|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om å steke brød i jerngryte
Dette var veldig vellykket! Brukte denne deigen http://food52.com/recipes/16641-jim-...margherita-pie og ungene fikk velge pizzafyll til hver sin pizza. Bunnen ble sprø utenpå uten at den ble tørr inni og det var luftbobler i den. Tror det er den beste pizzabunnen jeg har laget hjemme noensinne og ungene spiste opp en stor porsjonspizza hver. Det skjer nesten aldri ellers. Så dette skal gjentas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Rockesøster
|
Jeg bruker dette prinsippet til min foccacia. Setter deigen på kvelden (men jeg lar den gå noen runder i kjøkkenmaskinen), lar den forheve til morgenen, velter den over i form og lar den etterheve til jeg er hjemme fra jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Smugleser
|
Hvor lenge stekte du?
![]() |
#106 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Det lurer jeg også på, for det skjer stadig her, og det ser ikke ut til å hjelpe å øke verken steketid eller temperatur, det resulterer bare i tykk, svidd skorpe og fortsatt ikke gjennomstekt brød.
![]() |
#107 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Om å steke brød i jerngryteSå rart? Jeg brukte en tolitersgryte og får ganske høye, trillrunde brød. Da holder det med 30 min med lokk, og deretter 30 min uten. Begge deler på 230 grader. Første gangen tok jeg brødet litt tidligere, kanskje 15 min uten lokk, oda ble det litt moist, men ikke klissete.
![]() |
#108 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Om å steke brød i jerngryteKan dere trikset for å sjekke om brødet er stekt tvers gjennom? Ta det ut av formen/gryta og dunk med neglen eller knoken på undersida. Hvis det er ferdig stekt skal lyden være litt hul. Funker hver gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om å steke brød i jerngryteGjett hvem som kastet jerngryta si for mange år siden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Om å steke brød i jerngryteJeg lagde et i går som ble veldig vellykket synes jeg. Jeg brukte den originale oppskriften fra matpåbordet og brettet inn biter av soltørket tomat og fetaost. 30 minutter med lokk og 15 uten. Da så det fint ut utenpå og var stekt, men ikke tørt inni. Så dette skal jeg teste videre med andre meltyper og smaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Om å steke brød i jerngryteDere som får seige brød - venter dere til brødet er helt avkjølt før dere skjærer i det?
![]() |
#113 |
er her
|
![]() Sv: Om å steke brød i jerngryteJeg har også planer om å teste ut en focaccia variant!
![]() |
#114 |
tankefull
|
![]() Sv: Om å steke brød i jerngryteJeg dunket på det, og det hørtes hult ut, så jeg syns det var veldig merkelig. Brødet var helt kaldt da jeg skar i det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Personlig pessimist
|
Man klarer da aldri vente til brødet er helt avkjølt før man skjærer det!
![]() |
![]() |
#117 |
Peppy!
|
![]() Sv: Om å steke brød i jerngryteDet skjedde noe rart med brødet mitt. Det lukter alkohol. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Hørtes knall ut
![]() |
#120 |
Glamorøs
|
Hm, i Zambia lager man "øl" ved at man lager en slags brøddeig som blir tygget og spyttet ut (spyttet gjærer), den står og gjærer en stund også heller man på varmt vann. Væsken som da danner seg i lommene drikkes med sugerør.
![]() |
|
|