|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bedreviter
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?
I dag sjekket jeg inn en time før flyavgang (Norwegian), og da kunne jeg velge mellom nøyaktig tre ulike midtseter. Men det skal sies at det er første gang noen slikt har skjedd, og jeg har også min andel av flytimer bak meg. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Resververe sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?
Sier du nei hvis du er alene også? |
|
|
|
|
|
#23 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg er særdeles ukomfortabel med å fly alene og velger derfor setet med omhu. Å flytte fordi noen er gnien og ikke reserverer er uaktuelt. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Drømmer
|
Sv: Resververe sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?
Jeg har det , derfor flytter jeg meg ikke selv om jeg drar alene. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Er det spesielle seter som er safe om flyet styrter? Sorry, men jeg synes gnitne småbarnsforeldre er hakket mer sjarmerende enn firkantede voksne. Vi reserverte da ungene var små, nå spiller det ikke så stor rolle og vi sittet der det er plass, som regel er det sammen. På en flytur fra Oslo til Bergen der jeg reiste alene med ungene fikk vi ikke imidlertid ikke sitte sammen. Det hadde gått helt fint om ikke minstemann som da var åtte kom rett fra legevakta med spukket leppe og noen sting i hodet. Han var litt preget av uhellet sitt og hadde vondt, og jeg spurte derfor to ulike voksne på flyet om de var villige til å bytte plass med enten meg eller han. Begge svarte nei. Selv om alt dette var vårt problem og yngste klarte seg fint, synes jeg den dag i dag at disse to voksenpersonene var ordentlig vrange. Det går an å være vrang selv om man er i sin " fulle rett." |
|
|
|
|
|
#26 |
|
maler
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg bruker ikke å reservere hvis vi bare reiser to sammen, men jeg har da forberedt barnet på at det i verste fall blir seter på hver sin rad. Det har ikke vært nødvendig så langt, jeg har sjekket inn tidlig. Jeg lurer litt på hva de gjør hvis man forsøker å plassere en treåring på rad 2 og seg selv på rad 10 fordi det ikke er andre ledige seter. Kunne nesten vært et interessant eksperiment for å se hvordan folk reagerte, da tenker jeg både på medpasasjerer og ansatte.
|
|
|
#27 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Kan det i det hele tatt være lov, Katta? De legger jo ansvar for barnet i en nødssituasjon på vilt fremmede.
|
|
|
#28 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Da vi skulle fly langt (corfu) reserverte vi seter, på timesflyturer innenlands gambler vi på at ingen andre vil sitte sammen med en pratsom 6-åring eller litt ustabil 2-åring.
|
|
|
#29 |
|
maler
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg reiser jo tidvis med så mange at eldstemann har vært godt trent i å sitte på egen rad.
|
|
|
#30 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Rine; for meg handler det ikke om at noen seter er mer safe enn andre. Det handler om at jeg i utgangspunktet er utrolig lite glad i å fly, og gjennom årene har jeg funnet ut hvor jeg synes det er best å sitte i forhold støy, bevegelser, lyder og andre ting som gjør at jeg får hjerteklapp og sitter med hjertet i halsen lenge. Det er altså en grunn til at jeg betaler for å få sitte der jeg helst vil, og jeg vil tro at det ikke bare gjelder meg. Så får jeg bare være vrang, da.
Akkurat dette har jeg ingen problemer med å være enig i. Likevel tenker jeg at når man vet hvordan systemet er, må man enten betale eller protestere til de som faktisk kan endre det - ikke forvente at medpassasjerer tar ansvar.
|
|
|
#31 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg reiser endel Norwegian alene med barn. Reserverer aldri, men har endret plassering ved innsjekk. Har et par ganger tilbudt menn mitt sete for at jeg skal få sitte nærmest barna, det har gått lett som en plett.
|
|
|
|
#32 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sånn er det, ja. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Bedreviter
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg skjønner Stompa og Chanett godt. Jeg bruker også seteplassering som et middel for å bekjempe, ikke flyskrekk, men mild klastrofobi. For meg er det midtgang som er viktig. Jeg kan gjerne bytte fra et midtgangsete til et annet, siden plassering foran eller bak er uten betydning, men jeg bytter ikke til et vindussete for å være snill med andre pasasjerer. Til det er kostnaden litt for høy for meg. (Da mener jeg selvsagt ikke virkelig viktige forespørsler. Jeg kan godt bytte til et midtsete jeg, hvis det er det som skal til for at legen får plass til å hjelpe mannen som fikk slag underveis, men ikke for at noen andre skulle få sitte sammen.) |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg synes ikke Mei, Chablis m.fl. er vrange. Alle har mulighet til å betale for å reservere sete, og jeg synes det er frekt å nærmest forvente at de som har betalt skal gi seg fordi du selv ikke vil betale. Den risikoen valgte man selv å ta, og da er det ikke de som reserverte som er vrange.
|
|
|
#35 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg har ingen problemer med å skjønne at folk som har betalt for et sete ikke vil gi fra seg det setet for å sette seg mye lenger vekk. Men et fly vil jo alltid bestå av mengder av folk som bare har fått tildelt sete, så de er jo helt sikkert mer villige til å bytte om.
|
|
|
#36 |
|
maler
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg skjønner at man ikke vil bytte et reservert sete altså, men jeg forsøker å se for meg en situasjon hvor det sitter en singel treåring i midten og man sier nei takk til å bytte til seteraden bak for at treåringen skal ha en kjent voksen med seg. Typisk minste-av-to-onder-situasjon.
|
|
|
#37 |
|
Bedreviter
|
Jeg hadde sittet hvor som helst annet sted enn alene med noen andres treåring, så i det tilfellet hadde jeg sikkert sagt ja til å bytte med moren, om hun så hadde et midtsete. Også hadde det kommet et ganske heftig, sarkastisk "Er jeg urimelig?!"-innlegg på FP i ettertid. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg vet at jeg tar en sjanse, og nå er mine barn blitt så store at det ikke er krise om de må sitte uten meg. Men det har som sagt ikke vært noe problem til nå, jeg sjekker alltid tidlig inn, og da har det alltid vært mange ledige treradere. Så der nok mange som ikke sjekker inn på forhånd.
|
|
|
|
#39 |
|
maler
|
|
|
|
#40 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Reservere sete for å sikre at vesla og jeg får plass sammen?Jeg reserverer når jeg reiser med barn. Dersom jeg reiser alene er det ikke så viktig hvor jeg sitter, så da reserverer jeg ikke sete. |
|
|
|
![]() |
|
|