Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Innvandrer og bunad

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-07, 09:46   #1
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Jeg er sikkert gammeldags - men jeg føler at bunad er noe som stammer fra røttene våre. Så hvis en er født i utlandet men har røtter i Norge, bør man velge bunad der røttene kommer fra.
Har man derimot IKKE røtter i Norge, så synes jeg bunad blir feil.

(PS dette har INGENTING med rasisme eller noe, hvis noen på død og liv må kverrulere)

Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 09:52   #2
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg er sikkert gammeldags - men jeg føler at bunad er noe som stammer fra røttene våre. Så hvis en er født i utlandet men har røtter i Norge, bør man velge bunad der røttene kommer fra.

(PS dette har INGENTING med rasisme eller noe, hvis noen på død og liv må kverrulere)

Og nettopp på grunn av slike holdninger er jeg glad for at jeg synes at bunad er urstygg, så jeg slipper å irritere meg over grinebitere som måtte føle det som et angrep mot sine røtter og tradisjoner om jeg gikk i bunad.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 09:55   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Og nettopp på grunn av slike holdninger er jeg glad for at jeg synes at bunad er urstygg, så jeg slipper å irritere meg over grinebitere som måtte føle det som et angrep mot sine røtter og tradisjoner om jeg gikk i bunad.

Heldige du!
Jeg synes bunad er en fin tradisjon og irriterer meg tilsvarende over holdningene til bunad-politi.
Jeg synes det er veldig trangsynt å mene at man må ha røtter i Norge for å bruke bunad.

Gammel 21-05-07, 10:07   #4
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min mann er islandsk og når han skulle ha bunad kunne han ikkje tenke seg noko anna enn islandsk folkedrakt. Han seier at han alltid vil føle seg som islending, sjølv om han snakkar prikkfritt norsk (med min dialekt) og har nordisk kulturarv. Eg må sei at eg syns det er mest naturlig at ein voksen brukar folkedrakt / bunad frå det landet ein voks opp i, men eg blir på ingen måte rysta eller sjokkert dersom nokon vil foretrekke ein norsk bunad. Kanskje syns ein at drakten frå landet ein voks opp ikkje er fin. Eller ein føler seg meir norsk enn det ein er islandsk / nederlandsk / pakistansk. Slike grunnar forstår eg godt.

Eg har feira internasjonal 17 mai i Stavanger fleire gonger; kjempeartig å sjå alle folkedraktene! Dei fleste innvandrarar valgte å feire dagen med drakter frå det landet dei opprinnelig kom frå. Flott og fint syns eg, mange fantastisk vakre drakter! Men om eg hadde møtt ein farga person med raud nisselue så ville det vore heilt i orden det også

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 12:29   #5
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg synes bunad er en fin tradisjon og irriterer meg tilsvarende over holdningene til bunad-politi.
Jeg synes det er veldig trangsynt å mene at man må ha røtter i Norge for å bruke bunad.

Og hva er nå en gang røtter.... Trær har røtter - ikke folk. Vi har derimot føtter og er så heldige at vi kan bevege oss, som Hylland Eriksen sier.

Jeg har bodd en stund på et bittelite sted på den andre siden av kloden, og mine venner der ble utrolig glade og rørt da jeg var iført deres tradisjonelle drakt under en feiring. Og de ville veldig gjerne sende med utstyr hjem så jeg kunne kle opp mine foreldre i tilsvarende drakter og ta bilder så de kunne få se bildene og på det viset oppleve en tilknytning mellom min familie og deres. En adskillig mer positiv og sympatisk holdning.

Gammel 21-05-07, 12:31   #6
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Trær har røtter - ikke folk. Vi har derimot føtter og er så heldige at vi kan bevege oss, som Hylland Eriksen sier.

Ååå... Den skal på kjøleskapet! Fantastisk sitat!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 12:35   #7
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Ååå... Den skal på kjøleskapet! Fantastisk sitat!

Det er fint, men jeg vet ikke om det er ordrett - skal sjekke.....*sjekker*... finner ikke hvor han har skrevet det, men innholdet tilsvarer i hvert fall det han har sagt et eller annet sted (ikke usannsynlig i boka "Røtter og føtter").

Gammel 21-05-07, 12:37   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitatet stammer vel fra Salman Rushdie, gjør det ikke? Også har Hylland Eriksen tatt det videre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 13:19   #9
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Men jeg føler for å kverulere Mener du virkelig at mine barn, som er født i Colombia, men bor i Norge, skal ha folkedrakt på seg fra Colombia . Jeg må virkelig innrømme at jeg ikke aner hvilke folkedrakter de bruker der en gang...

Hvordan i alle dager mener du at jeg skulle fortelle dem at de ikke har dype nok røtter i Norge til at de kan få gå i bunad. Forslag mottas med takk .

Eldstemann er forresten kry som en hane når hun får gå i bunaden som oldemoren har sydd, og som mormor og mor har brukt før henne.

Jeg har forsøkt mange ganger, men slike holdninger som det klarer jeg rett og slett ikke å forstå om jeg forsøker aldri så mye. Og vær så snill og ikke kom med et "det er annerledes når de er adoptert". Fordommer som rammer innvandrere rammer adopterte like sterkt, for ingen av dem har "adoptert" stemplet i pannen (og dessuten bør det ikke spille noen rolle for hvor norsk man har lov til å føle seg, om man er adoptert eller ei ).

Gammel 21-05-07, 16:32   #10
tiril
Passiv

Standard

Eg synes det er fantastisk å sjå folk fra ulike verdensdeler bruke bunad på 17 mai.
Eg er stolt over landet mitt, og tar det som eit veldig godt teikn at folk som ikkje nødvendigvis er født og oppvokst her vil bruke nasjonal drakta vår.
Eg tolkar det som om vedkommede er stolt og glad i Noreg, og at vedkommede gjerne føler seg litt norsk,og at dei vil inkluderast i den Norske kulturen og tradisjonen
Ingen ting kan vel vere meir positivt enn det når man høyrer om folk som har budd her i 20 år og feks endå ikkje har lært språket vårt. Det er trist det.

En muslim i sognebunad hadde vore en fryd for mitt auge!

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:13.