Sv: All inclusive - hva tenker du?
Jeg tror skjønner hva Simone prøver å si, og er enig i at vanskelighetsgraden i det å unngå noe, boikotte noe eller kritisere andres valg, er avhengig av flere faktorer.
Det er for eksempel enklere å sitte i en leilighet på Majorstua og mene at alle bør bruke kollektivtransport til jobb og barnehage, enn å sitte i Surtebogen i Bamble med 2 bussavganger daglig... Hvis man i tillegg ikke LIKER å kjøre bil, men ELSKER å ta t-bane eller trikk, er det jo virkelig bare en fryd å ha begge deler rett rundt hjørnet.
Hvor stort økologisk fotavtrykk jeg har, kommer av flere faktorer enn om jeg benytter meg av AI eller ikke. Kanskje hjelper det at jeg sykler til jobb? Sorterer søppel? Tar toget? Fly, leiebil på ferie og importert mat her hjemme hjelper definitivt ikke!
At jeg legger igjen penger til den lokale restauranten, kiosken og betaler solsengavgift på stranda er penger til det lokale, men ikke MER miljøvennlig enn alternativet, og strengt tatt så er vel maten på restauranter og AI på hoteller også fra lokale kilder? At det jobber folk med fremmed nasjonalitet på resorts og hotell er vel heller ikke noen bombe, og nødvendigvis et usunnhetstegn? På min arbeidsplass er 25 % av de ansatte ikke etnisk norske, betyr det noe? Skal du spise på restaurant i Oslo er det ikke helt usannsynlig at du treffer noen med svensk bakgrunn, er det et problem?
Jeg liker ikke AI av andre grunner enn de etiske eller at det blir kjedelig. Jeg synes det krever mye av hotell og personale, og har sett at det blir fort mye søppel rundt omkring og fulle søppelbøtter. Det er dessuten ofte for mye mennesker, solkrem og badebleier til at jeg synes bassengene er delikate og jeg synes det kan bli for bråkete etter MIN smak. Jeg synes derimot at buffetene oftest er innholdsrike og delikate, og har ikke inntrykk av at saueflokk-sammenlikningen er helt riktig. Vi spiser dessuten ikke nok til at det lønner seg, tror jeg, da ungene ikke har fri flyt på hverken is eller brus, eller får lov til å gå amok ved frokosten eller ved dessertbord.