Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-14, 10:22   #61
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Vi ukeshandler, men må innimellom fylle på med frukt/melk/litt pålegg. Nå som Storesøster har begynt på SFO så merker vi at vi ikke er vant med å beregne matpakkepålegg og frukt inn i ukeshandlinga. (Har hatt en barnehage vi ikke har hatt med noe mat til)
Det beste er at mannen handler, fordi jeg shopper på butikken. Og at jeg kutter ned på godteforbruket.
Ja, også handler vi Rema. Handler saft på Kiwi, bleier på Coop og smågodt på Europris.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 10:34   #62
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nei, det stemmer ikke. Merkevarene er mye billigere. Vår ukehandel gikk ned fra ca. 3000 i uka da vi handlet bare på Meny til omkring 2200 da vi byttet til Rema (pluss fyller på med ting vi ikke får på Rema). Da kjøper vi de samme produktene som før, men betaler bare mye mindre.

OK. Jeg har ikke merket noen forskjell de gangene jeg har handlet der, men så er jeg ikke så veldig bevisst på hva mat koster heller.

Jeg syns uansett det er verdt å betale ekstra for å kunne handle i en butikk med skikkelig utvalg og førsteklasses råvarer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 10:34   #63
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Spiser middag hos svigers ca 5 ganger i uken.

Dessverre fører det til at vi ikke får brukt alt det vi innimellom handler inn av middag, grønnsaker etc.
Jeg skal lage liste etterhvert. For å få familieregnskapet til å gå opp. Der kommer også middager inn. Jeg kommer til å prøve å komme til enighet med gubben og svigermor om at middag hos de må planlegges. Nå kan jeg få sms halv tre om ettermiddagen om at det er middag der. Funker jo det, så lenge jeg ikke har en plan.

Men når planer er lagt om hvem som skal hente, kjøre på trening, handle og lage middag, så må det også planlegges i større grad fra de. Vi bor på samme gårdstun, så det er bare snakk om å gå noen meter.

Nå har det vært ekstremt i sommer altså. Mange faktorer som spiller inn, men det har blitt myyye middager hos de. Til vanlig så er det ikke 5 dager i uken.
Likevel synes jeg vi har høyt forbruk til mat. Tatt i betraktning hvor lite middager vi spiser hjemme. Men det er dessverre endel mat som kastes. Det må vi få gjort noe med!

Gammel 13-08-14, 10:40   #64
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Vi ukeshandler IKKE. Og sparer på at det ikke er noe som blir kastet. Og så tar jeg rimeligste alternativ (etter å ha lest innholdsfortegnelsen). Og handler ikke på Meny eller Ultra så sant ikke jeg må. Eller ICA forsåvidt og.
Fornøyde med lokale KIWI med flotte råvarer, så trenger ikke andre steder. Jeg er vegeterianer og avhengig av godt utvalg og gode grønnsaker.

Gammel 13-08-14, 10:42   #65
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

OK. Jeg har ikke merket noen forskjell de gangene jeg har handlet der, men så er jeg ikke så veldig bevisst på hva mat koster heller.

Jeg syns uansett det er verdt å betale ekstra for å kunne handle i en butikk med skikkelig utvalg og førsteklasses råvarer.

Jeg tror ikke du betaler så mye ekstra der du handler. De er litt dyrere enn rema, men det er litt Meny og røkla det der, Meny er og blir ganske mye dyrere enn alle de andre. De andre er mer nyanseforskjeller.

Gammel 13-08-14, 10:46   #66
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Din nærbutikk stiller i særklasse hvis den er like god fortsatt som da jeg var student. Vi har ikke sånne her i nærheten. JEg må til nabobyen for å finne noe som likner litt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 10:48   #67
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men akkurat det beskriver den ene av våre lokale Rema-er godt. Utvalget er mindre enn hos Mega, men det er såpass stort at jeg aldri har manglet noe. Utvalget i bra frukt og grønt er også veldig stort.

Ferskvare mangler, men det har vi spesialbutikker til med både kortreist kjøtt og fisk. På spesialbutikkene får vi ikke andre dagligvarer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 10:50   #68
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det aller viktigste hos oss er å holde det ryddig og ha litt system i skapene sånn at man faktisk ser hva man har.

Ellers kan man spare endel på å lage mat i store kvanta selv til fryseren. Jeg har planer om tomatsaus denne uka, for det blir både bedre og billigere enn på glass. I mange situasjoner er det halv og helfabrikat som tar lite tid å lage fra grunnen i forhold til hvor mye ekstra man betaler.

Jeg har en far som fisker hvit fisk og skalldyr og en mann som kan kjøpe nyslaktet laks igjennom jobben, så fisk får vi veldig rimelig.

Rema handler vi også mye hos. Synes de har komt seg mye de siste årene både i forhold til kvalitet og utvalg. De har ikke ferskvaredisk og det hender vi må innom de dyrere butikkene eller spesialforretninger. Men ellers finner jeg det meste der. Og når de har spesielle middagskampanjer kan man jo finne veldig spennende ingredienser der.

