Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-14, 17:33   #421
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Og derfor må man gi opp?

Hvis jeg får høre at læreren til mitt barn må vaske gulv eller gardiner i stedet for å gjøre jobben sin, så vær sikker på at jeg engasjerer meg i saken. Jeg er neppe den eneste. Men så lenge "dere" bare nikker og gjør andre arbeidsledig, så får dere ingen støtte fra oss andre.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 17:35   #422
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tja, jeg vet ikke, men det er en grense for hvor mange blogginnlegg fra lærere som prøver å ironisere over andres fantastiske betingelser og forteller hvor fryktelig kjipt man selv har det som bør publiseres før Folket (i hvertfall jeg) blir rimelig møkklei. Ja, og ikke minst den evinnelige klagingen over alle de vanskelige foreldrene som forventer tilpasninger til barna sine. Man bør kanskje huske at det er disse foreldrene man prøver å få med på laget.

Det er flere som støtter lærerne:
http://www.utdanningsforbundet.no/Ho...otter-larerne/

Det er kanskje ikke foreldre, men allikevel støtte.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 17:36   #423
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Og derfor må man gi opp?

Hvis jeg får høre at læreren til mitt barn må vaske gulv eller gardiner i stedet for å gjøre jobben sin, så vær sikker på at jeg engasjerer meg i saken. Jeg er neppe den eneste. Men så lenge "dere" bare nikker og gjør andre arbeidsledig, så får dere ingen støtte fra oss andre.

Virkelig? Er det sånn du ser på lærere? For en arroganse!

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 17:50   #424
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Man trenger ikke den kontrollen for å gjøre grep overfor lærere som ikke jobber. En leder som ikke tar tak i slikt per i dag, kommer neppe til å få bedre resultater om lærerne har mer bundet arbeidstid.

Det kan være lettere for en svak rektor å få orden på dette hvis det finnes mer regler rundt det. Et håp er også at skoleeier også går inn i dette hvis rammene er litt tydeligere.

Er ikke enig i KS sitt forslag, men ser klart behov for kontroll over at lærerne har opparbeidet seg de timene de avspaserer.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 18:07   #425
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Det kan være lettere for en svak rektor å få orden på dette hvis det finnes mer regler rundt det. Et håp er også at skoleeier også går inn i dette hvis rammene er litt tydeligere.

Er ikke enig i KS sitt forslag, men ser klart behov for kontroll over at lærerne har opparbeidet seg de timene de avspaserer.

Hvis det viktige for deg er at barnet ditt skal få den undervisningen og oppfølgingen ellers som det har krav på, finnes det mer enn nok regler rundt dette. Det er nedfelt i Opplæringsloven, i vurderingsforskrifter og andre forskrifter som ligger på Udir, blant annet "Vurdering for læring". Det er null problem for skoleeier å gå inn i en sak som den du skisserer over og ordne opp ut fra dagens regelverk, og det uten at lærerens arbeidstidsavtale er relevant annet enn hvis det viser seg at læreren er pålagt så mange andre oppgaver at h*n ikke rekker over for- og etterarbeidet.

Gammel 19-02-14, 18:13   #426
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Virkelig? Er det sånn du ser på lærere? For en arroganse!

Ja, noen av dere, faktisk. Og det er synd det er blitt sånn.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 18:14   #427
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forskyvning av arbeidsoppgaver mellom yrkesgrupper for å spare penger er jo helt vanlig i stat og kommune, det er ikke bare å si nei altså. Hvis ledelsen definererer vask av gulv som arbeidsoppgaver tror jeg det skal litt til å nekte faktisk. Det blir jo tilsvarende på sykehus også, leger overtar sekretæroppgaver og sykepleiere overtar logistikkoppgaver. Og så skjønner man ikke hvorfor ventelistene øker i andre enden. Det man må gjøre er å få kommunisert ut, gjerne via foreldre, at kommunen prioriterer lærerarbeidstid på å vaske gulv fremfor å tilrettelegge undervisning. Det vil skape et solid basketak om ikke annet. Hvis man så velger å gjøre det gratis på fritiden tenker jeg at man kompenserer mer enn arbeidsgiver fortjener, og man er bare nødt til å la det gå ut over tredjepart hvis man vil ha en endring. Man må bare sørge for at ledelsen aldri, aldri kan få lov til å påstå at det ikke går utover læring. Det er mulig at foreldregruppen da velger å vaske på dugnad, men det får i såfall være opp til dem.

