Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Men det er jo det vi diskuterer da. At skolepenger på 100.000 ikke er for hvermannsen. Og da går det jo ikke å sammenlikne med en satsing på et sport som heller ikke er for hvermannsen. Jeg reagerer glatt på samme prisnivå der. Om det ikke skal svi noe vanvittig for resten av familien så er jo slike utlegg for en økonomisk elite. Det betyr ikke at det plager meg at vi ikke har råd til noen av delene, men utgangspunktet var at det er veldig dyrt, og for noen som er vant til at de fleste privatskoler er subsidierte så blir de forbløffet over prisnivået, slik du ble første gang du hørte om alpinutgiftene.
Men mener vi at kongefamilien er hvermannsen, eller diskuterer vi vanlige folk og skolepenger nå?
Jeg er skikkelig, skikkelig negativ til å ha kongefamilie kjenner jeg. For kongefamiliens skyld. Det er jo helt håpløst at man skal pålegges å være "folkelige", men likevel ikke kunne få lov til å ta valg som alle andre står fritt til. I stedet skal man gjøre det som "snittet" gjør. Og for Guds skyld ikke skille seg ut.
Mht ISS her i Stavanger, så har jeg snakket med familier som sparer opp og lar ungene ta videregående der. Da får de stipend og man slipper litt rimeligere. Men langt de fleste er pengesterke eller har arbeidsgivere som dekker det (fordi de er expats, eller fordi de skal være eller har vært expats). Ei venninne av datteren min ønsket å gå der fordi hun mistrivdes på sin skole, men foreldrene (med to helt vanlige jobber) fant det fullstendig uaktuelt når de så hva det kostet.
200 000 kr er mye penger for de fleste.
Mht idretter så er det jo ganske mange som blir dyre når man kommer opp dit at man satser litt.