Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

I disse bunadstider - hva synes dere om juksebunader til barn?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Se resultatene: Hva synes du om juksebunader til barn?
De er helt flotte! 57 36,54%
De er grelle! 17 10,90%
Jeg bryr meg virkelig ikke... 21 13,46%
Noen av dem er fine, andre er mindre fine. 61 39,10%
Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 23:33   #81
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I disse bunadstider - hva synes dere om juksebunader til barn?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Det er helt flott å være opptatt av bunader og kjøpe ekte bunader til barna sine... ja jeg skulle gjerne hatt det til mine barn også. Det jeg opplever som snobberi er når man har ovenfra-og-ned-holdning til folk som ikke prioriterer dette men heller skaffer såkalte juksebunader (hverdagsbunad het det forresten da jeg var barn).

Signerer. Det er ikke snobberi og selv prioritere opp enkelte ting, men når man ikke kan respektere at andre ikke prioriterer opp de samme tingene som en selv ... Vel, det synes jeg er snobberi.

Sist redigert av him : 16-05-07 kl 23:41. Årsak: deg -> det
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:38   #82
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sydd bunadvest og nikkers til guttene mine i skikkelig ullstoff. De er justerbare og varer iallfall tre år, og jeg synes det er en grei investering og kan gå i arv. Men skjorter og strømper kjøper jeg gjerne på Cubus. Syntes faktisk nesten at skjorta fra Cubus var bedre enn den jeg kjøpte på Heimen. Heimen sin hadde ikke hull til sølvmansjettene en gang, så nå må jeg ta fram symaskina og sy to knapphull så jeg kan bruke bunadssølvet.

Her er forresten et bilde av bunaden jeg har sydd:

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:39   #83
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes mange av festdraktene er fine men kaller det ikke bunad.
Storebror bruker nå sin andre bunad og storesøster fikk stakk jula hun var 1 år. Den passet da og hun kan bruke den til hun er 6-7 år tenker jeg. Mamma har laget til stakken til henne og skal lage til lillesøster og. Bestemoren til mannen syr bunader og har sydd både mannen sin, og begge storebror sine. Det er Hallingbunader. Jeg har en bunad som min oldermor har sydd og som passer fra ca 6 år til 12 år. Så de fleste bunader passer lenge. Skal høre om bestemor til mannen vil sy en jentebunad så vi har en bunad til hver av jentene og .

Her er storebror og storesøster 17. mai i fjor

Storebror i sin forrige bunad (3 år gammel)

Gammel 16-05-07, 23:43   #84
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

.....(hverdagsbunad het det forresten da jeg var barn).

Fantes slike da vi var barn? Jeg trodde egentlig at festdrakter gjorde sitt inntok hos Cubus & co for 5-10 år siden.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:44   #85
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Jeg synes mange av festdraktene er fine men kaller det ikke bunad.
Storebror bruker nå sin andre bunad og storesøster fikk stakk jula hun var 1 år. Den passet da og hun kan bruke den til hun er 6-7 år tenker jeg. Mamma har laget til stakken til henne og skal lage til lillesøster og. Bestemoren til mannen syr bunader og har sydd både mannen sin, og begge storebror sine. Det er Hallingbunader. Jeg har en bunad som min oldermor har sydd og som passer fra ca 6 år til 12 år. Så de fleste bunader passer lenge. Skal høre om bestemor til mannen vil sy en jentebunad så vi har en bunad til hver av jentene og .

Her er storebror og storesøster 17. mai i fjor

Nydelig... spesielt var jo storebror helt til å bli forelsket i på det siste bildet!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:49   #86
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Fantes slike da vi var barn? Jeg trodde egentlig at festdrakter gjorde sitt inntok hos Cubus & co for 5-10 år siden.

Jeg brukte det da jeg var barn. Er født i 1972.

Gammel 16-05-07, 23:49   #87
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jentungen til den enslige moren med dårlig råd borti gata her, stråler over at nå har hun også endelig bunad så kunne det ikke falle meg inn å rynke på nesa over at det liksom ikke er "fint nok" eller "ordentlig bunad".

Jeg vet ikke, jeg. Jeg synes at barn som stråler fordi de føler seg fine er rørende og blir nesten litt provosert over holdninger som er egnet til å ta fra dem den følelsen.

Datteren her i huset har forresten fått en slik festdrakt av bestemoren sin til jul, så hun gleder seg vilt til å bruke den for aller første gang. Jeg håper hun slipper å møte på unger som har blitt fortalt at det ikke er "fint nok" av foreldrene sine.

Jeg skjønner ikke helt at man kan klare å se på f.eks. et barnetog med glade barn som roper hurra og vurdere utifra antrekk sånn. Jeg skjønner rett og slett ikke at det er dit tankene går for noen og tenker vel i mitt stille sinn at de har misforstått totalt.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:55   #88
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg skjønner ikke helt at man kan klare å se på f.eks. et barnetog med glade barn som roper hurra og vurdere utifra antrekk sånn. Jeg skjønner rett og slett ikke at det er dit tankene går for noen og tenker vel i mitt stille sinn at de har misforstått totalt.

Det er vel ikke akkurat det det er snakk om her.

Gammel 17-05-07, 00:01   #89
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes ikke det noe i veien med festdrakter. Ikke alle er like fine, men jeg hadde ikke hatt problem med å kjøpe en slik til min unger, om jeg ikke var så heldig å ha en svigermor som syr bunader.

