|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
Se resultatene: Når få bunaden? | |||
Til våren - som forskudd på konfirmasjonsgave |
![]() ![]() ![]() ![]() |
81 | 83,51% |
Til høsten - kjøp kjole til vårselskapene |
11 | 11,34% |
Usikker.. |
5 | 5,15% |
Deltakere: 97. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Oj, her har det kommet mange svar! Vår fasit er at hun får bunaden nå + de nødvendige søljene. Resten får hun til sin egen dag.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 23-04-14 kl 16:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Jeg ville også gitt bunaden nå men ventet med det ekstra sølvet til konfirmasjonsdagen |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() |
#70 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Nå har vel alle konkludert, men jeg ville latt henne fått bunaden nå. Så koselig å ha bunad på bildene med venninnene også, for ettertiden tenker jeg. Særlig om mange av dem også har bunad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Men først, kaffe!
Det kommer nok, gift gang nr. to-belte, homofil men singelbelte og ikke glem jobbsøkende med stort huslånbelte! Det er voksent! |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Etter det helt forbilledlig utfyllende svaret fra Fløyel her, så er jeg EKSTREMT glad for at jeg skrev "hvis sølvbeltet er et konebelte" i det innlegget som startet avsporingen!
![]() |
#74 |
har tatt seg sammen
|
![]() |
#75 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Nå må jeg google min egen bunad (som ikke har verken sølvbelte eller konebelte) tilhører.
![]() |
#76 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?"Problemet" idag med å finne de autentiske folkedraktene på www er at produsenter som Bunadsrosen og Norske bunader (som i aller høyeste grad leverer bra bunader og kopier av folkedrakter med fint arbeid), men siden de ikke sitter på rettighetene til folkedraktene, er og blir det de produserer kopier. Denne type firmaer tilfører også "freshe og moderne" ting til tradisjonsrike plagg som har sitt grunnlag i norske tradisjoner. Så de er dermed med på å "vaske ut" tradisjonene fra de autentiske folkedraktene.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 23-04-14 kl 23:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Bra svar fløyel, med oppklarende informasjon om beltebruk! Jeg har definitivt en kategori 1 drakt, den har vært i ubrutt tradisjon nesten fram til vår tid og fortsatt vever ulike gårder sitt eget mønster etc. Å ha sølvbelte på denne (eller noe annet belte, for den saks skyld) vil for meg være fullstendig malplasert, uansett sivil tilstand, siden det tradisjonelt har vært en hverdagsstakk, ikke en festdrakt. Men jammen ser jeg mye rart rundt om, som jeg undrer meg over, også når det gjelder denne ...
![]() |
#78 |
heimføing
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Hvor finner man oversikt over de ulike kategoriene?
Jeg er blank på bunadsbelter, men koftebelter kan jeg litt om. Der er regelen runde sølvknapper for ugifte og firkantede hvis man er gift (samboer). Jeg kjenner ei som løste det hele ved å bytte belte med sin nyskilte mor da hun selv ble gift. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Jeg har løst min status som "samboer, med felles barn" med konestrømper (sorte, i stedet for knall røde) og ugift hodesjal fremfor konesjal (hvitt, med fargerike broderinger framfor sorte broderinger. Barnelua er en helt kårni, rundt kysesak).
![]() |
|
|