Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gir du barna dine frukt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-14, 12:22   #81
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Det er jo nettopp derfor vi begrenser akkurat i den perioden, som skrevet før. Og derfor jeg er glad for at de spiser brød/korn whatever før frukten i barnehagen.

Jeg tenker at uansett hva man setter frem, men som er noe barnet liker, vil barnet helle det i seg til det er tomt (litt som hunden, egentlig) og poenget er vel at barnet skal spise det man har satt av tid til og kokt sammen til et måltid som hele familien kan nyte sammen. Så det går på å være sammen og atmosfære, også. Så jeg er litt der, jeg også, at jeg ville ikke gitt barnet en hel eplepose rett før middag, men da ikke fordi ungen blir sulten igjen etter kort tid, men fordi det ikke vil sitte i ro og spise middag sammen med oss. Jeg får ikke mine til å spise noen grønnsaker utenom gulrot. Jeg har prøvd å mose og "lure" det i på forskjellige måter, men nei, det funker ikke. Så jeg er ikke spesielt tilbakeholden på frukt, da jeg mener det er bedre for dem enn brødmaten eller middagen. Men klart, de kan ikke leve på bare frukt, og det gjør de jo ikke heller. Storesøs spiser ikke poteter eller grønnsaker, så når vi har fisk spiser hun en halv filet, kanskje, og da er det bedre at hun sper på med litt frukt enn brød, synes jeg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 12:26   #82
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fri tilgang på ulike frukter...

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 12:27   #83
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Korn er virkelig undervurdert som næringskilde og jeg syns virkelig babyen har gått med badevannet i karbohysteriet.

Enig. Her er det ellers fett og proteiner som er det viktigste å få i minstefrøkna, og det er ikke alltid like lett å beregne hvor sulten eller mett hun er til enhver tid, og hvor lite/mye frukt hun kan få, og likevel spise ei hel grovbrødskive med smør og leverpostei etterpå. Noen ganger kan en enkelt eplebåt være nok til å ødelegge apetitten, mens andre ganger kan hun spise mer og fortsatt ha matlyst. Derfor er det best at hun får i seg fett/proteiner og korn først, så får hun heller spise så mye/lite frukt hun orker etter dette. Da blir det lettere å regulere.

De andre to, som spiser og vokser som de skal, er det ikke så nøye med, så lenge vi passer på blodsukkeret til eldstejenta. Hun tåler ikke for store svingninger i blodsukkeret før det går ut over humøret og konsentrasjonsevnen. Men hun har stort sett såpass god apetitt, at noen eplebåter uansett aldri vil utgjøre et helt måltid for henne, så om hun spiser dette først, så spiser hun likevel nok av annen mat etterpå, til å holde blodsukkeret på et greit nivå. Da hun var mindre var det til og med en stor fordel, fordi det av og til trengtes å få blodsukkeret hennes raskt opp, for at humøret skulle komme dit at hun faktisk gikk med på å sette seg til bords og spise maten hun fikk servert. Hvis ikke ble det mye nei og vil ikke og trass ved matbordet, som endte med ingen spising i det hele tatt. Hun har heldigvis vokst av seg akkurat den biten, men blir fortsatt umenneskelig gretten på lavt blodsukker, og er mye hyggeligere å ha ved bordet om hun får en liten apero først.

Så akkurat det med hvor lurt det er med frukt før mat kan variere veldig med hva slags problemstillinger man har.

Gammel 19-03-14, 12:32   #84
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tenker at uansett hva man setter frem, men som er noe barnet liker, vil barnet helle det i seg til det er tomt (litt som hunden, egentlig) og poenget er vel at barnet skal spise det man har satt av tid til og kokt sammen til et måltid som hele familien kan nyte sammen. Så det går på å være sammen og atmosfære, også. Så jeg er litt der, jeg også, at jeg ville ikke gitt barnet en hel eplepose rett før middag, men da ikke fordi ungen blir sulten igjen etter kort tid, men fordi det ikke vil sitte i ro og spise middag sammen med oss. Jeg får ikke mine til å spise noen grønnsaker utenom gulrot. Jeg har prøvd å mose og "lure" det i på forskjellige måter, men nei, det funker ikke. Så jeg er ikke spesielt tilbakeholden på frukt, da jeg mener det er bedre for dem enn brødmaten eller middagen. Men klart, de kan ikke leve på bare frukt, og det gjør de jo ikke heller. Storesøs spiser ikke poteter eller grønnsaker, så når vi har fisk spiser hun en halv filet, kanskje, og da er det bedre at hun sper på med litt frukt enn brød, synes jeg.

Ja, da er det jo bare fint. Min eldste spiser nesten ikke noen former for middagsmat for tiden, og hvis hun er mett på banan spiser hun i hvert fall ingenting. Og hvis hun ikke spiser middag mener jeg fortsatt at en brødskive med leverpostei er bedre enn kun frukt, som en middagserstatter.

Gammel 19-03-14, 12:34   #85
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har fri tilgang på frukt og har alltid godt utvalg, men begrenser det før måltidene - også begrenser jeg lillegutt ift banan, siden det virker stoppende og han sliter med magen. Men ellers står det ofte fat fremme med oppskåren frukt og grønnsaker (og nøtter). Vi har økologisk frukt- og grønnsaksabonnement, og det er aldeles fabelaktig.

De har også fruktabonnement på skolen så spiser frukt hver dag der, pluss at han får litt i matpakka. Jeg serverer også uten blygsel frukt til måltidene hvis det passer, om det nå er frokost eller middag.