Ellers tror jeg vel at for å virkelig spare penger må man handle utifra tilbud, sesong og ha gode frysemuligheter. Det er jeg alt for dårlig til. Jeg er både litt for sossete når det gjelder mat og for lite villig til å ikke spise det jeg får lyst på akkurat den dagen.

zinatara er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 10:52   #69
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange som driver med egg (både rugeegg og konsumegg) selger egg direkte. Ukurrant vare til lav pris. Det er helt lov å selge egenprodusert så lenge det er slaktet borte slik vi gjør. Prisen kan aldri konkurrere med billigkjøtt. Men om alternativet uansett er fullpriset kvalitetsvarer er vomumkjøp direkte en billigere løsning.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 10:52   #70
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Meny er en for farlig butikk for meg. Der havner det alltid dyre og importerte matvarer i kurven min.

zinatara er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 10:57   #71
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Din nærbutikk stiller i særklasse hvis den er like god fortsatt som da jeg var student. Vi har ikke sånne her i nærheten. JEg må til nabobyen for å finne noe som likner litt.

Det er den.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 10:59   #72
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Prøver å være så økonomisk jeg bare kan så bra med tips.
Jeg veksler med å handle på Kiwi og Rema. Har alltid handleliste og skriver opp hjemme etter hvert som jeg kommer på.
Prøver å ukehandle mest mulig og særlig middagsmat. Er det krise så stikker jeg innom Spar på veien hjem. Kjøper også tilbudsvarer der om det er noe bra tilbud som vi trenger ellers bruker jeg ikke den butikken til full handling.

Det er alltid jeg som lager mat og det blir sjelden rester så jeg har vel blitt god til å beregne mat.
Vi er svært sjelden ute og spiser så synes vi er ganske økonomiske sånn. Gutta vil helst være hjemme og maser ikke om å spise ute heller.
Vin slipper vi å kjøpe for mannen får faktisk ganske ofte en flaske via fornøyde kolleger og sjefer på jobben sin.

Brus, potetgull, kjeks og godteri er vi helt nødt til å slutte å ha i hus i ukedagene for det blir tømt på dagtid av gutta med kompiser.

Gammel 13-08-14, 11:00   #73
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden fikk meg til å rekne og vi bruke over 7000,- pr måned. Da bor to barn hos meg annakvar veke og den andre veka er eg ofte på rek. Ane meg at eg har å gå på.

Gammel 13-08-14, 11:09   #74
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Den lokale remabutikken her er stor og har blitt veldig, veldig bra. Før måtte vi gjerne innom flere steder om vi skulle ha noe spesielt, men nå finner vi det aller meste der. Det vi burde bli flinkere på er å ha mindre i kjøleskapet, rett og slett, slik at ingen ting står gjemt og blir gammelt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 11:12   #75
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Oi, Tussa. Lurer på hvor mye vi egentlig bruker i måneden også. Jeg har tenkt rundt 7000,- på oss men det er nok mer for vi er 4 stk hele tiden, gjerne flere til middag flere dager i uka...
Må prøve å klare å handle smart i september og ta vare på alle kvitteringer og ta et overblikk etter månedslutt.

Gammel 13-08-14, 11:14   #76
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

vi har drevet med ukeshandling før, men ga opp da vi kastet for mye mat. Nå handler vi middager for 2-3 dager i slengen, samt melk, brød, frukt og pålegg vi trenger. Kjøper for det meste det vi trenger.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 11:15   #77
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Oi, Tussa. Lurer på hvor mye vi egentlig bruker i måneden også. Jeg har tenkt rundt 7000,- på oss men det er nok mer for vi er 4 stk hele tiden, gjerne flere til middag flere dager i uka...
Må prøve å klare å handle smart i september og ta vare på alle kvitteringer og ta et overblikk etter månedslutt.

Hos oss er det inkludert take-away og restaurantbesøk, så tallet lyg nok litt. Dog ikkje inkludert mine egne restaurantbesøk.

Gammel 13-08-14, 11:15   #78
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker 15000 i mat. Minst. Vi må ned minst 5000. Jeg vet at planlegging, planlegging og planlegging er det som skal til. Sukk.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 11:16   #79
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

vi har drevet med ukeshandling før, men ga opp da vi kastet for mye mat. Nå handler vi middager for 2-3 dager i slengen, samt melk, brød, frukt og pålegg vi trenger. Kjøper for det meste det vi trenger.

Ukeshandling fungerer dårlig her også. Plutselig blir vi invitert bort, droppe middag av logistikkgrunnar osv.

Gammel 13-08-14, 11:19   #80
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også et mål om å klare å holde matbudsjettet på 10.000 i måneden, men det tror jeg sjelden vi klarer. Jeg er litt for glad i god mat (og god mat er dessverre som regel dyr mat...). Egentlig burde vi klart oss greit med den summen, i og med at vi bare er 3 stk.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:35.