Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-14, 21:56   #301
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

For MEG. er dette ikke storm i et vannglass. For meg handler dette om 1) de forpliktelser man påtar seg som fastlege, men også som helsepersonell. Det handler om 2) kvinners rett til helsehjelp i følge lovverket, og det handler om 3) retten til å kunne bestemme iver sin egen kropp og 4) retten til å ikke bli belastet med andres kvaler når man selv står i en vanskelig situasjon. For meg handler dette også om 5) politikere og integritet, om 6) troverdighet og om hvordan jeg 7) som velger i et demokratisk samfunn ikke liker å bli løyet huden full av politikere som er mer opptatt av makt enn å stå for det man har sagt.

Hva dt handler om for Gerd liv vet jeg ikke.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 21:58   #302
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er storm i et vannglass. Valla har jo flere ganger angrepet AP etter Valla-saken, jeg tror hun bare gjør det for å være kjip, rett og slett.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 22:01   #303
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Gerd Liv Valla er ute og mener at Ap spiller politisk mynt på denne saken og at det egentlig ikke er så farlig. Jeg synes det er interessant at hun angriper eget parti på denne måten, men er det overhodet noe i det? Har det blitt en storm i et vannglass? Synes folk at det noen som prøver å piske opp stemningen av politiske årsaker? (Selv er jeg i utgangspunktet uenig med Valla, men jeg lurer på om det er noen som er enige med henne og vil begrunne det.)

Jeg er eitrende forbanna, for min del. Med A-endelse!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 23:04   #304
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Gerd Liv Valla er ute og mener at Ap spiller politisk mynt på denne saken og at det egentlig ikke er så farlig. Jeg synes det er interessant at hun angriper eget parti på denne måten, men er det overhodet noe i det? Har det blitt en storm i et vannglass? Synes folk at det noen som prøver å piske opp stemningen av politiske årsaker? (Selv er jeg i utgangspunktet uenig med Valla, men jeg lurer på om det er noen som er enige med henne og vil begrunne det.)

Jeg tror helt ærlig at du ikke vil få noen som måtte være enige til å svare på dette i dette fora. Det er delt ut såpass mange snillefjes og sinna karakteristikker at den som våger å stille seg klar for hogg er mer enn beinhard. Det betyr ikke at jeg tror at det ikke finnes noen som i mer eller mindre grad kan stå for tankegangen bak reservasjonsretten.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 23:15   #305
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Det betyr ikke at jeg tror at det ikke finnes noen som i mer eller mindre grad kan stå for tankegangen bak reservasjonsretten.

Det gjør det helt sikkert. Det jeg lurer på er hvor mange av dem som faktisk tror på det de selv hevder at dette handler om, og hvor mange av dem som lyver bevisst.

Det er vel neppe noen oppegående personer som tror på at dette er foreslått av hensyn til de stakkars fastlegene, eller, slik Høie frekt nok hevder, at det er for å ta bedre vare på de som søker abort. Det er jo helt åpenbart at dette er et indirekte angrep på retten til selvbestemt abort, og grunnen til at Krf kommer trekkende med dette er at de vet at de ikke vil oppnå noe med et direkte angrep i denne omgang.

Ben "evnen til selvbedrag må ikke undervurderes" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 23:23   #306
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

For MEG. er dette ikke storm i et vannglass. For meg handler dette om 1) de forpliktelser man påtar seg som fastlege, men også som helsepersonell. Det handler om 2) kvinners rett til helsehjelp i følge lovverket, og det handler om 3) retten til å kunne bestemme iver sin egen kropp og 4) retten til å ikke bli belastet med andres kvaler når man selv står i en vanskelig situasjon. For meg handler dette også om 5) politikere og integritet, om 6) troverdighet og om hvordan jeg 7) som velger i et demokratisk samfunn ikke liker å bli løyet huden full av politikere som er mer opptatt av makt enn å stå for det man har sagt.

Hva dt handler om for Gerd liv vet jeg ikke.

pøbelsara for president!

Det er jo faen meg helt utrolig! Pardon my french.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 23:39   #307
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg er skikkelig forbannet. Faktisk så forbannet at jeg var frekk mot en venn av en venn (som jeg aldri har møtt eller snakket med på noe vis før) på FB, som skrev at han mente abort i hovedsak burde være forbudt. Jeg er sjelden frekk offentlig, men det er jeg altså i denne saken. Guri.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 00:02   #308
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja, jeg er skikkelig forbannet. Faktisk så forbannet at jeg var frekk mot en venn av en venn (som jeg aldri har møtt eller snakket med på noe vis før) på FB, som skrev at han mente abort i hovedsak burde være forbudt. Jeg er sjelden frekk offentlig, men det er jeg altså i denne saken. Guri.

Jeg også.

Til Rug:: Samtidig skulle jeg gjerne vite hvorfor det er noen som faktisk synes reservasjonsretten er en god ide. Eller den utvidede reservasjonsretten er det vel riktigere å si, vi har jo allerede reservasjonsrett. (men hvorfor skal fastlegens ha en mer omfattende reservasjonsrett en personalet på sykehusene der abortene utføres?)

At noen synes det ikke er så farlig, gjør meg drit forbanna. Det går jeg rett og slett ikke med på. Av grunner nevnt tidligere.

Men hvis noen helt ærlig støtter abortloven og samtidig synes dette forslaget er en god ide, skulle jeg gjerne ha visst hvorfor. Hvis noen egentlig bare er imot abort og støtter dette forslaget av den grunn, er jeg ikke så veldig interessert i å høre på dem egentlig.

Vil man ha abortomkamp, bør man ta den ærlig og redelig i rette fora. Ikke bruke kvinner i en vanskelig livssituasjon som gisler.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 19-03-14, 00:03   #309
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

pøbelsara for president!

