Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når bør hun få bunaden?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Når få bunaden?
Til våren - som forskudd på konfirmasjonsgave 81 83,51%
Til høsten - kjøp kjole til vårselskapene 11 11,34%
Usikker.. 5 5,15%
Deltakere: 97. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-14, 16:49   #61
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når bør hun få bunaden?

Oj, her har det kommet mange svar! Vår fasit er at hun får bunaden nå + de nødvendige søljene. Resten får hun til sin egen dag.

Ang konebelte og sølvbelte, bunadspoliti, tradisjoner, lover og regler.
Det er sterke tradisjoner knyttet til konebeltet på enkelte av folkedraktene, og da til folkedraktene som sorterer under kategori 1 (norske folkedrakter sorteres under 5 kategorier). Folkedrakter under kategori 1 skal man være svært forsiktig med å gjøre endringer på. Her ligger b.la. Hardangerdrakten som har det man kaller KONEbelte i sølv som byttes ut med perlebeltet man fikk som konfirmant. Dersom man som konfirmant går med konebelte blir man sett på med mystiske øyne av den eldre og tradisjonsbundne garde. Her bør man vise respekt for tradisjoner. Konebelte ytes mao når man har funnet sin livspartner.

SØLVbelte er belter som har kommet mer og mer i den moderne tid og har ingen spesiell tilknytning til 1 spesiell folkedrakt eller tradisjon. Dette beltet ser man gjerne på bunader som finnes i kategori 5, hvor man finner drakter som er helt eller delvis fritt komponert, som f.eks. Lundeby, Romerike m.fl.

Det finnes inget bunadspoliti, men det finnes regler for opphavsrett til å selge originaloppskrift, trykk o.l. disse innehar Heimen mange av. Og jeg kjenner jeg blir litt matt når Heimen er den instistusjonen som skriker høyest om tradisjoner og viktigheten med å holde norske håndverkstradisjoner i hevd, for i neste øyeblikk fortelle at det er 8 ukers leveringstid på materialpakke på bunad, fordi den produseres i Kina.

Konklusjon, Frøkna vår får ikke bunadsbelte fordi vi ønsker å flashe vår "rikdom", hun får det som en del av konfirmasjonsgaven fra oss, istedenfor f.eks cash.

Sist redigert av Fløyel : 23-04-14 kl 16:54.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 16:51   #62
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er ikke en god-gift-markør, men en voksen-kvinne-markør.

Er ikke konfirmasjon en "nå er du voksen"-markør, da?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 16:54   #63
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Er ikke konfirmasjon en "nå er du voksen"-markør, da?

"Du-står-bakerst-i-køen-i-de-voksnes-rekker"- markør.

Gammel 23-04-14, 17:09   #64
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

"Du-står-bakerst-i-køen-i-de-voksnes-rekker"- markør.

Åh.

Gammel 23-04-14, 17:14   #65
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

dette har blitt en helt fantastisk tråd.

Men hadde det ikke vært gøy hvis man måtte levere inn konebeltet hver gang man ble skilt? Og kunne hente det igjen neste gang man hadde giftet seg?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 17:27   #66
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Syns løsningen deres er super, hadde nok gjort det samme selv.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 18:20   #67
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fins det ikke noe eget skiltebelte da?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 18:23   #68
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville også gitt bunaden nå men ventet med det ekstra sølvet til konfirmasjonsdagen.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 18:48   #69
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overlat til FP å få en fantastisk vending på selv de mest spesifikke tråder.

Jeg er enig med deg, Fløyel, og hadde selv åpenbart gitt bunaden når den er klar og trengs. Nå er jeg ikke særlig sentimental heller, da.

Og jeg vil ikke ha konebeltet/sølvbeltet til min fase 5 bergensbundad. Hele fordelen med den er jo at den har et smekkert liv sammenlignet med mange andre bunader.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 19:35   #70
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har vel alle konkludert, men jeg ville latt henne fått bunaden nå. Så koselig å ha bunad på bildene med venninnene også, for ettertiden tenker jeg. Særlig om mange av dem også har bunad.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 19:36   #71
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Fins det ikke noe eget skiltebelte da?

