Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-14, 12:18   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Jeg synes det blir alt for enkelt å tenke på uniform eller ikke som middel for bekjempelse av mobbing. Jeg tror heller ikke man finner statistikker som udiskutabelt kan begrunne hverken det ene eller andre i den sammenheng. Mekanismer som utløser mobbing handler om helt andre ting. Samtidig har ikke klær en helt ubetydelig rolle. I alle fall mener veldig mange foreldre det når de uten at de egentlig har råd kjøper spinndyre klær til barna sine "for at de ikke skal bli mobbet". Da bekrefter man på en måte at uniformering, om enn av uformell art forebygger mobbing.

Så har man også en faktor som går på om man ønsker å ha felles symboler i en gruppe og utnytte det potensialet som ligger i det. En gruppes enhet kan understrekes med noenlunde like klær. Noe skiller oss fra de andre. Er dette en verdi som er viktig å understreke for gruppa eller er det viktigere å vise et synlig mangfold? Jeg tenker at idealet om mangfold virker mest forlokkende på meg, men er usikker på hvor langt jeg ville holdt det idealet opp om det i praksis blir veldig sterk uformell uniformering.

I en del store byer i Europa er det stadig større fokus på felles symboler innenfor ulike folkegrupper. Idealer om integrering har mange steder slått feil og i subkulturer blir det å symbolisere gruppeidentitet ved klesbruk så sterk at det knyttes til identitet. Enkelte familier kan oppleve dette presset som svært sterkt.
I famlier som aldri for eksempel har brukt tradisjonelle drakter blir gruppepresset med tanke på bruke tradisjonell drakt sterkt. Det viser seg også at gruppekleskoder for nasjonalitetsgrupper i ghettoer er sterkere enn de noen gang har vært i landet der kulturen har sitt opphav. Logisk i grunnen fordi man i hjemlandet ikke har behov for å markere identitet på samme måte.
I skoler i slike områder blir de ulike subkulturers symboler sterke hvis barn går med sin gruppes identitetsmarkører på skolen. Ved uniform tar man derfor et aktivt valg og sier at vi på skolen skal uniformeres som en enhet og ikke som subkulturer som markerer seg i forhold til hverandre.
Slike utslag har vi ikke i Norge i særlig grad, men uformell uniformering finnes i massevis og om slik uniformering får sterk symboleffekten og virker inn på en gruppes, klasses eller skoles samhold kan det gjøre noe med miljøet å bestemme at man på skolen går i like klær.

Som sagt så tror jeg ikke man er helt der og jeg vet heller ikke om det er en riktig måte å angripe alt på, men jeg vil ikke undervurdere klærs symbolfunksjon og klærs betydning for identitet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:51.