Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Vis meg ungenes bunad/festdrakt!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-14, 22:13   #21
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vis meg ungenes bunad/festdrakt!

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Begge mine har rondastakk og rutaliv. Noen som vet betydningen av de forskjellige forkleene man kan få til den bunaden? Eldste må ha nytt, og jeg ser det er endel forskjellig å velge i.

Tror ikke det er noen betydning. Det er bare smak og behag. Det har tradisjonelt sett vært brukt vevde ullforklær, broderte bomullsforklær og hvite hardangersømsforklær om hverandre, varierende med hva som var moten i den enkelte bygda på det enkelte tidspunktet. Hvis jeg forstår det riktig ut fra gammelt bildemateriale jeg har sett.

Jentene her har også denne, fikk i fjor, og har ikke brukt den enda. De har broderte forkler (dvs mamma broderer på dem fortsatt, forhåpentligvis blir hun ferdig til 17.mai). Gutten har guttebunaden fra Gudbrandsdalen.

Her er bilder som ble tatt da de prøvde dem på da de fikk dem i fjor høst. Dårlige bilder tatt med mammas mobil. Da var bunadene litt store, og forklærne er som sagt bare halvferdig brodert, men man får et inntrykk. Tror det blir veldig bra nå som barna har vokst litt, og forklærne blir ferdige.

Tvillingene hadde lik i fjor, bare at da hadde gutten en mindre en, lånt av en fetter, og jenta hadde storesøstra sin, som hun fikk da hun var to(!) år. Kanskje ikke så rart at den var liten til henne da, hun var fem år. Eldste hadde sunnmørsbunad, som i sin tid ble sydd til hennes farmor, og som har vært brukt av hennes tante og gått på rundgang blant diverse andre hunnkjønn i slekta til mannen. Nå har den vandret videre til en yngre kusine.

Sist redigert av My : 26-04-14 kl 22:28.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-14, 22:32   #22
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jentene i Hardangerbunad og Gutten i "hjemmesnekkra"

Ikke spør meg hvorfor de kniper igjen munnen så rart....

Sist redigert av Snuppa : 09-05-14 kl 00:05.
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-14, 09:27   #23
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Mine har kystdrakt begge to. Tror nesten eldste sin er for liten, men håper den holder ett år til.

Ikke mine unger på bildene.

Mine har snart hver sin kystdrakt. Holder på å sy sammen en ny til storebror og så skal jeg sy inn den storebror har vokst ut av til lillebror.

Og så må jeg sy inn min egen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-14, 10:33   #24
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De to minste skal bruke festdraktene fra Grinaker vev, men eldstemann har vokst fra så til han har jeg kjøpt ny festdrakt i ull (fra Reflex), som står til fargene i draktene deres.

Storebror får denne.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:23.