Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forskning?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-14, 13:31   #61
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskning?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ikke minst når du fordømmer forskningsfelt som du ikke umiddelbart ser matnytten ved. :tsktsk:

Jeg tror at du for min del ta bort ordet umiddelbart her.
Jeg er klar over at man banner i kirka når man ytrer noe som helst kritisk om høyere utdannig og ikke minst forskning på FP, men det får stå sin prøve. Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er positivt at "alle" skal ta høyere utdanning, og at man krever det for å få jobber man strengt tatt kunne klart uten høyere utdanning. Det sier seg selv at det da må opprettes mange dillefag på universitet/høyskoler, og at det finnes ganske mange masteroppgaver rundt omkring på nett og i biblioteker som ingen andre enn studenten og veilederen selv noen gang vil finne nytten i å lese. På samme måte finnes det interessant og mindre interessant forskning. For min del hører forskningen det refereres til i HI til den mindre interessante forskningen (og det på tross av at jeg benytter meg av populærkultur i massevis og til og med har lastet ned en Marit Larsen-sang på Spotify-lista mi!) Dette er mitt synspunkt på saken, og jeg kommer til å stå fast ved det til Dovre faller og uansett hvor mange rødprikker jeg får.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-14, 13:45   #62
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

For min del hører forskningen det refereres til i HI til den mindre interessante forskningen (og det på tross av at jeg benytter meg av populærkultur i massevis og til og med har lastet ned en Marit Larsen-sang på Spotify-lista mi!) Dette er mitt synspunkt på saken, og jeg kommer til å stå fast ved det til Dovre faller og uansett hvor mange rødprikker jeg får.

Det er jo helt greit å være uinteressert i et bestemt forskningsområde - det skulle jeg tro ganske mange er, uten at de av den grunn bestemmer seg for å erklære den aktuelle forskeren som for dum til å drive med annet.

Gammel 28-08-14, 13:53   #63
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er positivt at "alle" skal ta høyere utdanning, og at man krever det for å få jobber man strengt tatt kunne klart uten høyere utdanning. Det sier seg selv at det da må opprettes mange dillefag på universitet/høyskoler, og at det finnes ganske mange masteroppgaver rundt omkring på nett og i biblioteker som ingen andre enn studenten og veilederen selv noen gang vil finne nytten i å lese.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i det når det gjelder masteroppgaver (de fleste masteroppgaver er bare interessante for studenten og veilederen – også de som handler om kreft), men saken stiller seg ganske annerledels når det gjelder en doktorgrad. For det første er det langt færre stipendiatstillinger enn det er personer som ønsker å ta en phd. Tilbud/etterspørsel varierer fra fagområde til fagområde; på en del tekniske fagfelt er det ikke alltid så mange om beinet, men innenfor humaniora står folk gjerne i kø i årevis for å lande en stipendiatstilling. Og da er det ikke slik at man får lov til å skrive en avhandling om hva som helst, "bare fordi". (Jeg sier ikke at det aldri leveres dårlige eller i alle fall halvdårlige avhandlinger, men man får normalt ikke penger for å starte på en halvdårlig idé.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-14, 17:10   #64
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er så mange om beinet, synes jeg det er rart at dette prosjektet ble valgt. Ser at Marit Larsen selv reagerer på oppgaven og sier at forskeren aldri har snakket med henne.

Gammel 28-08-14, 17:25   #65
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

For det første er det langt færre stipendiatstillinger enn det er personer som ønsker å ta en phd.

Så vidt jeg vet kan man også ha ulønnete phd-grader? (Det er vel de færreste som ønsker å jobbe gratis i tre år, men noen er det vel)

Gammel 28-08-14, 17:29   #66
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I forhold til det han skulle se på så er det jo helt uvesentlig å snakke med artistene. Han skal se på hvordan de velger å fremstille seg selv, hvordan dette blir mottatt i almennheten - hvilket image lønner det seg å ha? - og spesielt kjønnsperspektivet i dette.

Det trenger han jo ikke snakke med dem for å se på.

Gammel 28-08-14, 17:31   #67
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Så vidt jeg vet kan man også ha ulønnete phd-grader? (Det er vel de færreste som ønsker å jobbe gratis i tre år, men noen er det vel)

Ein del legar tar phd på fritida i tillegg til den vanlige jobben. Men då bruker dei gjerne seks år eller meir i staden for tre år. Dei ender opp med å gjere det på den måten fordi det er så vanskelig å få phd-stipend.
Dersom dei er heldige og har ein grei sjef får dei litt permisjon frå jobben i innspurten.

Gammel 28-08-14, 17:32   #68
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I forhold til det han skulle se på så er det jo helt uvesentlig å snakke med artistene. Han skal se på hvordan de velger å fremstille seg selv, hvordan dette blir mottatt i almennheten - hvilket image lønner det seg å ha? - og spesielt kjønnsperspektivet i dette.

Nemlig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-14, 17:35   #69
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Eg trur faktisk det ville virke forstyrrande å snakke med ho. Då kan det lett skje at han blandar medie-versjonen av Marit Larsen med hans personlige oppfatning av privatpersonen Marit Larsen.

Gammel 28-08-14, 17:36   #70
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det kan godt hende han ikke trenger det, men hvis det var jeg som skulle forske på levende personer, ville jeg nok foretrukket å hatt med et avsnitt eller to med personens egne meninger. Selvsagt ikke så gunstig å gjøre det når artisten avfeier forskningen din som humbug, jeg ser den, men...

