Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-14, 11:08   #11
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg lurer på: Hvor mye samarbeider lærere, altså hvor mye av tiden deres brukes til samhandling, felles planlegging, osv? Jeg hørte noen nevnte en time i uka eller noe og det høres så veldig lite ut, og jeg ble overrasket over at man fortsatt jobber så individuelt i skolen. (Hos oss jobber de sammen hele tiden, så det er jo i helt andre enden av skalaen, men likevel).

Det er avhengig av skoleslag tenker jeg. I grunnskolen, både barneskolen og ungdomsskolen, har sterke tradisjoner for samarbeid i hvert fall på de skolene jeg har vært innom. Ofte deler lærerne på samme trinn kontor, noe som gjør det lettere å samarbeide. På videregående er det ikke like lange tradisjoner for like tette samarbeidsbånd. Der jeg jobber lager vi terminplaner sammen, samt periodeplaner. Vi deler arbeidsplanene som kan strekke seg over flere uker til sammen, i tillegg til å dele opplegg. Selve planlegginga over hva som skal gjøres fra time til time gjøres individuelt, fordi vi lærere er forskjellig, elevene er forskjellige fra klasse til klasse. Hva som fungerer i en klasse fungerer kanskje ikke i en annen. Derfor kan vi heller ikke snu bunken. I tillegg bytter vi noen stiler på samme trinn for å sikre at vi retter likt, er like strenge/snille. Vi gir de samme oppgavene også. Hvor mange timer dette utgjør pr.uke vet jeg ikke. Jeg har ikke telt, men det er nok til at elevene er fornøyde og føler at det ikke spiller noen rolle hvor de er elev. Og det er det som teller, er det ikke? Jeg tror det ikke fins et bestemt svar for hva som er rett, for hvor mange timer som er nødvendig pr.uke for at elevens læring blir bra.

Nasse er ikke aktiv  

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:58.