Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidobles
Jeg er enig med Kanina - man bør motvirke trenden med at man skal være ferdig etablert med hus og to biler og hund og fast jobb før man tenker tanken på barn. Akkurat det er biologisk sett ugunstig. For studenter er det økonomisk greit nok å få barn. Mellom studier og jobb er det mildt sagt krise. Og jeg vet ikke om jeg synes at det er riktig at de som aldri har fått rotet seg igang med studier før de får barn skal stå der uten rettigheter heller. Engangsstønaden er uegnet til å ivareta barnets behov etter min mening, den forutsetter at kvinnen forsørges av noen andre eller at barnet settes bort til andre veldig tidlig, stikk i strid med de stadig mer kostnadsdrivende ordninger for lønnsmottakere som sitter godt i det. Permisjonsordningen er til for å gi foreldre og barn mulighet til å ha den første tiden sammen, til både barnets, familiens og samfunnets beste. Permisjonspengene skal erstatte inntekt. Derfor er det urimelig at ytelser til de som ikke har inntekt fra før overgår gjennomsnittsinntekten her i landet, men jeg tenker at det ikke er urimelig at samfunnet bidrar med noe også til disse barna? Når de har passert ett år får de kontantstøtte. Hvorfor skal de da få ingenting mens de er spedbarn? Akkurat det synes jeg ikke henger på greip. Og nei, jeg synes ikke at de som har blitt gravide før de har ordnet finansene nødvendigvis bør ta abort.
Hvis vi ikke ønsker dette av frykt for at folk får barn for å få penger, burde vi ikke da være like engstelige for at lønnsmottakere får barn for å få en lengre betalt ferie? Og er det ikke nedlatende å tenke at folk uten penger har helt andre grunner til å få barn enn de som sitter bedre i det?