Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Når det gjelder det du skriver kie, så har jeg inntrykk av at det ikke skal mye til før folk slenger om seg med ADHD-diagnoser heller. Begge mine gutter er over gjennomsnittet aktive og det er det mange som ikke takler og jeg har flere ganger hørt mumling om ADHD fra familiemedlemmer og andre. De har ingen andre symptomer enn at de har lopper i blodet, men i våre dager som unger sitter mer og mer stille, er det visst unormalt å være aktiv. Jeg tror ikke det er mer som skal til før ADHD-"diagnosen" dukker opp for mange. Det er trist.
Der er jeg helt enig. Det virker som om det er ekstremt lav toleranse for at det er store variasjoner innenfor "normalen". Og at det er så altfor lett å bestemme at kompetansesvikten alltid ligger hos barnet.
I eksempelet med sønnen min som læreren fortalte meg var dyslektiker, så var det rett og slett snakk om en dårlig match. Gutten ville ha klar beskjed om at en A ser slik ut og høres sånn ut. Og dersom du setter den sammen med denne konsonanten, så blir det et ord som er slik. Enkelt og greit.
Å hoppe, danse og fortelle eventyr som skulle "få bokstaven til å komme tydligere frem i barnets sinn uten påvirkning fra de voksne" funket ikke for ham. Dvs. at det som "kom frem i sinnet" hans alltid var feil svar fordi fantasien hans tok ham til andre ting enn at det lange eventyret om dragen Georg egentlig var bokstaven D. For eksempel.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|