|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#361 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det Stompa sa. |
|
|
|
|
|
#362 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Ja, politikerne må ha det svart på hvitt. Selvsagt. Nå skal ikke jeg klage på min arbeidsplass siden jeg har en stor pult med både skuffer og hyller. Skulle de som ikke har like stor plass som jeg hatt de arbeidsforholdene som trengs, så måtte kommunene bygge ut skolene siden det ikke er rom i de byggene som er allerede. Vi kan jo ikke akkurat ta rom fra elevene? Jeg tviler på at kommuneøkonomien tillater dette. Derfor bør jo KS innse at kravet deres egentlig er for dyrt for kommunene rundt om i Norges land. |
|
|
|
|
|
#363 |
|
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Om rektor vil ha større kontroll, så ville det vel vært bedre å lage en nasjonal avtale som flyttet mer av den ubundne tiden inn i bunden? Vanlig arbeidsdag 8-15.30, men ellers la avtalen være som den er?
|
|
|
#364 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#365 |
|
Fartsfantom
|
Nei, det er ikke politisk ukorrekt å si ifra om arbeidsforhold. Jeg har ikke opplevd det i hvert fall. |
|
|
|
|
|
#366 |
|
|
Tja, jeg vet ikke, men det er en grense for hvor mange blogginnlegg fra lærere som prøver å ironisere over andres fantastiske betingelser og forteller hvor fryktelig kjipt man selv har det som bør publiseres før Folket (i hvertfall jeg) blir rimelig møkklei. Ja, og ikke minst den evinnelige klagingen over alle de vanskelige foreldrene som forventer tilpasninger til barna sine. Man bør kanskje huske at det er disse foreldrene man prøver å få med på laget. |
|
|
|
|
|
#367 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er i hvert fall ikke noen tradisjon for å gjøre det. Jeg vet svært lite om hms-rutiner og ingen ting om avviksrapportering på skolen min, der jeg har jobbet siden 2002. Godt mulig det finnes mer enn det jeg vet om, men det er ikke noe vi blir informert om. Jeg burde selvsagt etterspørre det, men jeg har aldri hatt en arbeidsgiver som har drevet med avviksrapportering og har dermed ikke visst at det var noe som er relevant for arbeidsplassen min. Pinlig, ja, men jeg har trodd det var snakk om avik av typen fysiske ulykker som eventelt skulle rapporteres.
|
|
|
#368 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?HMS er viktig og man kan oppnå ganske mye ved å gå tjenestevei gjennom verneombud også på offentlige arbeidsplasser. Vi har fått til støyskjerming og bedre seng (vi sover av og til på jobb) og man får tilpasninger på arbeidsplassen ved behov. Lærere bør også mange steder bli flinkere til å bruke den veien tror jeg. Det andre er det som ligger mer på arbeidstilsynets bord. Man kan vinne mye på å gå den veien også, det er utrolig hvor myke ledere blir når de skjønner at de faktisk ER på villspor der og at det ikke bare er de ansatte som syter. Men ikke noe av dette bør blandes i lønnskampen.
|
|
|
#369 |
|
I mål
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg er overbevist om at hele saken taper på at en del argumenterer som om jobben deres er så spesiell og som om de jobber mest i hele verden. |
|
|
|
|
|
#370 |
|
50 & somewhat fab
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg tror dessverre at de som syter ikke ser at de syter, Katta.
|
|
|
#371 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg synes det er helt fint at lærere sier at Ja, avspasring om sommeren er en attraktiv del av deres arbeidsavtale som de ikke er villige til å gi slipp på uten videre. Det skjønner folk, i hvertfall de som ikke er helt tette mellom ørene. Ingen jobber for å være snille. At man ikke vil gi slipp på avspaseringstiden sin for å tilfredsstille arbeidsgivers behov for kurstimer er lett å forstå. Jeg tror det er lurt av lærerne å si hva de synes er bra og ikke vil gi slipp på, ikke bare hva de trenger fordi de har det så fælt ellers.
|
|
|
#372 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Et blogginnlegg som tar for seg fakta:
|
|
|
#373 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg kjenner i hvert fall at jeg blir grinaktig av å lese om lærere som tar på martyrminen og tenker at lærerne nok ville vinne stort på å 1) ikke fremstille kontakten med barna og ikke minst foreldrene som fryktelig krevende - og 2) på å si at Ja, vi liker avspaseringsavtalen vår og vil gjerne beholde den.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#374 |
|
Ser lyst på livet
|
Men hvorfor i all videste verden sier man ikke bare nei da? |
|
|
|
|
|
#375 |
|
Travelt opptatt
|
Nei, det er langt billigere, fordi lærerne gjør rengjøringen på toppen av sin egen jobb uten å forlange noe for det, utenom å få sutre litt i ny og ne.
|
|
|
#376 |
|
|
Og det er hårreisende korttenkt, som det vel har blitt kommentert rimelig mange ganger på dette forumet etterhvert. |
|
|
|
|
|
#377 |
|
Bedreviter
|
Helt vilt. Er ikke disse lærerne voksne folk, som kan sette grenser for seg selv? |
|
|
|
|
|
#378 |
|
50 & somewhat fab
Hvordan mener du det skal skje? Hvis alternativene er 1) tømme søpla selv eller 2) vasse i søppel, vet jeg hva jeg gjør, i hvert fall.
|
|
|
#379 |
|
Bedreviter
|
Deg om deg. Det lure hadde vært å vasse i søppel, sendt en full klage oppover i systemet, engasjert FAU i saken og invitert lokalavisa til å lage en sak om sanitærforholdene, gjerne i samarbeid med en engasjert foreldregruppe. |
|
|
|
|
|
#380 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Men hva er "renhold-og vaktmesteroppgaver?" Jeg kan ikke skryte på meg å ha mange slike, tror jeg. Altså, jeg rydder av bordet etter at jeg har spist lunsj, og setter koppen min inn i oppvaskmaskina, men slik tror jeg det fungerer på de fleste arbeidsplasser? Jeg har også ansvar for at det blir ryddet i klasserommet mitt, men det er elevene som skal gjøre det. Det tenker jeg er fornuftig og en bit av det å gjøre elevene til gangs mennesker. De skal ikke oppleve at de kan slenge søppel overalt fordi "vaskedama" rydder. Det ville ikke vært naturlig eller praktisk om f.eks vaktmester kom inn i klasserommet på slutten av hver time og sørget for at, for ham, ukjente elever ryddet bort søppelet sitt. |
|
|
|
![]() |
|
|