Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-14, 00:06   #581
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Nei, ikke all. Men noe?

Jeg antar at i tilfellet med 34 bundne timer er ikke alle de 34 undervisning, noe er bundet tid på kontoret? Og at de ytterligere er retting, og altså er det ikke like mye retting alle uker, så da kan det jobbes mindre?

Jeg har jo veldig fleksibel arbeidstid selv, så lenge jeg fyller timene mine er det egentlig ikke noen som legger seg opp i når jeg gjør det, eller hvor. Så arbeider jeg et par mnd med 12 timer overtid i uka, og så tærer jeg på de 30 plusstimene (alt over 30 plusstimer utbetales, så jeg får ikke alle de ekstratimene å tære på) utover året (og nå er det august, og de er brukt opp...) så jeg er heldig, absolutt. ikke helt "folk flest". Eget kontor har jeg også, med dør jeg kan lukke. (lytt likevel, men altså.)

Gammel 17-08-14, 00:08   #582
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvis du jobber 46,3 t en uke så har du 3 timer i plusstid. Hvis det da er hakket roligere uka etter kan du velge å jobbe 40,3 t da, og da er det vel ingen som legger seg opp i når du avspaserer de timene gitt at det ikke går utover arbeidsoppgaver? Sånn er det bra at det er, men det er endel yrkesgrupper som ikke har den friheten. Og det er de færreste som kan avspasere når de vil i løpet av året, for mange er avspaseringstimer i praksis gratisarbeid fordi det aldri passer. Det er det vel delvis for dere også såvidt jeg har skjønt.

I prinsippet har du rett, men det er litt mer komplisert enn dette:

Lærerens arbeidsuke er på 43,5 timer. Disse deles opp i bundet og ubundet tid. Den bundne tida er de timene i uka vi er pålagt å være til stede på arbeidsplassen. I den inngår undervisning, faste møter, tid satt av til elevsamtaler og X antall timer med tilstedeværelse uten spesifiserte arbeidsoppgaver (her kan ledelsen legge andre møter, og ellers fyller vi tida selv med samarbeid på fag og trinn, forberedelse og faglig oppdatering, f.eks.). I dagens avtale utgjør dette ca 30 klokketimer. Den ubundne tida er de timene vi disponerer selv og som KS vil redusere/sikkert på sikt fjerne.

De timene det er snakk om her går av den ubundne tida, dvs at det jeg jobber over 43,5 t en uke må jeg bruke til å redusere den ubundne tida en annen uke. Jeg kan ikke bruke dem til å redusere den bundne tida, og det er dermed f.eks. umulig å bruke dem til å ta fri en dag og dra på skitur eller reise bort.

Etter min mening er dette et ypperlig system for skoleverket. Det tar høyde for svingningene i arbeidsmengde og gir oss en viss fleksibilitet, samtidig som det sikrer at vi er tilgjengelige for elever, kollegaer og arbeidsgiver når vi trenger å være det - i skoleåret. Jeg bruker å si at jeg streiker for retten til å jobbe 60 timer den ene uka og bare 30 den neste, og for at min nærmeste overordnede skal få lov til å fortsette å stole på at jeg gjør jobben min og fyller årsverket.

Gammel 17-08-14, 00:08   #583
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

At ikke alle steder er likt er jo slik livet er, og heller ikke ønskelig.

Men jeg tror lærerstreiken hadde hatt godt av litt annen vridning på argumentasjonen enn det jeg leser i en del media, og også aksept for at når noen sier "50 ei uke og 30 den neste", ja, så ER det noen som har en hverdag som tillater det. Og det er avspassering. Og helt greit!

Gammel 17-08-14, 00:09   #584
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Dette varierer kanskje fra skole til skole. Noen rektorer lar sikker lærerne avspasere også av de bundne timene. Uansett har du 9 timer du kan avspasere helt fritt uten å spørre noen. Jeg kan ikke avspasere mer enn en hel arbeidsdag uten å få forhåndsgodkjenning fra min sjef.

Ingen skoler lar lærere avspasere bundne timer. Og hva har din arbeidssituasjon med dette å gjøre?

rine er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 00:09   #585
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg bruker å si at jeg streiker for retten til å jobbe 60 timer den ene uka og bare 30 den neste, og for at min nærmeste overordnede skal få lov til å fortsette å stole på at jeg gjør jobben min og fyller årsverket.

Og DET argumentet er helt flott.

Nemlig retten til å arbeide veldig, og deretter avspassere det. Fordi det er sånn hverdagen fungerer best slik skolen er.