Gammel 17-05-07, 00:01   #90
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Muligens ikke. Men snobberi i forhold til noe som i stor grad handler om økonomi for mange blir gjerne litt ekskluderende. Og det skal så lite til før foreldrenes holdninger siver igjennom og fører til nådeløse bemerkninger ungene mellom.

Og da rammer det nok også innimellom barn som virkelig føler seg skikkelig fine og "som alle andre" for en gangs skyld. Jeg vet ikke, jeg. Jeg synes som regel barn som føler seg fine utstråler noe som gjør prislappen og "ekteheten" av antrekket de har på seg litt irrelevant og var muligens naiv nok til å tro at de fleste tenkte sånn.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 00:07   #91
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Jeg synes som regel barn som føler seg fine utstråler noe som gjør prislappen og "ekteheten" av antrekket de har på seg litt irrelevant og var muligens naiv nok til å tro at de fleste tenkte sånn.

Selvsagt er det sånn at barns utstråling er flott uansett hva de har på seg. Det er vel ikke dermed sagt at man liker alle former for barneklær av den grunn. I tillegg er det heller ikke sånn at dersom man ikke skulle ha sansen for et type klesplagg så går man rundt og måler man alle man ser etter det. Det gjelder jo for barn som for voksne. Jeg liker for eksempel ikke disse plasttreskoa som alle har nå, men har vel ingen spesielle tanker om de som har slike på seg.

Gammel 17-05-07, 00:21   #92
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: I disse bunadstider - hva synes dere om juksebunader til barn?

Jeg synes det er utmerket at de finnes.
Min bestefar har sydd bunader til tre av oss barnebarna, to jenter og en gutt, og de er slik at man kan sy dem ut og bruke dem i mange, mange år. Og ja, jeg kaller dem tom. bunader, enn om det er festdrakter.
Jeg valgte fargene selv når jeg var liten, stor stas, den har rødt liv, og stakken er rød og blå og noen smale hvite striper, litt vanskelig å forklare.

Snuppa har i år som i fjor festdrakt, fra en kjedebutikk, husker ikke helt hvilken, men den er veldig pen. Jeg kan absolutt styre meg for en del av dem. Og det er ull og bomull i den, ikke syntet.
Den kostet rundt tusenlappen inkl. skjorte og cape.
De to årene før det hadde hun hjemmestrikka bunad i ull som bestemoren strikka, den var nydelig. Hun strikka forkle som satt på den også, og lue til. Så hadde den bunadssølv og bunadsbånd fra snuppas oldeforeldre og tippoldeforeldre. Og skjorter fra bestemoren hennes. Det er så trist at den er for liten!
Her er fra første året hun brukte den, snuppa er et halvt år. (og sølje fra jeg var liten)
*borte*

Sist redigert av lil'c : 30-05-07 kl 15:00.
lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 00:26   #93
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

J

Nydelig gutt i vakker bunad!

Poden skal ha på seg samme bunad i morgen, dog rekker knebuksen ham til anklene enn så lenge.

Folk får gjerne kalle det snobberi, det gir jeg en god f i. Når man har en bestemor som produserer bunader på løpende bånd, så takker man jo ikke nei ... Dessuten varer de lenge, og kan gå i arv i mangfoldige år!
Så selv om de er dyr i innkjøp, så sparer en på det i lengden, ikke minst blir det ingen bruk-og-kast-mentalitet over det hele. :blemedetøkosnobb:

Gammel 17-05-07, 00:29   #94
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Datteren her i huset har forresten fått en slik festdrakt av bestemoren sin til jul, så hun gleder seg vilt til å bruke den for aller første gang. Jeg håper hun slipper å møte på unger som har blitt fortalt at det ikke er "fint nok" av foreldrene sine.

Mine unger er lykkelig uvitende om at det finnes ekte- og juksebunader. Jeg diskuterer ut i fra at vi er voksne mennesker her inne.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 00:38   #95
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Jeg hadde festdrakt som liten og jeg er født i 1968.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 00:38   #96
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nydelig gutt i vakker bunad!

Poden skal ha på seg samme bunad i morgen, dog rekker knebuksen ham til anklene enn så lenge.

Folk får gjerne kalle det snobberi, det gir jeg en god f i. Når man har en bestemor som produserer bunader på løpende bånd, så takker man jo ikke nei ... Dessuten varer de lenge, og kan gå i arv i mangfoldige år!
Så selv om de er dyr i innkjøp, så sparer en på det i lengden, ikke minst blir det ingen bruk-og-kast-mentalitet over det hele. :blemedetøkosnobb:

Helt enig, bunaden storebror har på bilde ble sydd til mannens pappa så den er 50 år gammel og brukt til mange

Poden din blir nok knallfin i morgen

Gammel 17-05-07, 00:39   #97
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har forresten leita fram capen min som Lillesnupp skal ha på i morga. Tredve år gammal og like fin.

:avsporing:

Gammel 17-05-07, 00:41   #98
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg hadde festdrakt som liten og jeg er født i 1968.

Jeg er født i 1973 og hadde noe vi kalte fantasibunad. Med oransje mønster og ferskenfarget bluse, husker jeg.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 00:47   #99
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg er født i 1973 og hadde noe vi kalte fantasibunad. Med oransje mønster og ferskenfarget bluse, husker jeg.

Min var med hvit bluse, sort stakk, rødt liv og hvitt forkle. Snøring av livet med bånd og påsydde bånd der det normalt skulle vært broderier.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 00:49   #100
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne er det vel mange av oss som har hatt?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.