Sv: Bonde skjøt hund
Opprinnelig lagt inn av banana, her.
Mona Staddeland, som intervjues i artikkelen, er avbildet med tre løse hunder i området der hunden ble skutt, angivelig fra onsdag denne uken. Løse hunder, altså. Så mye respekt for båndtvang. Hellestøstranden er et mareritt for folk som ikke ønsker å ha fremmede hunder etter seg. Med barn var det en katastrofe å være på tur der, så det gjorde vi svært sjelden selv om det var den eneste stranden vi hadde gåavstand til. Det virker som de fleste hundeeiere som benytter området mener at båndtvangen ikke gjelder i det området, i allefall ikke for deres hund.
Og som apropos til den siste setningen i sitatet: har man ikke som hundeeier et kollektivt ansvar for å fremstille hundeeiere i et akseptabelt lys?
Jeg er definitivt ikke for løse hunder, og irriterer meg ofte 
Men jeg tror litt på det hun hentyder, at begeret på en måte rant over for han, og at det var litt "tilfeldig" at det var denne hunden som ble rammet. Og kanskje uten at hunden nødvendigvis var agressiv mot sauene. Og i denne artikkelen var det vel ikke noen hunder uten bånd avbildet?
Og det kollektive ansvaret skulle jeg ønske var til stede, men jeg er neimen ikke helt sikker på at de fleste tenker sånn. Jeg synes veldig mange hudeeiere tenker at min hund er jo både snill og lydig, så det går fint uten bånd.