Gammel 17-08-14, 00:10   #586
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Malama, når man har hatt 26 timer undervisning og deretter bikket 34 timer, har man ikke fått begynt på retninga engang. De timene går til møter, samarbeid, administrative oppgaver, og retting og faglig oppdatering kommer etter det igjen.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 00:10   #587
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dere står friere enn mange andre, det er poenget. Dere har friheten til selv å avgjøre når det passer så lenge det ikke kræsjer med fastlagte arbeidsoppgaver.

Akkurat.

Gammel 17-08-14, 00:12   #588
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

At ikke alle steder er likt er jo slik livet er, og heller ikke ønskelig.

Men jeg tror lærerstreiken hadde hatt godt av litt annen vridning på argumentasjonen enn det jeg leser i en del media, og også aksept for at når noen sier "50 ei uke og 30 den neste", ja, så ER det noen som har en hverdag som tillater det. Og det er avspassering. Og helt greit!

Media blåser opp og vinkler som de vil. Det har blitt skrevet ganske mye fornuftig om hvorfor vi streiker, men de store oppslagene uteblir gitt.

Gammel 17-08-14, 00:12   #589
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

som er de "det ble 50 denne uka, så bare 35 neste" kan komme av? som altså reelt er avspassering?

Jeg tror ikke jeg har hatt en eneste høstferie, juleferie, vinterferie eller påskeferie hvor jeg ikke har jobbet minst 2-3 dager. Juleferien er ofte den ferien jeg jobber mest i. Det er da jeg tar igjen det jeg ikke rekker, har med rettebunker osv.

Men ok, hvis du vil kalle det å avspasere de ukene jeg kanskje jobber 40 timer istede for 43.5 så greit for meg. Det føles ikke som avspasering, for jeg jobber i alle helger og ferier uansett. Og dette er ikke å klage, men egentlig kjernen i mye av det å jobbe som lærer. Det er ikke når vi er på kontoret på jobb med 5 andre at de store oppleggene blir unnfanget. For meg personlig er det lørdagskvelden mens mannen ser på noe kjedelig på TV for eksempel.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 00:12   #590
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men Malama, når man har hatt 26 timer undervisning og deretter bikket 34 timer, har man ikke fått begynt på retninga engang. De timene går til møter, samarbeid, administrative oppgaver, og retting og faglig oppdatering lommer etter det igjen.

Men når flere lærere sier at det er slik det er, 50 ei uke (eller 60) og 30 den neste, nettopp fordi ei uke ER det virkelig masse, og den neste er det fordi det kanskje ikke ER retting den uka, ikke så sykt mye i alle fall? Det er ikke som om vi hadde prøver hver eneste uke, og slett ikke at lærerene hadde elever som hadde prøve samme uke, da vi gikk på skolen. Det er nok utstrakt mer testing nå, men altså fortsatt disse bølgene, hvor det er mye enkelte perioder, og mindre andre.

Er det noe galt i å innrømme at i alle fall for en del lærere så fungerer det slik? Er ikke det bare bra da?

Gammel 17-08-14, 00:14   #591
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Dere vet ikke hvor heldige dere er som kan utnytte avspaseringstimene deres nesten ut fra eget hode og hvor det er ingen som har oversikt over om dere jobber for mye eller for lite.

Selvfølgelig vet vi hvor heldige vi er. Det er en av grunnene til at vi kjemper så hardt nå, og et viktig gode for meg som lærer fordi denne måten å jobbe på passer godt for min personlighet. Å være lærer er et kreativt yrke, og blir jeg bundet på hender og føtter klarer jeg ikke å være kreativ. Så jeg kommer nok til å se meg om etter noe annet hvis jeg mister denne friheten.

Gammel 17-08-14, 00:14   #592
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg tror ikke jeg har hatt en eneste høstferie, juleferie, vinterferie eller påskeferie hvor jeg ikke har jobbet minst 2-3 dager. Juleferien er ofte den ferien jeg jobber mest i. Det er da jeg tar igjen det jeg ikke rekker, har med rettebunker osv.

Men ok, hvis du vil kalle det å avspasere de ukene jeg kanskje jobber 40 timer istede for 43.5 så greit for meg. Det føles ikke som avspasering, for jeg jobber i alle helger og ferier uansett. Og dette er ikke å klage, men egentlig kjernen i mye av det å jobbe som lærer. Det er ikke når vi er på kontoret på jobb med 5 andre at de store oppleggene blir unnfanget. For meg personlig er det lørdagskvelden mens mannen ser på noe kjedelig på TV for eksempel.

Det føles ikke som avspassering at du jobber 3-4 timer mindre enn du skal ei uke? fordi du uansett jobber i helga? Du teller ikke med helga i de timene du jobber, da?

