   #48
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Tallulah setter fingeren på noe veldig viktig her. Dette handler ikke om kreft/ikke-kreft, men om at det av en eller annen grunn er mye viktigere for kvinner å kle av seg enn for menn. Det var også grunnen til at jeg dro fram andre eksempler enn bare denne videoen i HI.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-14, 12:02   #49
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skjønner tanken bak, og heia kreftsaken MEN....
Dette føyer seg bare inn i rekken av feilfokuserte seksualiserte vinklinger.
Helt ærlig så skuffer det meg litt at selv ikke kreftsaken kan bli skånet fra seksualiseringen.

Dersom budskapet er å oppmuntre kreftsyke til å være fysisk aktive synes jeg de kommer veldig kort. Dersom budskapet er "Selvfølgelig! Det er din fordømte plikt som kvinne å være sexy. Om det være seg rett etter fødsel eller mens du er alvorlig syk. Så lenge man er attåverdig er man menneske. Hva ellers skal man leve for?" så er det spot on.

Sist redigert av Imma : 11-09-14 kl 12:19.
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-14, 12:06   #50
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes jo alle skal få lov til å kle av seg så mye de vil. Personlig skulle jeg ønske det skjedde på en litt mer classy måte enn denne videoen, men jeg er ikke enig i premisset om at det å kle av seg gjør båsen trangere. Og jeg er heller ikke enig i at de gjør det, for øvrig.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-14, 12:09   #51
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart det virker med sex, forresten. Klart man får oppmerksomhet. Det gjør ikke at det er et okei virkemiddel allikevel. Det er snakk om et sosialt ansvar også.

Skal vi tenke at "jaja, de får nå oppmerksomhet og penger, da!" om flyktninger fra Syria og Irak begynner å posere i bikinier i "Vi er stolte av oss!"-kampanjer? Hvor går grensen?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-14, 12:10   #52
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er den der normaliseringen av sexisme som gnager fryktelig på meg.

Gammel 11-09-14, 12:20   #53
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Selvfølgelig. Men jeg synes alle fortjener at man forsøker å plassere det i riktig kontekst. De gjør noe som andre også gjør, noe som er blitt et vanlig virkemiddel.

Mulig jeg har misset noe i diskusjonen, men det som ble problematisert i HI var vel at det var "blitt et vanlig virkemiddel", ikke nødvendigvis selve saken. Jeg er selvfølgelig enig i at det er bra at ikke bare det "perfekt" vises frem, og et bra eksempel på dette (i motsetning til filmen som diskuteres) synes jeg feks denne bloggen har. Hun viser frem en voldsom bredde på bildene hun publiserer, fra det glamorøse (hun er fotomodell) til nærbilder av sår.

Sist redigert av him : 11-09-14 kl 12:47. Årsak: la til en parantes
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-14, 13:01   #54
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er den der normaliseringen av sexisme som gnager fryktelig på meg.

Jah. Seneste eksemplet er en post fra FB-gruppen Jakt & Friluft AS.

Mye mulig jeg kaster stein i glasshus, da jeg ikke akkurat har vært direkte ukjent med å spille på sex selv, men jeg blir drittlei av at absolutt alt skal illustreres med ei naken dame. Nå også jakt, altså.

Gammel 11-09-14, 21:00   #55
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var derfor jeg syntes en a-magasinartikkel her forledrn var fin. Kreft 8 ganger, skulle vært død, sykler birken etc. Legen hennes, som var med å sykle tandem, presiserte nemlig at "nei, man kan ikke nødvendigvis løpe av seg kreft eller bare kjempe seg frisk på pur vilje."

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-14, 21:36   #56
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Herregud, for et koko bilde, Enhjørning. Virkelig?!

Gammel 12-09-14, 12:01   #57
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Herregud, for et koko bilde, Enhjørning. Virkelig?!

Jepp.

https://www.facebook.com/JaktOgFrilu...type=1&theater

Gammel 12-09-14, 17:43   #58
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/h...ri/a/23292229/

http://www.dagbladet.no/2014/09/11/k...batt/35235149/

Sist redigert av Dronningen : 16-09-14 kl 14:57.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 18:27   #59
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste det innlegget i Dagbladet til de to førsteamanuensisene og trodde først det måtte være skrevet av to unge bachelorstudenter. Så dårlig skrevet, og så lite faglig begrunnelse. Utover sex selger, liksom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 23:52   #60
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Uff, det Dagbladetinnlegget var kleint.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.