Sv: Lærerstreik!
Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.
Jeg er jo der at jeg ikke skjønner fusset over at man må være på arbeidsplassen sin i arbeidstida, og skjønner heller ikke helt greia med at man må kunne velge og sitte hjemme og uforstyrret for å rette og vurdere. Uforstyrret arbeidsro er vel rimelig utopisk for de fleste, å bli "forstyrret" av kollegaer/elever/kunder/studenter er vel en del av jobben i de fleste jobber? Så jeg er ikke så utpreget positivt innstilt til streiken.
Store deler av jobben min gjør jeg på jobben, og både jeg og kollegene mine er stort sett på jobb mellom 8 og 15.30 hver dag. Problemet er at nå har jeg frihet til å velge å gå hjem og rette når jeg ser at jeg ikke får arbeidsro på arbeidsrommet - det vil jeg miste i den nye avtalen. I tillegg har jeg i dag mulighet til å jobbe noen færre timer i uker med lite rettearbeid (typisk på starten av en termin), og hente de timene inn igjen i periodene med stort rettepress. Denne fleksibiliteten vil også forsvinne, og er etter min mening en unødvendig forverring av arbeidssituasjonen min som til syvende og sist vil gå ut over elevene, siden de sannsynligvis vil måtte vente lengre på tilbakemeldinger på arbeidene sine.