Vi lager også frukt- og grønnsaksjuice, og smoothies (men da ofte med nøtter og egg oppi også, så det blir et måltid), og jeg bruker fruktrester og evt frosne bær til å lage små skåler med gele, eller små skåler med fromasj (blander med melk av noe slag og gelatin, og har f.eks oppi kokosflak) til å ha med i lunsjen eller spise om man er fysen hjemme.

Sist redigert av m^2 : 19-03-14 kl 12:39.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 12:37   #86
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En god del frukt er ikke mat. Til det er den for lite mettende over tid, og alt for sukkerrik. Bananer er mer mat.

Men bananer smaker bæsj.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 12:38   #87
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Men bananer smaker bæsj.

Unntatt i banantwistutførelsen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 12:49   #88
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et lunsjmåltid her kan for eksempel bestå av veldig grovt brød med makrell og egg. Gjerne paprika ved siden av. Kanskje også nøtter og bær. Ingen frukt kan erstatte dette. Frukten kommer i tillegg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 12:52   #89
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser også frukt i tillegg, det erstatter ikke måltidene (eller bør i hvertfall ikke det). Jeg hadde dog vært fornøyd om de ikke spiste så mye brød som de gjør, men det er tydeligvis det eneste som duger for tiden.

Gammel 19-03-14, 13:03   #90
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har alltid frukt tilgjengelig, men begge to er så småspiste at jeg er litt redd at de skal fylle opp magen med frukt før middag. Nå har vi vel landet på at all mat som havner i magen på minstemann er positivt, så han får stort sett spise, men fruktskålen må stå utenfor rekkevidde, ellers tar han en bit av hvert eple og legger det tilbake.

Gammel 19-03-14, 14:10   #91
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Alle i familien spiser mye frukt og bær. Grønnsaker også, for øvrig. Prøver å begrense inntaket rett før middag for at de skal orke middagen, men ellers er det stort sett fritt frem. Eller, jeg må begrense guttungen litt mht bananer. Han kan spise veldig mange når han først er i gang, og det trenger han ikke.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 14:18   #92
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

De spiser frukt når de vil og vi har ikke et problem med at det må begrenses ift måtider, de spiser ikke frukt framfor brød eller middag, men som et supplement.
Jeg kjøper inn appelsiner/mandariner, grønne epler hver uke og varierer med kiwi, pære, blåbær, druer etc.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 14:20   #93
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Fri tilgang - det står alltids minst tre-fire forskjellige sorter frukt tilgjengelig.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 14:23   #94
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synnemor, bare en generell betraktning: Hva tenker du om mye spising mellom måltidene (kanskje særlig ift frukt) ut fra et tannhelseperspektiv?

Sist redigert av Hyacinth : 19-03-14 kl 14:31.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 14:26   #95
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Her får barna frukt/grønt hver dag, og så mye/ofte de har lyst, men det foregår som regel i moderate mengder. Dersom det er straks tid for et nytt måltid må de spise "ordentlig" mat først og så frukt/grønt til dessert. Fruktbollen står fremme slik at de kan forsyne seg når de vil, og det blir fort tomt veldig fort når vi har fremme oppskåret frukt på fat. Mine blir imidlertid løse i magen av for mye frukt/grønt så vi har ikke et mål om at de må spise mer enn de allerede gjør, og nå har de som regel lært seg å kjenne når de når grensen for vond mage kontra velregulert mage.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 14:34   #96
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg får ikke mine til å spise noen grønnsaker utenom gulrot. Jeg har prøvd å mose og "lure" det i på forskjellige måter, men nei, det funker ikke

Og likevel tenker du at fri frukttilgang er lurt? Det er det vanskelig å forstå, kjenner jeg.

Hva med det mest naturlige; droppe fri frukttilgang før middag, droppe å lure og mose og heller servere grønnsaker på helt normal måte og kreve at de smakte på det aller meste?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 14:41   #97
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Og likevel tenker du at fri frukttilgang er lurt? Det er det vanskelig å forstå, kjenner jeg.

Hva med det mest naturlige; droppe fri frukttilgang før middag, droppe å lure og mose og heller servere grønnsaker på helt normal måte og kreve at de smakte på det aller meste?

Nja, der er jeg litt uenig altså. Om man ikke får barna til å spise grønnsaker er det jo tross alt bedre at de får i seg vitaminer gjennom frukt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 14:43   #98
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nja, der er jeg litt uenig altså. Om man ikke får barna til å spise grønnsaker er det jo tross alt bedre at de får i seg vitaminer gjennom frukt.

Jada, jeg tror ikke vi er veldig uenige egentlig. Men om jeg hadde flere barn og ingen av dem spiste andre grønnsaker enn gulrot (flere av barna er jo relativt store, så det blir ikke helt som å ha en selektiv toåring, som kun vil ha en eneste ting), så ville jeg tenkt at jeg burde endre på noe. Og da ville jeg vurdert å droppe mengden søt frukt for å se om det hjalp, både for å gjøre mer plass til andre ting, men også fordi jeg tenker at man KAN bli for vant til søt smak også.

Sist redigert av apan : 19-03-14 kl 14:48.
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 14:46   #99
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Her spiser barna den frukten de måtte ønske, den eneste begrensningene de har er at de ikke får spise frukt rett før et måltid.

Gammel 19-03-14, 15:00   #100
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Vi har alltid frukt i hus og barna spiser det daglig, men vi prøver å unngå at de spiser det rett før middag.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:34.