Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kronprinsfamilien og skolevalg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-14, 10:37   #121
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Å bytte til en annen offentlig skole ville nok bli sett på som direkte kritikk mot den aktuelle skolen. Jeg personlig syns vel egentlig det er greit, men jeg ser også at som kongelig er det mye vanskeligere å komme med slik kritikk gjennom handling.

Jeg er ganske sikker på at det hadde blitt minst like mye oppstyr om de gjorde det, og jeg synes ikke vi kan ha det sånn at de er bundet på hender og føtter og må ha ungene sine på en skole der de ikke får tilfredstillende oppfølging eller behandling.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-14, 10:42   #122
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg er ganske sikker på at det hadde blitt minst like mye oppstyr om de gjorde det, og jeg synes ikke vi kan ha det sånn at de er bundet på hender og føtter og må ha ungene sine på en skole der de ikke får tilfredstillende oppfølging eller behandling.

Det er jeg enig i.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-14, 10:44   #123
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Men hva er det mest sossete strøket i Asker hvis det ikkje er omdRådet rundt jansløkka? Mer ned mot holmen?

Landøya og Nesøya vil jeg påstå? (Men pengesterke finns jo mange steder)

Nærhet til byen og sjø er jo sikre vinnere blant de pengesterke.

Gammel 19-06-14, 12:10   #124
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hah, dette er alle første gangen jeg har ønsket at jeg var prinsesse.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-14, 14:51   #125
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Syns det ville være ganske oppsiktsvekkende om Asker kommune ikke gir et godt tilbud på skolen til disse ungene.

Grunnskolen er sannsynligvis den eneste muligheten ungene deres har til å være sammen med barn med forskjellig sosio-økonomisk bakgrunn. For en framtidig regent skulle man tro hovedfokus ville være på å bli kjent med det norske folk, det norske språket, norsk kultur og historie. Engelsk kan man alltid lære seg, alternativt kan de ha det som etter-skoleaktivitet eller gå på språkskole når de likevel er på St. Barths om sommeren. Hvis man ikke synes de lærer engelsk godt nok. Med barn på utenlandsk utveksling i sommer har vi hørt fra mange i lengre tid at de norske barna alltid klarer seg best språklig sammenlignet med barn fra andre land, så synes det er ganske rart at engelsknivået ikke er bra nok i Asker. Hadde det vært en grendeskole i utkanten med engelsklærer uten fagutdanning - ok.

Det er mange jobber som stiller krav og/ eller har forventninger om hvordan man opptrer på fritida - dette er en av dem. De har et valg om å la være å ta jobben som "kongelig". Problemet er at de vil beholde de svært gode økonomiske betingelsene uten å ta stillingsbeskrivelsen med på kjøpet. Typ privatimportere barn kjøpt i utlandet for venner på diplomatpass (og antakelig billetter kjøpt på offentlige midler?), promotere varer fra utenlandske bedrifter framfor norske på jobboppdrag, ansette venner og kjente i offentlige stillinger, ta ungene ut av skolen for å dra på langtidsferie i SørøstAsia (selv om det plutselig ble lagt inn noen studiebesøk etter at pressen skrev om det) osv er vel noe av de tingene som har kommet fram de senere åra. Jeg blir liksom ikke helt vunnet over ved at Mette-Marit så "feirer bursdagen sin med gudstjeneste i Slottsparken" når hun samtidig planlegger bursdag for gemalen med millionbudsjett og offentlig ansatte politifolk som vektertjeneste. Etter årsmeldingen til Slottet er det visst ikke mange timene i året de har oppdrag heller, så timebetalingen må sies å være rimelig god (Mette-Marit hadde 72 oppdrag i 2013 - og mange av dem er vel en time eller to i Oslo og Akershus-området, skulle man tro. Klippe en snor, dele ut noen blomster eller kaste glans på et motehow. Og samler man opp så man har etpar-tre oppdrag på en dag, kan man jo avspasere ganske lenge etterpå).

Hadde de bare sagt fra seg jobben, hadde jeg hatt stor respekt for dem. Det hadde virkelig vært et statement. Men når man velger en jobb må man regne med å bli evaluert etter jobben man gjør ut fra stillingsbeskrivelsen. Og da skal det litt til å kjøre ungene lange veier hver dag for å gå på privat skole.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-14, 16:32   #126
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at jeg ikke klarer å hisse meg veldig opp over dette skolebyttet. Haakon og MM virker som svært fornuftige foreldre, og de har nok hatt en god grunn for å velge å sende ungene sine på privatskoler.

Jeg er likevel overrasket over at de ikke flytter ungene til samme skole. Det kan jo også være at det er minstemann som har hatt størst behov for å bytte skole, ikke Ingrid? Ellers skulle man jo tro at han hadde blitt igjen på Jansløkka eller hadde blitt med over til den internasjonale skolen.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-14, 20:53   #127
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Koster virkelig en skoleplass 200 000? Jeg skjønner at mange har råd til det, men for de fleste vil det enten være umulig eller det vil ta enormt av familiens budsjett. Dere som har barn ved denne skolen, betaler dere virkelig denne summen? Brklager hvis jeg graver for mye i private anliggende, men jeg synes det høres grotesk ut. Jeg tror det koster maks en tusenlapp i måneden å være elev på SIS (Stavanger International School), men jeg skal sjekke det grundigere.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-14, 21:12   #128
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For normenn koster det litt i underkant av 100', for utenlandske familier koster det 200'. Noe som gjør at diplomatbarn fra fattige land har råd til å gå der.

