|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Gir du barna dine frukt?
Jeg tenker at uansett hva man setter frem, men som er noe barnet liker, vil barnet helle det i seg til det er tomt (litt som hunden, egentlig) og poenget er vel at barnet skal spise det man har satt av tid til og kokt sammen til et måltid som hele familien kan nyte sammen. Så det går på å være sammen og atmosfære, også. Så jeg er litt der, jeg også, at jeg ville ikke gitt barnet en hel eplepose rett før middag, men da ikke fordi ungen blir sulten igjen etter kort tid, men fordi det ikke vil sitte i ro og spise middag sammen med oss. Jeg får ikke mine til å spise noen grønnsaker utenom gulrot. Jeg har prøvd å mose og "lure" det i på forskjellige måter, men nei, det funker ikke. Så jeg er ikke spesielt tilbakeholden på frukt, da jeg mener det er bedre for dem enn brødmaten eller middagen. Men klart, de kan ikke leve på bare frukt, og det gjør de jo ikke heller. Storesøs spiser ikke poteter eller grønnsaker, så når vi har fisk spiser hun en halv filet, kanskje, og da er det bedre at hun sper på med litt frukt enn brød, synes jeg. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du barna dine frukt?Fri tilgang på ulike frukter... |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig.
|
|
|
#84 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja, da er det jo bare fint. Min eldste spiser nesten ikke noen former for middagsmat for tiden, og hvis hun er mett på banan spiser hun i hvert fall ingenting. Og hvis hun ikke spiser middag mener jeg fortsatt at en brødskive med leverpostei er bedre enn kun frukt, som en middagserstatter.
|
|
|
|
#85 |
|
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Vi har fri tilgang på frukt og har alltid godt utvalg, men begrenser det før måltidene - også begrenser jeg lillegutt ift banan, siden det virker stoppende og han sliter med magen. Men ellers står det ofte fat fremme med oppskåren frukt og grønnsaker (og nøtter). Vi har økologisk frukt- og grønnsaksabonnement, og det er aldeles fabelaktig. Sist redigert av m^2 : 19-03-14 kl 12:39. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Gir du barna dine frukt?Et lunsjmåltid her kan for eksempel bestå av veldig grovt brød med makrell og egg. Gjerne paprika ved siden av. Kanskje også nøtter og bær. Ingen frukt kan erstatte dette. Frukten kommer i tillegg. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Gir du barna dine frukt?Vi spiser også frukt i tillegg, det erstatter ikke måltidene (eller bør i hvertfall ikke det). Jeg hadde dog vært fornøyd om de ikke spiste så mye brød som de gjør, men det er tydeligvis det eneste som duger for tiden.
|
|
|
#90 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: Gir du barna dine frukt?Vi har alltid frukt tilgjengelig, men begge to er så småspiste at jeg er litt redd at de skal fylle opp magen med frukt før middag. Nå har vi vel landet på at all mat som havner i magen på minstemann er positivt, så han får stort sett spise, men fruktskålen må stå utenfor rekkevidde, ellers tar han en bit av hvert eple og legger det tilbake.
|
|
|
#91 |
|
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
Sv: Gir du barna dine frukt?Alle i familien spiser mye frukt og bær. Grønnsaker også, for øvrig. Prøver å begrense inntaket rett før middag for at de skal orke middagen, men ellers er det stort sett fritt frem. Eller, jeg må begrense guttungen litt mht bananer. Han kan spise veldig mange når han først er i gang, og det trenger han ikke.
|
|
|
#92 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Gir du barna dine frukt?De spiser frukt når de vil og vi har ikke et problem med at det må begrenses ift måtider, de spiser ikke frukt framfor brød eller middag, men som et supplement.
|
|
|
#93 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Gir du barna dine frukt?Fri tilgang - det står alltids minst tre-fire forskjellige sorter frukt tilgjengelig. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Gir du barna dine frukt?Synnemor, bare en generell betraktning: Hva tenker du om mye spising mellom måltidene (kanskje særlig ift frukt) ut fra et tannhelseperspektiv? Sist redigert av Hyacinth : 19-03-14 kl 14:31. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Gir du barna dine frukt?Her får barna frukt/grønt hver dag, og så mye/ofte de har lyst, men det foregår som regel i moderate mengder. Dersom det er straks tid for et nytt måltid må de spise "ordentlig" mat først og så frukt/grønt til dessert. Fruktbollen står fremme slik at de kan forsyne seg når de vil, og det blir fort tomt veldig fort når vi har fremme oppskåret frukt på fat. Mine blir imidlertid løse i magen av for mye frukt/grønt så vi har ikke et mål om at de må spise mer enn de allerede gjør, og nå har de som regel lært seg å kjenne når de når grensen for vond mage kontra velregulert mage. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
I mål
|
Og likevel tenker du at fri frukttilgang er lurt? Det er det vanskelig å forstå, kjenner jeg. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Glamorøs
|
Nja, der er jeg litt uenig altså. Om man ikke får barna til å spise grønnsaker er det jo tross alt bedre at de får i seg vitaminer gjennom frukt.
|
|
|
#98 |
|
I mål
|
Jada, jeg tror ikke vi er veldig uenige egentlig. Men om jeg hadde flere barn og ingen av dem spiste andre grønnsaker enn gulrot (flere av barna er jo relativt store, så det blir ikke helt som å ha en selektiv toåring, som kun vil ha en eneste ting), så ville jeg tenkt at jeg burde endre på noe. Og da ville jeg vurdert å droppe mengden søt frukt for å se om det hjalp, både for å gjøre mer plass til andre ting, men også fordi jeg tenker at man KAN bli for vant til søt smak også. Sist redigert av apan : 19-03-14 kl 14:48. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du barna dine frukt?Her spiser barna den frukten de måtte ønske, den eneste begrensningene de har er at de ikke får spise frukt rett før et måltid.
|
![]() |
|
|