|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Klart lærere er spesielle i og med at de underviser hele dagen. Det er jo det som er lærerjobben og det må gis tilfredsstillende rammer. Det er disse rammene man er uenig om. Men det er idet lærere prøver å si at vi andre ikke har forutsetninger for å forstå hva undervisning innebærer (endel av oss har undervisning på jobb selv om vi ikke er lærere), og at det er så mye mer krevende enn andre jobber at det blir knute på tråden. Jeg kan si at min jobb er spesiell på flere måter jeg også, og den er til tider krevende. Og den krever at rammene er på plass for å få gjort en god jobb. Det gjelder de fleste jobber, spesielt der man har selvstendig ansvar for noe.
|
|
|
#202 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Så du mener at jeg skulle svare helt alvorlig på den latterliggjøringen som kom forut for min kommentar? Ærlig talt. Vi lærere sutrer ikke ved å påpeke at yrket er komplekst, jeg mener at vi bør fremheve det, slik at ikke vi undergraver vår egen profesjon. Undervisning i skolen er tuftet på et oppdrag som er forankret i opplæringslov, læreplan; både den generelle og kompetansemålene, læringsplakaten, vurderingsforskriftene osv. Jeg påpeker kompleksiteten og ansvaret, jeg sutrer ikke. Jeg elsker jobben min, men et så viktig samfunnsoppdrag krever tid, ikke stoppeklokke og mistenkeliggjøring fra KS.
|
|
|
#203 |
|
heimføing
|
Enig i dette. Dere har en god sak, som Esme sier. Ikke ødelegg den med syt. For det enkelte av dere skriver her blir dessverre for dere oppfattet som syt av oss andre. |
|
|
|
|
|
#204 |
|
Leser
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg tror vi (som samfunn) nærmer oss både en heldagsskole (uten lekser, men med lengre bundet tid både for voksne og for barn) og en helårsskole (med mer fleksible ferier, spesielt sommerferiene, helligdagene blir å bestå)
|
|
|
#205 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Å være lærer er et spesielt yrke. At andre yrker også er spesielle, arbeidskrevende og utfordrende, betyr ikke at vi ikke kan mene at læreryrket også er det? Og at læreryrket må ha rammebetingelser som passer med den jobben vi skal utføre? |
|
|
|
|
|
#206 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg vil anbefale dere som vil lese mer og diskutere dette å melde dere inn i gruppa Arbeidstidsforhandlingene på FB. Der diskuteres dette hovedsaklig på saklig nivå. Gruppa består av flest lærere, men også journalister, politikere og foreldre.
|
|
|
#207 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Virkelig? Jeg var medlem i den gruppa og meldte meg ut igjen, for makan til usaklig nivå.
|
|
|
|
#208 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?I dagens Adresseavis (bilde 1) sto det et leserinnlegg av lokallagets Malviks leder som er ganske saklig i mine øyne. Jeg fant det ikke på nett, men jeg har tatt bilde av leserinnlegget. Det er ikke helt godt bilde, men innlegget sier kort fortalt følgende at hvis KS får det som de vil, vil ressurser forsvinne ut av skolen siden en lærer da vil (mest sannsynlig) få flere undervisningstimer, mindre tid til forberedelse, til etterarbeid, osv. En kommune vil selvsagt spare penger der den kan, naturlig nok, og når det er opp til hver kommune, hver skole så blir det slik. Det så vi etter skolepakke 2 (som sa at en lærer skulle få mer lønn for å jobbe 1 time mer. Tanken var at det skulle bli mulig med tolærersystem, men kommunen brukte avtalen til å spare penger - naturlig nok). Det er det man har erfart før at hvis kommuner/fylkeskommuner får mulighet til å spare penger i et allerede trangt budsjett, så gjør de det. Kommuner vil egentlig ikke spare penger ved å la oss være på skolen i 45 uker, men de vil spare penger ved å oppheve lesepliktavtalen. Det er der pengene ligger, og det er den avtalen som er vårt sikkerhetsnett for at vi får muligheten til å gjøre et godt arbeide. |
|
|
|
|
|
#210 |
|
stoffavhengig
Da var du nok uheldig. Eller så er du kresen på saklighet.
|
|
|
#211 |
|
Bedreviter
|
|
|
|
|
|
|
#212 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Øyvind Sørreime har skrevet et innlegg i Meldingsboka.no - her: http://meldingsboka.com/2014/02/17/e...rstemme-og-ks/, der han sier noe om hva skolelederne har behov for, nemlig rom til å lede pedagogisk, og at det ikke betyr det samme som KS' forståelse av det - nemlig kontroll over lærernes arbeidstid:
|
|
|
|
|
|
#213 |
|
|
Ja, for å kalle det saklig forventer jeg at man ikke kaller hverandre illojale eller 5. kolonister. "Jeg spyr!" og sutring om at man ikke får ferie sammen med partner fordi denne jobber turnus er heller ikke ting jeg ser på som saklig. Jeg synes det er veldig, veldig trist dersom denne gruppa er det man baserer seg på dersom man kommer som utenforstående og skal sette seg inn i hva denne konflikten dreier seg om.
|
|
|
|
#214 |
|
Bedreviter
|
Enig. Jeg var akkurat innom, og det var ikke akkurat et nivå på diskusjonen der som jeg tror vil hjelpe i debatten. |
|
|
|
|
|
#215 |
|
stoffavhengig
Jeg skrev ikke at alt var saklig, og den diskusjonen er jeg enig med deg er lavmål. Om du leser kommentarene under så er de fleste enige at det ikke er rett å kalle lærere illojale.
|
|
|
#216 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Den FB-gruppa var helt ok i begynnelsen. Da jeg ble medlem var det bare rundt 1000 innmeldte, og det var gode diskusjoner. Dessverre har saklighetsnivået falt og sutrenivået steget dramatisk i takt med at medlemstallet har økt. Jeg teller på knappene hele tida om jeg skal melde meg ut igjen, men så dukker det jo opp interessante lenker innimellom som jeg ellers ikke ville funnet, pluss at jeg foretrekker å vite hva som blir sagt der, så foreløpig har det blitt med tanken.
|
|
|
#217 |
|
Mother of Dragons
|
Nettopp!! Det finnes mange gode argumenter for saken deres, ta nå tilbakemeldingene på hvilke argumenter som funker og hvilke argumenter som virker mot sin hensikt på alvor.
|
|
|
#218 |
|
|
Det hjelper ikke så mye når utenforstående ikke gidder å lese 100 kommentarer før de gjør seg opp en mening. Dersom man ønsker at en gruppe som dette skal være produktiv, må man holde det slik hele veien. Jeg har vært med i denne gruppa siden ganske tidlig, og veldig fort ble det sutring og navnekalling og usakligheter.
|
|
|
|
#219 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg klarer liksom ikke å samle meg nok til å skrive noe fornuftig om dette. Bortsett fra at jeg ikke akkurat er fan av KS, men det har jeg aldri vært. (Etter at de tok over som forhandlingspartner for skolen. Men det er ikke sikkert alternativet hadde vært noe bedre heller.) |
|
|
|
|
|
#220 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Beskrivelse av lærerjobben kan være svært relevant gitt at det skjer uten sammenligning med andre og sutring.
|
![]() |
|
|