Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring
Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.
Slik kjøring av busser irriterer vettet av meg. Bussjåfører må jo ta hensyn til at bilen som kommer bak både må få tid til å oppfatte og reagere.
Her i byen er heldigvis de fleste bussjåfører flinke. De setter på blinklys samtidig som de begynner å lukke dørene, og når dørene er lukket og de kan kjøre, så har det gått lang nok tid til at bilene som kommer bak rekker å bremse ned og evt stoppe.
Det jeg opplever gang på gang er at hvis jeg blinker og venter, og ikke er rask nok når folk har stoppa (feks fordi jeg har glemt parkbremsen på, som tar 5-10 sekunder å deaktivere på enkelte busser) så freser de bare forbi allikevel. Hvis bussen er i sig, så skjønner de jo at det skjer noe. "I sig" betyr jo bare at hjulene såvidt går rundt, og jeg sjekker speil og blindsone før jeg svinger ut fra busslomma, selvsagt.
Det er sikkert bedre trafikkultur der du bor. Her er den temmelig råtten.
Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.
Ang kjøring med headsett på, så fatter ikke jeg at folk klarer å gjøre det. Mye av bilkjøringen går på det å høre, og jeg personlig synes det er forferdelig å ikke høre hva som skjer rundt meg.
Det er pr i dag ingen regler som sier at det ikke er lov å kjøre med headsett på, men anbefalingene er at man ikke gjør det, fordi det tar bort mye konsentrasjon og hørselsinntrykk.
Hvorfor er ikke radio i bil forbudt da, hvis det herper konsentrasjonen så innmari? Har jo allerede sagt at jeg ikke bruker dem hvis forholdene er krevende, og at jeg hører sirener/bilhorn/høye lyder gjennom pratinga.
|