Det kommer nok, gift gang nr. to-belte, homofil men singelbelte og ikke glem jobbsøkende med stort huslånbelte! Det er voksent!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 20:17   #72
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg hadde gitt den nå, men holdt igjen det sølvet som kunne holdes igjen slik at hun fikk en ekstra overraskelse når konfirmasjonen står.

Det hadde jeg ogsaa gjort.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 20:29   #73
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter det helt forbilledlig utfyllende svaret fra Fløyel her, så er jeg EKSTREMT glad for at jeg skrev "hvis sølvbeltet er et konebelte" i det innlegget som startet avsporingen!

Gammel 23-04-14, 21:09   #74
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Fløyel:

Jeg elsker at du klarer å parkere synsing og mening før jeg selv rekker å mene og synse sånn helt i det blå. Når det gjelder norske tradisjoner og produksjon i Kina, så er det definitivt et minefelt. Man kan jo si at det er demokratiserende for oss norske forbrukere at bunadene lages i et land der håndtverket betales så dårlig at også de som lever på en og to lærerlønner har råd til bunad.

En kjøpt norsk-brodert bunad vil antakeligvis koste mer i produksjon en både konebeltet og fraskilt med dobbelt-huslån-beltet til sammen.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 22:07   #75
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå må jeg google min egen bunad (som ikke har verken sølvbelte eller konebelte) tilhører.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 22:19   #76
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

"Problemet" idag med å finne de autentiske folkedraktene på www er at produsenter som Bunadsrosen og Norske bunader (som i aller høyeste grad leverer bra bunader og kopier av folkedrakter med fint arbeid), men siden de ikke sitter på rettighetene til folkedraktene, er og blir det de produserer kopier. Denne type firmaer tilfører også "freshe og moderne" ting til tradisjonsrike plagg som har sitt grunnlag i norske tradisjoner. Så de er dermed med på å "vaske ut" tradisjonene fra de autentiske folkedraktene.

Sist redigert av Fløyel : 23-04-14 kl 23:12.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 08:39   #77
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra svar fløyel, med oppklarende informasjon om beltebruk! Jeg har definitivt en kategori 1 drakt, den har vært i ubrutt tradisjon nesten fram til vår tid og fortsatt vever ulike gårder sitt eget mønster etc. Å ha sølvbelte på denne (eller noe annet belte, for den saks skyld) vil for meg være fullstendig malplasert, uansett sivil tilstand, siden det tradisjonelt har vært en hverdagsstakk, ikke en festdrakt. Men jammen ser jeg mye rart rundt om, som jeg undrer meg over, også når det gjelder denne ...

Jeg synes det hørtes ut som en fornuftig løsning slik du velger å gjøre det, og ville gjort det på samme måte selv.

Gammel 24-04-14, 12:04   #78
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor finner man oversikt over de ulike kategoriene?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men hadde det ikke vært gøy hvis man måtte levere inn konebeltet hver gang man ble skilt? Og kunne hente det igjen neste gang man hadde giftet seg?

Jeg er blank på bunadsbelter, men koftebelter kan jeg litt om. Der er regelen runde sølvknapper for ugifte og firkantede hvis man er gift (samboer). Jeg kjenner ei som løste det hele ved å bytte belte med sin nyskilte mor da hun selv ble gift.

Greit å se på beltet om folk er singel eller opptatt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 12:09   #79
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Greit å se på beltet om folk er singel eller opptatt.

Aha! Dette forklarer jo alt!

Gammel 24-04-14, 12:18   #80
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har løst min status som "samboer, med felles barn" med konestrømper (sorte, i stedet for knall røde) og ugift hodesjal fremfor konesjal (hvitt, med fargerike broderinger framfor sorte broderinger. Barnelua er en helt kårni, rundt kysesak).

Greia er jo at folk er mer opptatt av disse greiene i dag enn i det litt udefinerbare gamle dager. Da brukte folk det de hadde som var fint, og som de hadde råd til. Mitt ugifttørkle brukte min farmor lenge etter at hun var godt gift. Og hvorfor ikke, det er pent og hun hadde lagt ned massevis av tid i det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.