Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?
Jeg blir ærlig og oppriktig sjokkert over kommentarene noen guttemødre her inne har fått. Virkelig. Jeg har aldri opplevd noe liknende med mine to jenter. Jeg prøvde meg riktignok på "det kan jo være at det blir en gutt", da jeg skulle prøve å overtale mannen til at vi skulle få en tredje. Men det hjalp ikke.
Men jeg er også litt overrasket og lei meg over at det å ha ønsket seg jente blir assosiert med å ønske seg en rosa pyntedukke. Eller de som helst ville ha gutter fordi de skulle slippe å være med på "jentegreier". Her opplever jeg en nedvurdering av jenter og det feminine som nesten er på linje med det HV sier at hun opplevde fra sin familie. Jeg er glad for at jeg har en familie (inkludert gamle og konservative bestefedre) som mener at jenter er like kule som gutter og kan gjøre akkurat det de selv vil.
Jeg er ærlig på at jeg ønsket meg en jente, men jeg hverken er, eller har, rosa pyntedukker for det. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ønsket meg det egentlig. Kanskje en følelse av at det ville være lettere å forholde seg til noe jeg "kjente"? Og jeg er, som de fleste her tror jeg, helt overbevist om at jeg ville blitt like lykkelig for gutter om det var det jeg hadde fått.
|