Sv: Når unge, vellykkede menn tar livet sitt
Opprinnelig lagt inn av Apple, her.
På hvilken måte mener dere at det legges lokk på dette? Historisk ja, men mener dere at man gjør det i dag?
Jeg har møtt mange mennesker som har ønsket, forsøkt og klart å gjennomføre selvmord. Det finnes mange "typer" selvmord, jeg synes ofte de ikke er så vanskelige å forstå sånn sett utenfra.
Jeg mener ikke at det legges lokk på det på den måten at det er tabu, men fordi det som det nevnes i tråden kan ha en smitteeffekt å snakke for mye om selvmord. Det er nok derfor vi ikke ser store kampanjer i regi av folkehelsa osv også, det hadde det garantert vært om det var en sykdom med så store dødstall hvert år. 530 i snitt pr år, de aller fleste under 50 år. I tillegg kommer alle forsøkene. Til sammenligning døde 188 i trafikken i fjor, hvor mange er eldre. Der gjøres det jo et stort arbeid, holdningsmessig osv. i forhold til trafikkdøden.
Her vi bor har det skjedd, og jeg vet det ble i kriseberdeskapen lagt vekt på hva man bør snakke om og ikke. Det er jo fryktelig om flere tar sitt liv fordi noen i nærmiljøet har gjort det. Om det nå er slike sammenhenger.
|