|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#681 |
|
By the Sea
|
Sv: Lærerstreik!
Om jeg ikke jobber de timene jeg er betalt for, får ikke elevene mine tekstene sine tilbeke med karakter og en grundig vurdering med framovermelsing og undervisningen min ville vært oppsiktsvekkende dårlig. Foreldrene ville ikke blitt innkalt til samtaler og hjemmene ville ikke fått svar på mail og telefon. Fravær og orden- og adferdsanmerkninger vill eikke blitt ført inn og helsesøstre, PPT og andre instanser ville måttet gjennomføre samarbeidsmøter uten meg og teamene mine hadde måttte planlegge uten meg tilstede.
|
|
#682 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Akkurat, Zoe: I læreryrket, som i alle andre yrker, finnes det personer som av ulike grunner (latskap, helse, feilhylleherilivet) ikke oppfyller kravene til å være en god arbeidstaker/gjøre en god jobb, men å tro at det å tvinge dem til å sitte på et kontor/grupperom mellom 8.00 og 15.30 hver dag vil føre til at de spretter opp og begynner å gjøre et ærlig dagsverk, er jo helt hull i hodet. Å ta seg av de som ikke gjør jobben, er et lederansvar, evt. må NAV inn i bildet, men de aller, aller fleste har interesse av, og lyst til, å gjøre en tilfredsstillende jobb. Jeg reagerer også på at Elg og andre må lure på om læreren til avkommet jobber for pengene eller ikke, det burde da være nok av måter å finne ut det på, og da snakker jeg ikke om spionering på parkeringsplassen. |
|
|
|
|
#683 |
|
villende
|
Sv: Lærerstreik!Takk, rine. Bare dette erkjenne at det også finnes minimumsytere i læreryrket tror jeg kan ha en del å si. At jeg sier at jeg blir, mildt sagt, forbauset, når jeg møtes med den type holdning er jo ikke det samme som å si at jeg tror at det gjelder for de fleste lærere. Hvis jeg hadde trodd det, hadde jeg jo ikke blitt forbauset. |
|
|
|
|
#684 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Jeg prøver bare å gi dere råd som skal få lærerne i en bedre situasjon. Dere føler selv på at folk ikke har tillit til at dere jobber det dere har betalt for. Da er det kanskje en ide å gjøre noe for at folk skal få det? |
|
|
|
|
#685 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Vi har jo en avspaseringsordning. Den som halve Norge hyler og bærer seg over... |
|
|
|
|
#686 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Lærerstreik!Vi har en avspaseringsordning. |
|
|
|
|
#687 |
|
Sv: Lærerstreik!Jeg lurer litt på elg, hva er det som gjør at du mener at du har svaret på hvordan vi skal jobbe? |
|
|
|
|
#688 |
|
villende
|
Elg har da ikke sagt noe om hvordan dere skal jobbe? Derimot er det kommet flere forslag til hvordan det er mulig å synliggjøre arbeidsinnsatsen lærerne faktisk legger ned, for at dere skal slippe å bli mistenkeliggjort og skal slippe å måtte forsvare den fritiden dere har. Hva er galt med det? |
|
|
|
|
#689 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Det hadde vært veldig spennende om noen få skoler forsøkte seg med en arbeidsavtale for lærere som ligner den for andre yrker. En slik avtale kunne f.eks ha vært at man jobber 37,5 timer i uka inkludert lunsj. Av denne tiden er det kjernetid fra 8 - 14. De resterende 7,5 timene i uka skal i utgangspunktet være på jobb, men avtaler om hjemmekontor på fast eller varierende basis kan gjøres med nærmeste leder. |
|
|
|
|
#690 |
|
|
De som da ikke ønsker å avspasere i sommerferie, høstferie, juleferie osv. hva dkal de gjøre på skolen disse ukene? Og hvem skal ta igjen det arbeidet de ikke får fjort når de ikke ønsker å bruke den tiden de trenger til å vurdere elevarbeid og planlegge undervisning?
|
|
|
#691 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Dere har ikke en dokumentert avspaseringsordning med tydelige regler for hva som kan avspaseres og når. I en avspaseringsordning er det også regler for hva som skal skje hvis man avspaserer mer enn man har jobbet overtid. Det er heller ingen sjef som har oversikt over jobbet overtid og avspasering. Dere kaller avspaseringen fleksibilitet og jeg er ikke sikker på at alle lærere har god nok oversikt over at de har jobbet inn alle de timene de avspaserer. Jeg kan godt ta feil, men uten dokumentasjon blir jeg ikke overbevist. I denne tråden har det kommet frem at lærerne ikke ser at deres fleksibilitet er lik andres avspaseringsordninger. |
|
|
|
|
#693 |
|
Tittel og tittel....
|
Hva mener du egentlig? I et innlegg høyere opp snakker du om forsøksordning i forhold til avspaseringen om sommeren, her snakker du om noe annet.
|
|
|
#694 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Lærerstreik!Vi har vel strengt tatt bare fire uker ferie. |
|
|
|
|
#695 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
En lærer som ikke gjør jobben sin må jo miste den. Er det lærere som ikke jobber nok til å fylle jobben sin så må lederne gjøre sin jobb. Man har akkurat det samme problemet i andre jobber. |
|
|
|
|
#696 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Er usikker på hvor jeg har vært uklar. Bortsett fra innlegget om å prøve samme arbeidsregler for lærere som for andre så har jeg hele tiden snakket om den avspaseringen dere kaller fleksibilitet; dvs 50 timer en uke og 30 timer den neste. |
|
|
|
|
#697 |
|
Sv: Lærerstreik!Vi jobber ikke 30 timer en uke. I grunnskolen er ikke det mulig. |
|
|
|
|
#699 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Det hadde vært hyggelig om man la godviljen til. En av lærerne har i denne tråden kommet med eksemplet om å jobbe 50 timer den ene uken og 30 den neste. Jeg gjenbrukte bare dette uten tanke på om dette er ulikt fra skoleslag til skoleslag. |
|
|
|
|
#700 |
|
Sv: Lærerstreik!Samme godvilje som du har i forhold til lærere? |
|
|