|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#381 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?FAU finnes ikke i videregående, det er nesten umulig å få foreldre i tale på noen organisert måte her siden de ikke har noen møtepunkter andre enn foreldremøter initiert av skolen der oppmøtet vanligvis er nokså labert. Men ellers har du selvsagt rett. Jeg klarer bare ikke å se hvilke kanaler vi skulle brukt, når saker som dette har vært kjørt oppover mange ganger uten resultater.
|
|
|
#382 |
|
Bedreviter
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg antar jo at når det snakkes om "renholdsoppgaver", så menes det ikke "sette inn i oppvaskmaskinen" eller "rydde på lærerværelset"? |
|
|
|
|
|
#383 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?På den nevnte skolen i Sortland vasker lærerne gulvene selv. De har ikke renholdere på skolen.
|
|
|
#384 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?på barneskolen: læreren må påse at alle pulter er ryddet, at gulvet er moppet og at søppelet er tømt før arbeidsdagens slutt. |
|
|
|
|
|
#385 |
|
50 & somewhat fab
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Det er selvsagt ikke det det er snakk om. Men igjen - det som diskuteres på min skole, primært søppeltømming utover at man får elevene til å rydde etter seg og rydder etter seg selv - er jo en fillesak i forhold til det man ser i noen grunnskoler. Jeg ble bare litt hissig over her fordi det er så mange sånne små fillesaker som vi føler blir tredd over hodene på oss og der vi ikke kommer noen vei når vi prøver å ta det opp via de rette kanalene. Det var uansett ikke noe jeg burde ha dratt inn her, for det er ikke relevant for denne diskusjonen, som handler om arbeidsforholdene til lærere og kvaliteten på skolen på et helt annet plan.
|
|
|
#386 |
|
Ser lyst på livet
|
Jeg synes det absolutt hører hjemme her, jeg har prøvd, som mor å ta opp at jeg ikke mener at det er lærerene som skal rydde etter elevene, men at vi som foreldre heller må ta oss en tur innom skolen om vi savner masse klær, men nei da, rektor mente at de ansatte, læreren godt kunne gå gjennom alle klærne og se hvem som eide hva. |
|
|
|
|
|
#387 |
|
Bedreviter
|
Hårreisende! Virkelig hårreisende! Og dette finner de seg i? Og foreldrene finner seg i det også? FAU hadde laget et sant helvete på jord om det hadde blitt kjent at lærerne på vår skole brukte arbeidstiden på renhold.
Å få elevene til å sette opp stolene etter seg ved dagens slutt, er helt innenfor ok. Som rine tenker jeg også at det er greit å lære ungene at noen vasker etter dem og at det er dannelse i å lære dem opp til å gjøre andre folks arbeid enklere og mer behagelig. At renholderne ikke skal løfte 500 stoler før de vasker, er også en selvfølge i min bok. |
|
|
|
|
|
#388 |
|
50 & somewhat fab
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?I grunnskolen får nok disse - for meg - fillesakene mye, mye større konsekvenser for lærernes tidsbruk, så der er det definitivt ikke fillesaker.
|
|
|
#389 |
|
Bedreviter
|
Jeg mener det har relevans for diskusjonen, fordi det er med på å undergrave saken deres. Og nettopp fordi en fillesak på toppen av en annen fillesak på toppen av enda en blir en ganske stor byrde til slutt, er det lurt å protestere på dem. Ergo: jeg tømmer ikke søppel. Punktum. |
|
|
|
|
|
#390 |
|
heimføing
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg har sagt det før og sier det igjen: Er fullstendig enig med Teofelia. Særlig at jeg skulle gjøre noe vasking på jobben min, jeg er ansatt her for andre oppgaver. |
|
|
|
|
|
#391 |
|
Bedreviter
|
Det er slik det gjøres på vår skole: alle klærne legges i kurver, som foreldrene kikker gjennom selv. Ved ukens slutt legges klærne i "gjenglemtrommet", som foreldrene kan lete gjennom selv. To ganger i året legges alt på et klasserom, til gjennomsyn av foreldre og elever. Det som ikke er heltet til en viss dato, selges på den årlige skolefesten til inntekt for skolekassa. |
|
|
|
|
|
#392 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Og det har heller aldri falt meg inn å sutre over å rydde bort koppen min eller å kaste mitt eget bananskall i søpla. Jeg har heller aldri hørt om andre lærere som sutrer over akkurat dette. |
|
|
|
|
|
#393 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg jobbet en periode i en avlastningsbolig. Der vasket vi (dvs en person hadde det som sin ukentlige oppgave) selv, det lå i avtalen (dog uten at dette er ment som et argument for at lærerne skal gjøre det samme). Men da arbeidsgiver også ville at vi skulle rundvaske hele huset, ble foten satt ned og fagforening kontaktet. Arbeidsgiver leide inn eksterne. |
|
|
|
|
|
#394 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?...og i min kommunale byråkratjob bruker vi titt og ofte avvikssystemet for å melde fra om for dårlig renhold, manglende såpe på do over lengre tid osv. |
|
|
|
|
|
#395 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?http://www.sykepleien.no/nyhet/12149...e-for-golvvask
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#396 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Selvsagt er det meldt inn. Både via hms-ansvarlig og hovedtillitsvalgt. Skriftlig. Uten at det gir resultater. |
|
|
|
|
|
#397 |
|
Leser
|
Dette er jo en digresjon, som ikke har så mye med denne diskusjonen å gjøre, men jeg svarer alikevel. Det vil alltid være et kontrollbehov, informasjonsbehov, rapporteringsbehov - det er derfor det eksisterer ledere. Man kan selvfølgelig argumentere med at det er nok av drittsekker som er ledere - jeg har møtt min andel, tro du meg. Men det er ikke mindre rare folk blant "vanlige" ansatte.
|
|
|
#398 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Når man tar på seg ekstraoppgaver får man ofte høre at "Du får en stjerne i himmelen for dette", men det hjelpe lite når man ikke har noe mer enn det igjen for det. Mange ekstraoppgaver gir kun ris til egen bak.
|
|
|
#399 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Enkelte slike saker behøver ikke å bety noe, men ved mange avvik og tendenser over tid skal Arbeidstilsynet inn og da kan det bli satt inn temmelig sterke tiltak. |
|
|
|
|
|
#400 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Når dere skriver "går med på", som om det bare å er å "ikke gå med på", så forteller det mest av alt om hvor lite dere kjenner til en lærerhverdag. En gang trodde jeg også at det var bare å "ikke gå med på", men nå vet jeg bedre. |
|
|
|
![]() |
|
|