Simone: Forstyrrende å snakke med henne, eller klargjørende?

Gammel 28-08-14, 17:38   #71
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Det er også vanlig å bli lønnet via et forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet eller andre.

Det er det som er gjort i dette tilfellet. Mitt inntrykk er at det er få phd-stillingar som er finansiert av universitetet. Dei fleste er finansiert av eksterne kilder, enten statlige eller private. Eg er finansiert av universitetet, men eg har då også 25% undervisningsplikt.

Gammel 28-08-14, 17:40   #72
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg trur faktisk det ville virke forstyrrande å snakke med ho. Då kan det lett skje at han blandar medie-versjonen av Marit Larsen med hans personlige oppfatning av privatpersonen Marit Larsen.

Ja, dakar, da hadde han risikert å bli enda mer forvirra. Kanskje han da ville fått problemer med å si i riksdekkende media at Larsen er "falsk" og "uekte" også - eller så hadde hun vært enda falskere fordi hun da brått hadde tre ansikter?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-14, 17:44   #73
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personlig - men jeg har særs begrenset kompetanse på området - så tenker jeg at det hadde vært veldig interessant om arbeidet hans også inkluderte artistenes egen vurdering av hvordan de har presentert seg selv. Hva har vært en bevisst strategi og hva har bare "blitt sånn", hvordan oppfatter de agendaen til plateselskaper og agenter og andre interessenter i dette? Hvordan opplever de at mediene velger å vinkle sine saker ut fra et bilde de selv har av hvordan denne artisten "er"? Er det lettest å nå gjennom som koselig kakebaker eller mystisk diva?

Gammel 28-08-14, 17:45   #74
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og jeg vil uten forbehold mene at forskeren og forskningen hans hadde tjent på å fremstille saken noe mer objektivt enn å kaste ut av seg negative personkarakteristikker slik han gjør i det innslaget.

Gammel 29-08-14, 08:38   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne var jo litt mer balansert.
http://m.db.no/2014/08/28/kultur/mus.../pop/35011503/

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-14, 08:49   #76
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er skremt hvis han har fått offentlig støtte til å fordype seg i dette.
Skjønner at ikke alle kan forske på kreft altså, men jeg synes en Phd bør ha ett eller annet samfunnsnyttig perspektiv i det minste.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-14, 09:01   #77
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Denne var jo litt mer balansert.
http://m.db.no/2014/08/28/kultur/mus.../pop/35011503/

Ja den var mer balansert og fikk meg nysgjerrig på selve avhandlingen. Avhandlingens disposisjon og overskrifter ser interessante ut synes jeg og er noe helt annet enn det overfladiske tøvet som overskriftene har vært preget av. Noe annet skulle da bare mangle også når det er snakk om en avhandling.

Det er ganske mange elementer her som jeg ser samfunnsnytten av. I alle fall ikke mindre samfunnsnyttig enn veldig mye annet som det forskes på.

Jeg er i og for seg der at jeg tenker at overproduksjon av doktorgrader ikke er et mål, men som samfunn tenker jeg at man også trenger den type forskning, ikke bare forskning på oljerør og kreft. Ei heller all medisinsk forskning har så stor nytteverdi i samfunnsmessig forstand.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-14, 09:03   #78
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Fordi jeg ikke kan se at det har relevans for særlig mange, bortsett fra forskeren selv, som sikkert ikke var smart nok til å forske på et ordentlig tema og veilederen hennes som fikk utbetalt lønna si det året også.

Beklager, rine, men uttalelser som denne får deg til å høres ut som om du tilhører samme typen mennesker som lurte på hvorfor i alle dager jeg skulle ha tre år på høyskole for å bli bibliotekar ("Du skal da bare sette på plass noen bøker!?") og om jeg ikke skulle studere "noe skikkelig" og få meg et "ordentlig yrke" istedet.
Jeg blir faktisk litt trist av mennesker som ikke ser relevansen av popkultur, enten det er litteratur, musikk, film eller andre kategorier.

Gammel 29-08-14, 09:19   #79
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Jeg er skremt hvis han har fått offentlig støtte til å fordype seg i dette.
Skjønner at ikke alle kan forske på kreft altså, men jeg synes en Phd bør ha ett eller annet samfunnsnyttig perspektiv i det minste.

Virkelig? Skremt? Hva legger du i samfunnsnyttig da? Skal det ha direkte økonomisk uttelling?

Jeg synes denne tråden er rar. Det er mange som mener noe om hvilke metoder forskeren skulle brukt, hva han egentlig burde forske på osv. uten å ha satt seg skikkelig inn i hva avhandlingen faktisk handler om. Det er også tydelig at mange av de som mener noe om forskningsmetoden vet lite om kvalitative metoder.

Jeg er glad vi har råd til forskning i Norge som ikke har direkte samfunnsrelevans. Og hvis man ser hvor mye f.eks. Forskningsrådet bevilger til humaniora (4 % av totalbudsjettet i 2013, 3,3 % i 2012), er det forsvinnende lite i forhold til andre fag.

Gammel 29-08-14, 09:23   #80
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hva betyr det at noe har samfunnsrelevans? I avhandlingens overskrifter ser jeg at språkbruk, kjønn og fenomenologi berøres. Er dette temaer som ikke er samfunnsrelevante? Er ikke kulturens påvirkning, prosesser osv samfunnsrelevante?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08.