Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilket kjønn ønsket du helst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket kjønn ønsker/ønsket du helst?
Før første barnet ønsket jeg jente 99 61,88%
Før første barnet ønsket jeg gutt 48 30,00%
Før andre barnet ønsket jeg jente 69 43,13%
Før andre barnet ønsket jeg gutt 40 25,00%
Før tredje eller flere barn ønsket jeg jente 33 20,63%
Før tredje eller flere barn ønsket jeg gutt 13 8,13%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 160. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-14, 17:54   #401
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?

Vi var velsignet med en fantastisk lite kjønnet barnehage, uten at jeg noen gang hørte et pip om at det var bevisst.

Gammel 10-03-14, 18:28   #402
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Kan ikke huske at jeg hadde noen preferanser ved nr 1. Med nr 2 ønsket jeg meg en jente siden nr 1 var gutt. Med nr 3 ønsket jeg meg kanskje også en jente siden nr 1 og 2 var gutter. På nr 4 ønsket jeg meg gutt for det å få en jente virket helt absurd.

Gammel 10-03-14, 19:45   #403
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ønsket meg nok mest gutt, selvom det ikke var veldig viktig.

Jeg ville ikke vite kjønnet ved UL heller

Fikk gutt også

Om jeg skal ha barn igjen ville jeg nok ønsket meg jente

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 19:48   #404
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Enig. Jeg ser at det er presisert at HI ikke synes det er relevant i denne spørreundersøkelsen, men det er jeg svært uenig i.

Om du fikk med deg tråden som denne kommer fra så var diskusjonen der hvor mange som hadde en tanke eller ønskemål om jente respektive gutt og ikke hvor mange som det ikke spilte noen rolle for. For å få frem riktig andel på hvor mange som ønsket seg jente og hvor mange som ønsket seg gutt så tok jeg bare med de alternativene. Jeg er også ganske overbevist om at mange ikke hadde svart helt sant om jeg hadde lagt inn et alternativ med alternativet at det ikke spilte noen rolle. Dere står selvsagt helt fritt til å lage en poll med flere alternativer.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 10:24   #405
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Tja. Den inneholder vel ikke negative karakteristikker av guttene her, bare om at Charlie mener at det er jentene som styrer det sosiale. Noe jeg forøvrig er uenig i.

litt tilfeldig at det var Pøbelsaras svar jeg siterer, siden det var flere som var litt inne på det. Bare sånn for ordens skyld. Alle nyfødt har et hav av potensiale i seg, og vi som foreldre er naturligvis - hvis vi vil det selv - deres viktigste rollemodeller. Men vi er ikke deres eneste rollemodeller. Selv om vi er veldig bevisste, er det en helt massiv vegg av "kjønning" rundt oss i samfunnet. På eldstes første dag i bhg kom assistenten straks bort til henne med en dokkevogn (som hun ikke ante hva hun skulle bruke til). I tillegg er det også sånn at vi selv er kodet inn med endel som vi ikke kan fri oss helt fra, selv om vi skulle ville det. Jeg er ganske sikker på at de fleste foreldre av og til tenker "Nå høres jeg akkurat ut som mora/ faren min!!", også om det er ting man selv forsverget at man skulle si eller gjøre.

Mitt klare inntrykk er at kvinner har hånd om det sosiale. Kvinner tar, er min påstand, i mye større grad enn menn initiativ til å invitere til fester, til å kjøpe gaver, til å sette opp gjestelister, til å ta initiativ til å bestille barnevakt (og gitt like forutsetninger, er det en god sjanse for at det er mors slektinger oftere enn fars, fordi det er lettere for henne å spørre). Så kan man like det eller ikke (jeg synes jo det hadde vært bra for alle om det var likere fordelt, men det er ikke noen stor sak for meg, heller). Men individuelle forskjeller vil jo alltid finnes, og det er fint. Mer av det.

Men hele tråden bunner jo i om man ville ha en preferanse for babyfrøet. Jeg tenker det er helt naturlig å se for seg et barn, med kjønn og personlighet slik man tror det vil være når det blir født og vokser opp. Jeg tenker at det er en del av prosessen med å knytte seg til barnet. Så kan man tenke at det har med stereotypier og litt av hvert å gjøre. For meg blir den diskusjonen litt som å få kritikk for å ønske seg et friskt barn, fordi man da anses for å diskriminere.

Sist redigert av Charlie : 11-03-14 kl 13:53.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 11:27   #406
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Tja. Den inneholder vel ikke negative karakteristikker av guttene her, bare om at Charlie mener at det er jentene som styrer det sosiale. Noe jeg forøvrig er uenig i.

