Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?
Vi er, i likhet med mange andre her, ikke så flinke til å spare. Mat er en stor del av hverdagsbudsjettet vårt, og det er i og for seg greit. Men vi kjøper lite ferdigmat, lager heller omelett med osterester i enn å spise pizza, hvis vi har "glemt" å planlegge eller det er lite tid til å handle og lage mat. Bruker ikke posemat eller ferdige frossenretter heller, men jeg vet ikke om det alltid er så mye penger å spare på det. Og vi prøver å være flinkere enn før til å ikke kaste mat - det vil si enten kjøpe/lage mindre av gangen eller spise opp restene. Det lønner seg liksom ikke med "økonomipakker" hvis man ender opp med å kaste halvparten. Havregrøt er vesentlig billigere enn frokostblanding, selv om man stæsjer den opp med litt bær og nøtter (som kan kjøpes billigere i større mengder enn i små pakker). Og siden kantinen min har vært stengt et par måneder, har jeg blitt ganske flink med forholdsvis rimelig pakkelunsj (oftest salat og/eller middagsrester).
Og så har vi tatt noen valg på hva vi vil og ikke vil spare på. Kaffe er en ting vi ikke vil kjøpe billig, da drikker vi heller litt mindre (og prøver å ikke lage mer enn vi drikker, det vil si ofte mindre porsjoner). Appelsinjuice har vi redusert forbruket av, og kjøper ikke den dyreste, men heller ikke den billigste. Og vi kjøper mye mindre snacks og godter enn før; det er mer et helsevalg enn et økonomisk, men det blir jo billigere også.