Jeg tror absolutt at dere jobber i ferier også, men når noen sier "jobber bare 35-40", så forventer jeg at de teller med de timene de jobber den uka, også de som er på lørdagskvelden.

Gammel 17-08-14, 00:15   #593
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 00:16   #594
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Media blåser opp og vinkler som de vil. Det har blitt skrevet ganske mye fornuftig om hvorfor vi streiker, men de store oppslagene uteblir gitt.

Jepp, de finnes de gode vinklingene. De bare havner ikke i store typer på vg.no

Dumt

Gammel 17-08-14, 00:16   #595
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener.

Det forstår jeg

For jeg forstår ikke hvordan dere teller timer, og derved forsvinner logikken.

Og jeg har en mann som maser på at denne lørdagskvelden må bli over, så jeg må nesten logge av, så jeg får evt prøve å forklare hva jeg mener i morgen.

Gammel 17-08-14, 00:17   #596
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Men sånn er det jo, livet er ikke "rettferdig". Det blir jo litt absurd å diskutere hvordan de enkelte arbeidsplasser må tilrettelegge seg for at man skal kunne tilby brukerene best mulig service. Og det er jo det som i bunn og grunn er diskusjonen! Og jeg fatter ikke og begriper hva som er problemet med at lærere avspaserer noen uker om sommeren. Ønsker vi at ungene skal ha 3 uker sommerferie? Skal ungene ha 5 uker ferie ila året - er det det vi ønsker? Hvilken tjeneste ønsker vi å tilby våre unger?

Jeg sier jo ikke at jeg synes det skal være annerledes, jeg har også den samme friheten og hadde blitt veldig mye mindre produktiv hvis de tok den fra meg. Men det blir en kommunikasjonssvikt når lærere holder fast på at de kun for avspasere om sommeren og de i andre arbeidsplassers terminologi står ganske så fritt til å avspasere strøtimer gjennom uka. Det er ikke mange arbeidsplasser som kan avspasere som de vil hele dager og uker, de som har frihet har det stort sett på nivå med lærere.

Jeg tror også at arbeidsgiver taper innsats på å stramme til her, jeg vet i hvertfall for min egen del at samvittigheten min er en strammere pisk enn noen leder kan være. Det er samvittigheten min som får meg til å forberede foredrag på kveldstid fordi jeg ble pålagt andre arbeidsoppgaver på dagtid. Ingen leder hadde greid å kommandere meg til noe sånt. Det tror jeg gjelder lærere også og jeg skjønner ikke helt hvorfor arbeidsgiversiden ønsker seg dette.

Gammel 17-08-14, 00:17   #597
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ang media: For flere virker det som at det er Utdanningsforbundet eller lærerne som styrer hva som kommer fram i media. Men det er jo VG og Dagbladet som styrer det. Og det er ufattelig mange rare vinklinger.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 00:18   #598
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenker og tror at det er stor forskjell på de lavere trinnene til vgs. Min eldste går nå i 4. klasse. De har vel knapt hatt prøver til nå, et par i mai bare, slike nasjonale prøver.

På vgs hadde vi jo mange prøver, ofte. Jeg ser fint for meg at der er det mye å rette. Jeg har en mor som var lærer, så jeg vet hvor mye arbeid det er å rette. Det er ikke gjort i en fei. Hun har sittet i mange ferier og rettet.

Gammel 17-08-14, 00:18   #599
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg merker jeg blir litt oppgitt over forslag om å sitte på gruppe- og møterom og jobbe, jeg. Hvorfor ønsker du at jeg skal gjøre det, Elg? Er det fordi du ikke er helt sikker på at jeg gjør jobben min om jeg går 14.45 og tar opp igjen PC-en kl. 20.00 ser over morgendagens plan/svarer på mail. Er du mer sikker på at jeg gjør det jeg skal om jeg sitter på grupperommet en halvtimes tid? Hvis svaret er ja- føler du det også slik med andre yrkesgrupper som har fleksibel arbeidsted, at du helst skulle hatt dem fysisk på arbeidsplassen i 7.5 timer slik at du vet at de gjør jobben sin?

rine er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 00:18   #600
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det forstår jeg

For jeg forstår ikke hvordan dere teller timer, og derved forsvinner logikken.

Og jeg har en mann som maser på at denne lørdagskvelden må bli over, så jeg må nesten logge av, så jeg får evt prøve å forklare hva jeg mener i morgen.

Nei, jeg siktet til innlegg 590. Burde sitert.

Hyacinth er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:33.