Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Innvandrer og bunad

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-07, 15:16   #1
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det er jo dette som er essensen i hva Valentina (og mange andre) hevder. Det er problemet med at vi ikke ser forskjell på hvem som er innvandrere og hvem som er adoptert. Og ved å diskutere innvandrere og bunad diskuterer man også adopterte og bunad.

Hvis vi nøster oss tilbake til det diskusjonen startet med, så var det en innvandrer som antagelig ser helt norsk ut.

Spørsmålet dreier seg derfor ikke om hvem som har det rette utseendet for å gå i bunad. Det tror jeg heller ikke det er noen som har svart på.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 15:19   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Spørsmålet dreier seg derfor ikke om hvem som har det rette utseendet for å gå i bunad. Det tror jeg heller ikke det er noen som har svart på.

...men det er likevel det som vert konsekvensen. Ein etnisk dansk eller finsk innvandrar i bunad vil nok neppe risikere å møte dei samme kommentarane som ein mørk afrikanar i bunad. Difor er det faktisk veldig relevant i denne samanhengen.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 15:23   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

...men det er likevel det som vert konsekvensen. Ein etnisk dansk eller finsk innvandrar i bunad vil nok neppe risikere å møte dei samme kommentarane som ein mørk afrikanar i bunad. Difor er det faktisk veldig relevant i denne samanhengen.

Hvis noen anvender meningene sine til å dømme folk de ikke vet noe om, ja.

Men da er det ikke meningene om hvem som kan bruke bunad det er noe feil med.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 15:31   #4
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men det er her det trekkes konklusjoner som er å jordet. For om jeg MENER noe om bunadsbruk, så betyr jo ikke det at jeg står og slenger kommentarer til folk i 17. mai toget.

Jeg tror at de som ville slengt kommentarer faktisk ville gjort det avhengig av hudfarge, og ikke avhengig av om vedkommende er adoptert eller innvandrer. Og helt ærlig tror jeg ikke de som ville slengt kommentarer ville våget seg inn på en diskusjon som denne.

Men som sagt - jeg er altså ikke blant dem som slenger kommentarer til folk uansett utseende.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 15:23   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forsøkte å svare på det, men det forsvant litt i denne innvandrer/adoptert diskusjonen.

Dessverre tror jeg også at jeg er grunnen til at hele denne tråden startet siden jeg i en annen tråd mente at man burde velge bunad ut fra tilhørighet, ikke nødvendigvis hvilken man syntes var finest.

Men tilhørighet er jo så mangt. Stedet man bor er jo også tilhørighet, og innvandrere kan vel velge bunad ut fra det stedet de bor i Norge. Det er i hvert fall min mening, og er helt uavhengig av om du kan se om det er en utlending eller ikke (den omtalte mannen i starten av tråden er nederlansk og man kan sannsynligvis ikke se på ham at han ikke er norsk).

Jeg synes altså at utlendinger, fullstendig uavhengig av hudfarge, gjerne må gå i bunad, men at man skal ha tilhørighet til bunaden sin.

Gammel 23-05-07, 15:24   #6
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis vi nøster oss tilbake til det diskusjonen startet med, så var det en innvandrer som antagelig ser helt norsk ut.

Det er maaange ord å gå tilbake i det. Hjernen min klarer ikke reverseres og gå tilbake til utgangspunktet. Men slik jeg husker det så er jeg enig i at ingen har sagt noe om utseende og bunad. Tilhørighet har derimot vært nevnt, hvor noen har sterke synspunkter til dette. Og ved å sette krav til tilhørighet så beveger man seg inn i et skummelt felt. For hvor skal vi sette grensen for norsk nok? Det er her vi kommer inn på adopterte vs innvandrere. Alle mener adopterte er norske nok. Adopterte er i følge folkeregisteret og ssb innvandrere. Er det da kun en del av innvandrerne som automatisk kvalifiserer? Og hvordan skal andre mennesker vite hvem som er hva? Her kommer utseendet inn. Adopterte og innvandrere er ikke nødvendigvis enkle å skille fra hverandre. Ved å sette spørsmålstegn ved tilhørighet så rammer dette også adopterte.

(Men nå går hjernen min helt i kryss. På tide å ta dagen, tror jeg.)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:39.