Jeg reagerte også på det innlegget og var uenig. Men klart, mye handler om hvilke briller man har på når man mener man finner stereotypier i denne typen tråder. Floksa henvendte seg jo til mormorwannabes'ene. Må si jeg har litt vanskelig for å spot'e dem i denne tråden.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 11:28   #407
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Men hele tråden bunner jo i om man ville ha en preferanse for babyfrøet. Jeg tenker det er helt naturlig å se for seg et barn, men kjønn og personlighet slik man tror det vil være når det blir født og vokser opp. Jeg tenker at det er en del av prosessen med å knytte seg til barnet. Så kan man tenke at det har med stereotypier og litt av hvert å gjøre. For meg blir den diskusjonen litt som å få kritikk for å ønske seg et friskt barn, fordi man da anses for å diskriminere.

Ja jeg tror folk er livredde for å si noe som kan tolkes dit hen at man ikke er takknemlig for de barna man har, eller for å tråkke noen på tærne, derfor blir det tabu å snakke om sånt. Man kan jo dra det lenger, når noen sier "jeg bryr meg ikke om kjønn, det viktigste er at barnet er velskapt". Hvis ikke barnet er velskapt, hva er det da? Hva er det motsatte av velskapt? Vanskapt? Er barnet uønsket da? "vi er fornøyd bare barnet er frskt" -kan det virke sårende på de som har syke barn? Er syke barn mindre verdt? etc ...

Folk er stort sett glad i de barna de får uansett hvordan de er. Jeg synes ikke det er så farlig om man tenker og fantaserer og ønsker litt hit eller dit, når man går og venter, så lenge det er på et lite alvorlig nivå. I alle fall så lenge man holder det til venninnesnakk og forumdrodling. Sånn type: "Håper barnet arver min tannstilling", eller "håper barnet arver det flotte håret til pappaen", "håper barnet blir like musikalsk som sin mormor" o.l. Det betyr jo ikke at man ikke blir glad i barna hvis de kommer ut helt annerledes, det er jo bare fantasier. Da jeg var lita jente syntes jeg det var så pent med brune øyne (ei jente jeg så veldig opp til hadde det), og tenkte at når jeg ble stor måtte jeg få meg en mann som hadde brune øyne, slik at barna mine kunne få det. (nå har jeg både mann og barn som er like blåøyd som meg selv, og de er aldeles nydelige hele gjengen ).

Litt på samme nivå er det for meg dette med å ønske seg kjønn. For noen stikker det dypere og er mer alvorlig, de blir virkelig skuffet om det blir annerledes. Men for de fleste er det bare litt sånn for moro skyld, hva man ser for seg og hvordan man fantaserer om at det skal være. Litt sånn "Når jeg blir stor skal jeg få to barn, en gutt en jente, og gutten skal være eldst ... ". Også vet man jo at det blir bra uansett, og sannsynligvis helt annerledes enn man tror.

Sist redigert av My : 11-03-14 kl 11:34.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 11:43   #408
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarte bare å se for meg brunøyde unger.

Jeg er relativt trygg på at jeg ville blitt glad i dem om de hadde hatt blå øyne også.

Gammel 11-03-14, 11:46   #409
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når du nevner øyne, jeg håpet de kunne arve den fine grønnfargen til faren sin. Det fikk de ikke.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 11:59   #410
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Kommet over at de ikke har krøller har jeg også.

Gammel 11-03-14, 12:10   #411
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsket meg barn med flotte sangstemmer. Det fikk jeg ikke. Jeg sliter litt med å være glad i dem på grunn av det. Mine ambisjoner klarer de jo ikke å fylle.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 12:27   #412
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det med krøllene er det jo mange som kommenterer, gjerne så ungene hører det. Litt sånn "jaja, ingen som har fått krøllene, dine, da? Så trist. Jaja.".

Gammel 11-03-14, 14:05   #413
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det med krøllene er det jo mange som kommenterer, gjerne så ungene hører det. Litt sånn "jaja, ingen som har fått krøllene, dine, da? Så trist. Jaja.".

Ja, der var nok jeg heldigere. Og trengte dermed ikke å prøve flere ganger, slik du gjorde - uten hell. Jaja.

Gammel 11-03-14, 14:21   #414
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk heldigvis to limpistolentusiaster. Noe annet ville vært en gedigen skuffelse.

Gammel 11-03-14, 14:57   #415
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg har en teori om at miljø spiller en større rolle når det gjelder limpistolentisuasme enn krøller.

Gammel 11-03-14, 14:59   #416
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en teori om at miljø spiller en større rolle når det gjelder limpistolentisuasme enn krøller.

Utrolig interessant teori! La oss søke forskningsmidler!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 14:59   #417
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nah. Fuktig miljø kan fort krølle hår.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 15:00   #418
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldste ønsker seg intenst krøller, så mye at han noen ganger går med en stor svart klovneparykk med krøller. Kanskje han får krøller hvis han går nok med den?

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 15:01   #419
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror du ikke krøller virker inn på limpistolentusiasme, altså? Det var overraskende. Hva baserer du den teorien på?

Gammel 11-03-14, 15:01   #420
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det høres helt usannsynlig ut. Jeg er overbevist om at de er født sånn. Mens andre barn kavet etter foreldrenes neser og ranglene sine, tok mine et fast grep om nærmeste limpistol.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.