Gammel 19-02-14, 18:16   #428
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Er det ikke relevant om lærerne i dag gjør det de skal i forhold til arbeidstidsavtalen som finnes eller ikke? Skyldes ikke det økte behovet for kontroll at ikke alle er sikre på at alle lærere følger sin del av avtalen som eksisterer?

Gammel 19-02-14, 18:22   #429
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kontrollmekanismer på hvordan lærerne bruker ubunden tid er jeg sikker på er fullstendig feilslått taktikk hvis ønsket er å utnytte lærerressursen best mulig.
Jeg tror faktisk det er noe av det siste norsk skole trenge og jeg tror det kan føre lærerne som yrkesgruppe inn i roller som ingen er tjent med.
Vi trenger ikke lærere som er brikker i et produksjonssystem. Vi trenger lærere som har frihet, som blir vist tillit og som kan utforme jobben sin innenfor rammer som ikke oppleves som tvangstrøye.

Jeg fikk helt dånedimpen da jeg leste her på forumet at enkelte skoleledere står med stoppeklokke for å passe på at lærere kommer på minuttet. En slik måte å lede skole på tenker jeg er å styre mot skolens undergang. Ledelse er noe annet enn å kontrollere, men jeg tror ikke bare utfordringen ligger hos ledelse, men også hos dem som blir ledet.
Om man tar på seg offerminen, sukker og ikke gir tydelig tilbakemelding vil ikke kulturen bli snudd.

Det er også forskjell på å være dumsnill og å være fleksibel.
Man er dumsnill og i grunnen ganske slem (overfor renholdere og egen familie) om man vasker klasserom ut over arbeidstiden sin. Dette er en oppgave som er forutsigbar og planlagt.

Man utviser fleksibilitet dersom man hopper inn og tar et tak for skadebegrensning dersom skolen skulle bli oversvømmet i en flom. (Som ikke er noe man så lett kan planlegge.)

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 18:28   #430
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta.. Man kan ikke settes til hva som helst av arbeidsoppgaver uten at stillingen omdefineres. Dersom en stilling skal omdefineres må det en prosess til gjennom fagorganisasjonene. Det å legge inn renhold i hvilken som helst jobb er ikke uproblematisk ettersom renhold på skole har krav å følge, opplæring og kurs. Skal en lærer kombinere renhold og lærerjobb skal læreren egentlig gjennomgå samme opplæring og oppdatering i yrket som renholderne ellers i kommunen gjennomgår.

Noen oppgaver må man måtte finne seg i å ta. Hos oss er det kuttet i sekretærressurs og det gjør at jeg ofte sitter og frankerer brev. Det er i grunnen litt dyrt at jeg gjør det, men det er mine brev og min ressurs som er kuttet.
Å vaske kontorgulvet derimot eller å vaske toalettene hadde jeg ikke gjort. Det er forhold som ikke på noe vis er definert inn i stillingen.

Å vaske opp på pauserommet og å holde orden der blir selvsagt noe annet.
Å støvsuge de gangene hvor mine aktiviteter gjør at det blir veldig skittent er også noe jeg tar som en selvfølge.

Gammel 19-02-14, 18:36   #431
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Er det ikke relevant om lærerne i dag gjør det de skal i forhold til arbeidstidsavtalen som finnes eller ikke? Skyldes ikke det økte behovet for kontroll at ikke alle er sikre på at alle lærere følger sin del av avtalen som eksisterer?

Det er sikkert et av flere aspekt ved det hele for KS - men i forhold til de spesifikke problemene du drar inn i denne tråden er det ikke her dere bør forvente å finne løsningen.

(Jeg klarer ikke å få tak i hva som er agendaen din i denne tråden. Ønsker du å diskutere at barnet ditt ikke ser ut til å ikke få den oppfølgingen det har krav på, eller ønsker du å diskutere arbeidstidskonflikten? Jeg har svart deg lenger opp ut fra det første.)

Gammel 19-02-14, 18:36   #432
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har satt sykepleiere til å vaske hos oss altså, det må selvfølgelig defineres inn og opplæring må gis etc etc og smart er det ikke, men det er ikke sånn at det er noe de ikke kan gjøre. Bare gi beskjed om det kan de dog ikke, det er sant.

Noe av problemet er at det er alt for dyrt bare hvis det medfører at det er noe annet som ikke blir gjort. Hvis man kompenserer ved å gjøre ferdig det man alltid har gjort i tillegg har de jo faktisk spart penger.

Gammel 19-02-14, 18:39   #433
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hvis man ikke stoler på at arbeidstakerene sine gjør jobben sin og jobber de timene de skal har man i grunnen et problem som er veldig mye større enn det fast arbeidstid kan løse.

