|
Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Innvandrer og bunad
Hvis vi nøster oss tilbake til det diskusjonen startet med, så var det en innvandrer som antagelig ser helt norsk ut.
![]() |
#2 |
Dukkar plutseleg opp ...
...men det er likevel det som vert konsekvensen. Ein etnisk dansk eller finsk innvandrar i bunad vil nok neppe risikere å møte dei samme kommentarane som ein mørk afrikanar i bunad. Difor er det faktisk veldig relevant i denne samanhengen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bare sær
Hvis noen anvender meningene sine til å dømme folk de ikke vet noe om, ja.
![]() |
#4 |
Ustabil
|
Men det er her det trekkes konklusjoner som er å jordet. For om jeg MENER noe om bunadsbruk, så betyr jo ikke det at jeg står og slenger kommentarer til folk i 17. mai toget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg forsøkte å svare på det, men det forsvant litt i denne innvandrer/adoptert diskusjonen.
![]() |
![]() |
#6 |
Peppy!
|
Det er maaange ord å gå tilbake i det. Hjernen min klarer ikke reverseres og gå tilbake til utgangspunktet. Men slik jeg husker det så er jeg enig i at ingen har sagt noe om utseende og bunad. Tilhørighet har derimot vært nevnt, hvor noen har sterke synspunkter til dette. Og ved å sette krav til tilhørighet så beveger man seg inn i et skummelt felt. For hvor skal vi sette grensen for norsk nok? Det er her vi kommer inn på adopterte vs innvandrere. Alle mener adopterte er norske nok. Adopterte er i følge folkeregisteret og ssb innvandrere. Er det da kun en del av innvandrerne som automatisk kvalifiserer? Og hvordan skal andre mennesker vite hvem som er hva? Her kommer utseendet inn. Adopterte og innvandrere er ikke nødvendigvis enkle å skille fra hverandre. Ved å sette spørsmålstegn ved tilhørighet så rammer dette også adopterte. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|