|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Er tjukke folk de nye kvinnene?Jeg tenker at mat er ganske essensielt for at vi skal kunne leve, vi kan klare oss uten alkohol, men vi lever ikke så lenge uten mat. Og det at noen andre skal komme å bestemme hva vi skal få spise tror jeg er vanskelig å få til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
This is normal!
|
![]() Sv: Er tjukke folk de nye kvinnene?Her nevner du veldig mange ting på én gang, og jeg vet ikke om jeg er enig i alle premissene dine.
![]() |
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: Er tjukke folk de nye kvinnene?
Ja, dette er ikke akkurat noe "clean" hovedinnlegg.
![]() |
#4 |
This is normal!
|
Definerer vi overvekt som et individproblem? Jeg mener vi definerer det som et individproblem og et samfunnsproblem, og at det er riktig tilnærming.
Bør man gå hardere til verks. Ja, det er mulig. Men dette er som andre har nevnt et område som er komplisert. Det går an å spise seg overvektig på "normal" mat.
![]() |
![]() |
#5 |
Leser
|
Jeg er enig med deg i at konsekvensen av overvekt (feks helse) defineres som et samfunnsproblem. Men det jeg mener (og som jeg ser ikke kom tydelig nok frem) er at det ikke problematiseres nok at samfunnet er "fedmedrivende"
![]() |
#6 |
Leser
|
Men det gjøres jo på andre områder? Tenk på barnevernet: Tenk at nen andre skal komme å bestemme hvordan jeg skal oppdra mine unger. (Det gjøres jo. Hvis jeg behandler mine barn på en måte som den norske stat opplever som uakseptabel så har de mulighet til å bryte inn.) Er det virkelig mindre dramatisk enn å bestemme hva folk skal spise?
![]() |
#7 |
Ser lyst på livet
|
Du har jo egentlig rett i at dersom barn blir sykelig overvektige av feil kosthold, så er det barnemishandling, men jeg vet ikke om det er slik at barnevernet/helsevesenet går inn og hjelper disse familiene, det er vel kanskje her de nye veierutinene til helsesøstrene kommer inn? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|