Gammel 19-02-14, 18:39   #434
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at enkelttilfeller som Elg beskriver ikke har så mye med konflikten mellom KS og lærerne å gjøre, men det kan være interessant å diskutere i en egen råd hva man kan gjøre hvis barn ikke får den undervisningen de har krav på. Jeg tenker at det sjelden virker positivt på arbeidslyst, -glede og -prestasjoner å bli kontrollert og mistenkeliggjort.

For øvrig vil jeg presisere at jeg støtter lærerne 100% i denne saken - jeg er bare opptatt av å formidle hvordan dette tar seg ut fra utsiden.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 18:40   #435
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

De har satt sykepleiere til å vaske hos oss altså, det må selvfølgelig defineres inn og opplæring må gis etc etc og smart er det ikke, men det er ikke sånn at det er noe de ikke kan gjøre. Bare gi beskjed om det kan de dog ikke, det er sant.

Noe av problemet er at det er alt for dyrt bare hvis det medfører at det er noe annet som ikke blir gjort. Hvis man kompenserer ved å gjøre ferdig det man alltid har gjort i tillegg har de jo faktisk spart penger.

Ja og der må arbeidstakeren som får nye oppgaver være skikkelig steil og ikke kamuflere ved å gjøres det man alltid har gjort. Det som er det riktige er at leder som pålegger nye oppgaver og omdefineres stilling også definerer klart hva som skal kuttes ut.

Gammel 19-02-14, 18:42   #436
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvis man ikke stoler på at arbeidstakerene sine gjør jobben sin og jobber de timene de skal har man i grunnen et problem som er veldig mye større enn det fast arbeidstid kan løse.

Nettopp!

Gammel 19-02-14, 18:52   #437
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg synes dette er ganske interessant (og derfor spammer jeg).

Eksempelet om at lærere blir pushet til renholdsoppgaver ut i fra samvittighetstrusler om å ta bort læremidler fra budsjettet. Ville det skjedd i samme kommunes administrasjon?
Ville en rådmann hatt sjans til å kunne bruke samme taktikk overfor ingeniørene i teknisk etat?

Gammel 19-02-14, 18:55   #438
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg synes dette er ganske interessant (og derfor spammer jeg).

Eksempelet om at lærere blir pushet til renholdsoppgaver ut i fra samvittighetstrusler om å ta bort læremidler fra budsjettet. Ville det skjedd i samme kommunes administrasjon?
Ville en rådmann hatt sjans til å kunne bruke samme taktikk overfor ingeniørene i teknisk etat?

Nei, jeg vil tro de fleste hadde ledd og søkt jobb privat. Jeg tror den type pressmidler kun fungerer overfor yrkesgrupper som har større lojalitet overfor tredjepart enn overfor arbeidsgiver.

Gammel 19-02-14, 19:01   #439
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg tenker at enkelttilfeller som Elg beskriver ikke har så mye med konflikten mellom KS og lærerne å gjøre, men det kan være interessant å diskutere i en egen råd hva man kan gjøre hvis barn ikke får den undervisningen de har krav på. Jeg tenker at det sjelden virker positivt på arbeidslyst, -glede og -prestasjoner å bli kontrollert og mistenkeliggjort.

For øvrig vil jeg presisere at jeg støtter lærerne 100% i denne saken - jeg er bare opptatt av å formidle hvordan dette tar seg ut fra utsiden.

Jeg trodde konflikten gikk på lærernes mulighet til å opparbeide seg overtid og avspasering av denne. Det jeg prøver å ta opp er at lærerne generelt på mine barns skole ikke ser ut til å jobbe den overtiden de kan avspasere. I alle andre yrker har man kontroll på at man jobber den overtiden man avspaserer. Hvorfor er det ikke riktig å ha tilsvarende kontroll på lærere?

Gammel 19-02-14, 19:03   #440
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg trodde konflikten gikk på lærernes mulighet til å opparbeide seg overtid og avspasering av denne. Det jeg prøver å ta opp er at lærerne generelt på mine barns skole ikke ser ut til å jobbe den overtiden de kan avspasere. I alle andre yrker har man kontroll på at man jobber den overtiden man avspaserer. Hvorfor er det ikke riktig å ha tilsvarende kontroll på lærere?

Konflikten handler jo egentlig ikke om det da, og jeg tror ikke det er vanlig på de fleste skoler her i landet med slike forhold, ja at det finnes en og annen som ikke jobber det de skal er nok sikkert, men veldig mange lærere jobber det de skal og litt til. Dersom du er misfornøyd med lærernes innsats på dine barns skole, så finnes det klagemuligheter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:33.