Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
Departementsbyråkrater begynner uansett sjelden med høringssvar før fristen er gått ut.
Det var da et pussig utsagn.
I en sak som er såpass politisk betent som denne har vært tviler jeg på at høringssvarene har blitt lagt pent i en bunke i påvente av at høringsfristen skulle gå ut. Sannsynligvis er de blitt sortert etter avsendertype og om svaret har vært positivt eller negativt til forslaget. Sannsynligvis er minst en av de som jobber ned denne saken ganske dreven i faget, og har vært ute en (hørings)vinternatt tidligere. Dvs. at det benyttes etablerte systemer for oppsummering av synspunkter fortløpende i prosessen, for å sikre at man kan gi politikerne er rask statusoppdatering i hvilken retning opinionen heller, og hva som er de sentrale argumentene for og imot.
Hele hensikten med høringsinstituttet er jo at "folket" (både fagfolket og menigmann) skal ha mulighet til å ytre seg om et forslag til en lov- eller forskriftsendring (eller andre type utredninger, prosessplaner mv). I noen tilfeller kan det være mye mumling i pressen, uten at det fører til nevneverdig støy i høringsrunden, eller høringsrunden kan vise at det som tilsynelatende er folkeopinionen viser seg å være noen få som støyer veldig mye. Mens mange uttrykker seg positivt til forslaget i høringsrunden (selv om de ikke får spalteplass i media).
Jeg er ellers enig i at dette er et forslag som var kørka fra ende til annen, men jeg tror også at Suzanne Kaluza skal ha mye av æren for at hun fikk mobilisert såpass bredt og fikk et skikkelig trøkk på saken, slik at det var både helsemiljøer og privatpersoner som gikk aktivt ut mot forslaget i selve høringen.
Ja, demokrati av det slaget vi har her i Norge innebærer innimellom en del jobb. Både for byråkrater og andre. Men samtidig så tenker jeg at det er viktig at man ikke bar har muligheten, men også bruker den! Da KrF forsøkte å innføre et forbud mot ultralyd før uke 12 (noe de fleste gynekologer med et ultralydsaparat synes glatt å ha oversett) skjedde ikke den mobiliseringen i folket, og forslaget gikk igjennom "under radaren". Eller da røykeloven ble innført med masse støy og motstand, hvor høringsrunden viste at det var mange, som ikke støyet, som ønsket forslaget hjertlig velkommen.
Jeg er utrolig glad for at vi lever i et land hvor det demokratiske folkestyret faktisk virker, hvis vi bare velger å mobilisere. Nemlig. 
|