Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?
Jeg synes at "bunadspolitiet" som motpol til converse blir helt latterlig. Jeg regner meg ikke som et bunadspoliti, men jeg er et historisk og kulturelt interessert menneske som er opptatt av drakter, autensitet, håndverk og tradisjon.
Når det kommer til hijab, så vil man finne dokumentert tradisjon for heldekkende hodeplagg i Nordhorland (nord for Bergen, lags kysten). På Hordamuseet har jeg sett bilder fra seint 1800-tall som viser damer med ansiktet dekket i forbindelse med en utstilling for noen år tilbake. Det var helt vanlig å dekke hodet. For det første til hverdags, for å ikke få dritt og lort i håret når man jobbet ute eller hår i maten når man jobbet inne. For det andre for å respektere Gud. For det tredje for å signalisere sivilstand.
Jeg synes forøvrig folk gjerne må være kledd slik de lyster, men hvis man først skal gå i 17.mai-tog, så bør man vise andre den respekten at man kler seg fint.