Sv: 1. mai
Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.
1. mai har da aldri vært bare om arbeidernes rettigheter lokalt!? Frihet, likhet og brorskap er grunnpilarene, som de alltid har vært det. Anbefaler dere å lytte til/lese gjennom noen gamle 1.mai-taler og sanger fra arbeiderbevegelsen, så gir dagen kanskje mer mening.
Noen eksempler på dagens paroler, eller tidligere, som hører helt naturlig inn i 1. mai-toget:
Frihet: alt som går mot krig, f.eks. nei til atomvåpen.
Likhet: likestilling, likeverd, enhetsskolen, heldagsskolen, nei til apartheid, rettferdig skattlegging
Brorskap: Fritt Palestina, for Dalai Lama, nei til sosial dumping, og alt som har med miljøvern å gjøre
Vi hadde rekordstort tog i år, delvis fordi lærerne gikk under parolene "mer tid til hver elev", "ja til heldagsskolen" og "flere lærere i [kommune]skolen". Men det var også bra med folk bak Dalai Lama-parolen, og Palestina.
Til og med i "Internasjonalen" finner du protester mot krig: http://nkpmn.org/Arkivgeocitiescomnk...ennynorsk.html
Så vidt jeg vet, så startet 1.mai på bakgrunn av arbeidernes svært dårlig arbeidsvilkår, deriblant lange arbeidsdager. Når den gikk over til å bli en mer solidaritetsdag, vet ikke jeg, men den heter nå fortsatt Labour Day, og markeres nettopp som dette over store deler av verden.
Mulig vi i Norge ikke lenger har så mye å kjempe for når det gjelder arbeideres rettigheter, det meste er jo gjennomregulert. Da er det selvsagt flott at man bruker dagen til å markere synspunkter på Gaza og Dalai Lama. Under 10 % av LOs medlemmer i Oslo gikk i tog, forøvrig. Resten tok muligens en oval weekend, puslet i hagen eller gikk en tur i skogen.
Jeg tror at Arbeiderbevegelsens dag, egentlig betyr mer for folk flest i andre deler av Europa og verden. I landene som har skyhøy arbeidsledighet, hvor offentlig ansatte ikke får betalt og hvor korrupsjon er en del av statsapparatet. Det er neppe noen der, som går under paroler som "Opphev blokaden av Gaza" eller "Nei til sentralisering av helsevesenet".