Det er jo faen meg helt utrolig! Pardon my french.

Gammel 19-03-14, 00:04   #310
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Også kan jeg ikke fordra å bli fortalt at jeg mest sannsynlig ikke har forstått forslaget. Jo, for det har jeg faktisk!!

Gammel 19-03-14, 00:06   #311
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Også kan jeg ikke fordra å bli fortalt at jeg mest sannsynlig ikke har forstått forslaget. Jo, for det har jeg faktisk!!

Huff. Som Erna tapte seg på den snurtingen det. Jeg som syntes hun var en kul dame med bein i nesa. Også var hun bare en liten furtekopp.

Gammel 19-03-14, 00:09   #312
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Litt. Spesielt.

Gammel 19-03-14, 00:09   #313
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Men hvis du blar deg noen innlegg bakover, Pøbelsara, så skjønner du hvorfor det ikke er verken lett eller fristende å på noe vis forsøke å sette ord på andre meninger enn flertallets for dem som måtte tenke det? Karakteristikkene er ganske krasse og nedsettende om dem som måtte forsvare reservasjonsretten, så hvis man faktisk ønsker å få svar så holder det noen ganger ikke bare å stille spørsmålet.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 00:20   #314
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Men hvis du blar deg noen innlegg bakover, Pøbelsara, så skjønner du hvorfor det ikke er verken lett eller fristende å på noe vis forsøke å sette ord på andre meninger enn flertallets for dem som måtte tenke det? Karakteristikkene er ganske krasse og nedsettende om dem som måtte forsvare reservasjonsretten, så hvis man faktisk ønsker å få svar så holder det noen ganger ikke bare å stille spørsmålet.

Hva må jeg gjøre da? Jeg synes dette forslaget er så hinsides ræva, og det har jeg faktisk all rett til å synes. Det svekker den enkelte kvinnes rett til helsehjelp i en ytterst sårbar livssituasjon, det er vanskelig å administrere, det er dyrt å administrere og det er dyrt ig vanskelig p kontrollere at kvinnene for den hjelpen de har krav på. I tillegg skjønner jeg virkelig ærlig talt ikke km hvordan en lege får samvittighetsfrihet når vedkommende er forpliktet til å sørge for at alle får hjelp til å få abort - bare at den hjelpen og informasjonen gis av noen andre. Hvorfor er det greit p overlate dette til en kollega?

Jeg forstår virkelig helt ærlig ikke hva problemet er så lenge vi faktisk har reservasjonsrett i forhold til å i tføre og assistere ved inngrep. Å bli pålagt å gjøre prosedyre som strider mot overbevisning er noe annet. Jeg skjønner heller ikke hvorfor en fastlege skal kunne reserver seg mot å ha med disse kvinnene å gjøre. Det kan man ikke i sykehusene. Selv om man ikke vil være med på inngrepet, må man gi god helsehjelp til alle som har behov for det. Både massemordere og kvinner som avbryter svangerskap. Jeg skjønner virkelig ikke dette. Forklar gjerne.

Gammel 19-03-14, 00:28   #315
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

BTW, så er jeg tilhenger av den reservasjonsretten vi allerede har. Den tar vare på helsepersonellets integritet samtidig som kvinnene aldri behøver å forholde seg til som har reservert seg. Jeg liker at den gjelder bare selve inngrepet og fermhever hvilket ansvar man har for sine pasienter utenom dette. Jeg er forøvrig helsepersonell med autorisasjon selv, men ikke lege, og jeg har sterke meninger om mine egne etiske forpliktelser og er veldig opptatt av verdighet for de jeg skal hjelpe når jeg utfører arbeidet mitt. Det er faktisk selve grunnlaget for det jeg gjør.

Sist redigert av Pøblis : 19-03-14 kl 00:30. Årsak: Damn you, iCorrect!
Gammel 19-03-14, 00:46   #316
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Apropos høringssvar, hehehe:

http://www.regjeringen.no/mobil/page...reas_Garbo.pdf

Gammel 19-03-14, 01:02   #317
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apropos høringssvar, hehehe:

http://www.regjeringen.no/mobil/page...reas_Garbo.pdf

Jeg synes noen pasifistiske lærere skal komme på banen snart og kreve å få reservere seg mot å undervise i fag som kan brukes i våpenindustrien, som matematikk, engelsk og IKT.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 01:10   #318
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes noen pasifistiske lærere skal komme på banen snart og kreve å få reservere seg mot å undervise i fag som kan brukes i våpenindustrien, som matematikk, engelsk og IKT.

Og kunst og håndverk. Noen kunne bli geriljastrikkere!

Gammel 19-03-14, 01:11   #319
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Forøvrig er det mange gode høringssvar. De ligger ute på nettsidene til helse- og omsorgsdept. Og det ser ut til å være en massiv overvekt av folk som sier nei.

Gammel 19-03-14, 07:07   #320
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er også opprørt over denne saken. Jeg _forstår_ argumentet de kommer med om at saken er litt oppblåst, det vil si jeg forstår at de forsøker å argumentere med det, da det sikkert nok ikke gjelder mange fastleger.

Men prinsippet at pasientens behov her er det aller viktigste er ikke lite. Det er kjempestort, og virkelig verdt å kjempe for.

Jeg tror ikke Høyre aner hvilke konsekvenser dette vil få for dem ved neste korsvei. Jeg tror mange vil vende dem ryggen. Håper de tar til vettet at velgerne er mer verdt enn det er å please KrF. Skjønt da er vel hele regjeringsgrunnlaget i fare.

Skulle ønske de tok til vett og samarbeidet bare med Venstre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:03.