Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Din beste tips for norgesferie på Sørlandet og Vestlandet

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-14, 13:26   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Din beste tips for norgesferie på Sørlandet og Vestlandet

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Ok, here goes - mitt forslag fra Grimstad tilogmed Lysefjorden.

1. Dyreparken. Dere skal vel her vel? JEg hadde beregnet en full dag her som første stopp etter Grimstad, hvis dere ikke tar det mens dere er i Grimstad. JEg synes en overnatting i Abra havn er verdt å vurdere.

2. Etter dyreparken, E39 til Mandal (ca 1 time). Sving innom i Mandal.

Mandal er verdens beste sommerby når det er fint vær. Stemingen er nydelig, og det er en koselige kafeer og restauranter med virkelig god mat, og man må prøve softis og en skillingsbolle på Edgars bakeri.

Hvis det er strålende sommervær hadde jeg tatt en overnatting på Sjøsanden Camping, gått tur langs alle strendene, ikke bare Sjøsanden men også de bortgjemte perlene som ligger på rad og rekke om man går runden; KAnelstranda (fra fargen på sanden), Stompestrendene osv osv. Det kan hende det er sommeråpent på kunstkafeen på Lordens feriehus, Risøbank.

Lord Edward T. Salvesen fra Skottland bygget Risøbank som feriested rundt 1900. Risøbank ligger på Vestnes, vest for Sjøsanden. I 1971 kjøpte staten Risøbank til allmenne friluftsformål. På Risøbank finner du en sommerkafé, et kunstgalleri og selskapslokale. Godset ligger midt i Furulunden, og det hører en egen sandstrand til stedet som heter Lordens.

Strendene ligger i "halvring" rundt Furulunden, og selve furulunden er nydelig for turer også.

Jeg hadde nytt stemningen i byen gjennom gågada, og vært på Olivias og Provianten, sjekk også facebooksiden. JEg hadde kjøpt noe godt å spise på Fiskelaget.

Kanskje gått på kino bare for å spasert over elva og sett på kulturhuset, Buen, Mandals versjon av Operahuset i Oslo

http://www.malmo2012.no/pictures/mul...perspektiv.jpg

Ellers kommer jo mye an på hva dere liker som familie?
Jg hadde syntes det var moro å innom Sjøldingstad Uldvarefabrikk, både fordi de har gjort fabrikken skikkelig turistvennlig (super museumsbutikk) og fordi det bittelille Sjøldingstadsamfunnet er et fint eksempel på Sørlandets bitesmå samfunn utenfor byene - midt inne i skogen og enormt idyllisk.

3. Etter MAndal, ville jeg overnattet på fyret på Lindesnes fyrferie p åLindesnes.

Dt er flott på Lindesnes fyr, de tålmodige kan se fra Ut i naturen og forhåndshilse på fyrvokteren og se hvordan maten lages der. Veien ut er også nydelig, forbi Snik og Underøy og Barnas Dyrepark. Lindesnes er like flott i alt vær!

Hvis fyret ikke er ledig for overnatting ville jeg dratt til enten Solstrand camping eller Lyngdal bibelcamp, begge er fantastisk plassert og nydelige på hver sin måte. (Link)

For noen flotte tips, Balanse!!! Om dere skal nedover i sommer drar vi gjerne på noe av dette med dere. Det er mange av disse tingene som er nye for meg (og barna).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.