Vi undersøkte skolen, men det var milevis unna vårt budsjett.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-14, 21:13   #129
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Koster virkelig en skoleplass 200 000?

Nei, det er for elever som ikke er norske, og som får skoleplass fordi foreldrene jobber midlertidig i Norge. Norske elever betaler bare 100.000...

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-14, 21:28   #130
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Koster virkelig en skoleplass 200 000? Jeg skjønner at mange har råd til det, men for de fleste vil det enten være umulig eller det vil ta enormt av familiens budsjett. Dere som har barn ved denne skolen, betaler dere virkelig denne summen? Brklager hvis jeg graver for mye i private anliggende, men jeg synes det høres grotesk ut. Jeg tror det koster maks en tusenlapp i måneden å være elev på SIS (Stavanger International School), men jeg skal sjekke det grundigere.

Det koster 180 000 i året å være elev på ISS, altså en liten smule mer enn 1000-lappen i måneden.

Gammel 19-06-14, 21:29   #131
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nei, det er for elever som ikke er norske, og som får skoleplass fordi foreldrene jobber midlertidig i Norge. Norske elever betaler bare 100.000...

Ikke i Stavanger. Der betaler man faktisk mer som privatkunde enn som bedriftskunde. Dessverre.

Gammel 19-06-14, 22:25   #132
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må jeg sjekke opp, Milfrid, jeg kan ikke helt tro det før jeg ser det. Det er mulig du har rett, men jeg kjenner godt til ISS av ulike grunner.

Uansett er jo 100000 for en skoleplass helt hinsides. En ting er hva man får for det, en annen ting er jo den faktiske kostnaden. Jeg skjønner ikke at vanlige folk kan betale det.

Gammel 19-06-14, 22:27   #133
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Det må jeg sjekke opp, Milfrid, jeg kan ikke helt tro det før jeg ser det. Det er mulig du har rett, men jeg kjenner godt til ISS av ulike grunner.

Uansett er jo 100000 for en skoleplass helt hinsides. En ting er hva man får for det, en annen ting er jo den faktiske kostnaden. Jeg skjønner ikke at vanlige folk kan betale det.

Jeg kjenner også godt til ISS iom at datteren min fikk der forrige skoleår. tre regninger a 64 000. Blir faktisk mer enn 180 000.

Gammel 19-06-14, 22:33   #134
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, da har du jo førstehåndskunnskap. Men det er jo en spinnvill pris. Jeg kjenner mange som går der, og jeg har liksom aldri tenkt noe om innteksnivået deres, det har heller aldri vært snakk om kostnader. Det synes jeg er merkelig, all den tid jeg som sagt kjenner mange.

Gammel 19-06-14, 23:28   #135
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, jeg mener det koster enormt mye å sende barna på ISS og den britiske, i alle fall betaler arbeidstaker høye skolepenger de gangene de betaler (og det er vel normalt de som betaler).

Gammel 19-06-14, 23:50   #136
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg tror Stavanger British School koster rundt 50-60000.

Gammel 19-06-14, 23:53   #137
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror Stavanger British School koster rundt 50-60000.

Det står på sidene deres at det koster 150000, men jeg får inntrykk av at man betaler noe mindre hvis det er plass til elever som ikke finansieres av bedrifter.

Her i byen koster de fleste privatskolene fra 1000-3000 kr i mnd. Men det er jo ikke det samme behovet for bedriftskjøpte plasser her heller, så man er nok avhengig av å ligge på et prisnivå folk kan betale.

Gammel 20-06-14, 01:07   #138
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Ja, da har du jo førstehåndskunnskap. Men det er jo en spinnvill pris. Jeg kjenner mange som går der, og jeg har liksom aldri tenkt noe om innteksnivået deres, det har heller aldri vært snakk om kostnader. Det synes jeg er merkelig, all den tid jeg som sagt kjenner mange.

Barne- og ungdomsskole eller highschool? Det siste får man stipend som dekker ca halve prisen har jeg forstått. Ellers er det jo noen som får slikt dekket av arbeidsgiver, helt eller delvis. Og jeg vet ikke om det er rimeligere for barneskole. Min datter gikk i middelschool.

Men det er spinndyrt, enkelt og greit. På den andre siden fikk man jo mye for pengene også da. Flotte leirskoler til inn- og utland, gratis ipad til odel og eie og en kvalitet på undervisningen jeg synes overgår det vi har fått i offentlig skole (men så har jo ikke de samme ressursene mht lokaler og læremidler heller da, så det blir urettferdig å sammenlikne).

Gammel 20-06-14, 01:09   #139
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Barnetrinn. Og "vanlige" folk, ikke oljeinnflyttere.

Gammel 20-06-14, 07:36   #140
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Grunnen til at noen skoler har høye skolepenger er at de ikke følger norsk læreplan, noe som betyr at tilskuddene uteblir eller blir lavere.

De skolene som har lave foreldrebidrag følger norsk læreplan og mottar mer i tilskudd.

Så det er jo kanskje den viktigaste vurderingen, skal man ha en annen læreplan og er den bedre enn den norske.

De aller fleste på OIS har nok bedriftsplass, slik at privatøkonomien ikke lider.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:46.