Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lar kroppshåret gro

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-14, 07:12   #11
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lar kroppshåret gro

Esme, du leser meg feil. Jeg sier ikke at det ikke er kulturelt betinget å fjerne hår (eller at de fleste kvinner bærer hijab helt uten å føle press). Jeg sier bare at presset for å bruke hijab ee noe mer og sterkere enn bare er kulturelt press som langt på vei er noe man personlig kjenner, uten at man er blitt fortalt og presset til det av folk rundt en. Hvor mange mødre og fedre presser døtrene sine til å barbere leggene? Jeg vil tro langt de fleste forsøker å utsette det lengst mulig. Det var i alle fall min reaksjon da min datter ville barbere sine. Jeg hadde nøyaktig samme samtale som min mor hadde med meg om å vente lengst mulig fordi hårene endrer seg.

Selvfølgelig forstod jeg henne i en kulturell kontekst. Hun har mye sorte hår. Hun ser jo at det ikke er kultur for å være ubarbert. Men å slutte å gå med hijab vil for mange kvinner utløse helt andre reaksjoner enn beskyldninger om at det er uhygienisk og stygt, altså. Og det er der jeg er uenig mht barbering av legger og bruk av hijab. Det er svært få kvinner som risikerer å bli utstøtt av familien eller andre kraftige reaksjoner om de en dag erklærer at de skal slutte å barbere leggene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:32.