Sv: Gi noen i oppdrag å få meg i form?
Personlig erfarer jeg at jeg MÅ ha fire løpeøkter per uke for å oppnå fartsforbedring. Det føles urettferdig, for andre oppnår mer med mindre, men for meg er det det som skal til, dessverre.
Her er et forslag til program:
Prøv å logg treningen din en periode, og sørg for at hver uke inneholder en miks med:
- 1-2 intervalløkter. Varier disse mellom de som står nederst
- 1 rolig langkjøring der du løper så rolig at du skjemmes. Ja, det kan hende folk GÅR forbi deg. Drit i det. La denne bli litt lengre hver gang. Øk med for eksempel 5 minutter hver gang. Ikke tenk distanse her
- 1 hurtig økt, der du løper minst 30 min (øk mer et par minutter hver gang) sånn at du blir SLITEN. Ligg gjerne litt over de 170 i puls på denne.
Intervaller (eksempler, det kan varieres i det uendelige)
a. 4*4 (eller flere)
b. Alternerende intervaller med 4 min i sone 2, 4 min i sone 3, i en time til sammen (en hard økt!)
c. Hurtigintervaller: 15-20 45-sekundere med 15 min pause. Bånn gass på disse, men du skal orke alle sammen uten å måtte gå ned i fart, så de første skal ikke være sånn at du dauer av dem
d. Langintervaller: 3*8 minutter, litt roligere enn 4*4
e. Pyramideintervaller: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1 minutter. Pauser på halvparten av intervaller (gående eller stående på kanten)
Veksle på disse. De har litt ulike formål og gjør også treningen mer variert
Sist redigert av Polyanna : 11-02-14 kl 10:19.
|